|
|
(3 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) |
Regel 1: |
Regel 1: |
− | == Pre Toets Consultvoering in de 1e huisartsstage ==
| + | #DOORVERWIJZING [[Pre-toets consultvoering]] |
− | Deze '''educatieve toets''' vindt plaats na 3 (-4) maanden van de opleiding.
| |
− | * De aios levert 5 (volledige) videoconsulten in middels het hovumc [[videoplatform]] bij de docenten én de hao (‘good practices’)
| |
− | * De aios levert bij elk videoconsult een korte beschrijving van wat de docent gaat zien alsmede een reflectie op de eigen consultvaardigheden: wat ging goed en wat kon beter?
| |
− | * De docent geeft schriftelijke feedback op de communicatievaardigheden (met MAAS Globaal) in minimaal drie ingeleverde consulten én op de bijbehorende reflectie binnen drie weken.
| |
− | * De haobespreekt minimaal drie van de ingeleverde consulten tijdens leergesprekken met de aios aan de hand van de [[MAAS Globaal]].
| |
− | | |
− | ==== Nadruk in de feedback op de pre-toets ligt op: ====
| |
− | * Hulpvraag boven tafel krijgen
| |
− | * LSD (luisteren, samenvatten, doorvragen)
| |
− | * Structureren (samenvatten en parafraseren)
| |
− | * Fases aanbrengen in consult
| |
− | * Tonen van empathie
| |
− | * Eerste aanzet tot gevoelsreflecties
| |
− | * Eerste aanzet tot ‘shared decision making’
| |
− | | |
− | == Doel van de pre-toets ==
| |
− | | |
− | ==== Doel voor aios ====
| |
− | Het belangrijkste doel voor de aios van deze toets is dat de aios richting kan geven aan haar leeractiviteiten m.b.t. consultvoering.
| |
− | | |
− | De toets is educatief en derhalve onderdeel van het '''[[portfolio]]''' van de aios.
| |
− | | |
− | De aios dient aan de hand van de feedback één of twee leerpunten uit te werken in haar leerplan '''([[IOP]])''' o.a. ter voorbereiding op de selectieve toets bij 8-9 maanden (proeve van bekwaamheid).
| |
− | | |
− | ==== Doel voor de hao ====
| |
− | Op een paralleldag in de periode van de pre-toets bekijken de opleiders enkele consulten van elkaars aios (uiteraard met toestemming van de aios) in subgroepjes. Door feedback te vragen en te krijgen op de beoordeling van de opleider van een consult, geeft dit de opleider zicht op zijn/haar “manier van doen” en competenties in deze. De opleiders geven aan dat hen dit veel oplevert.
| |