LEAP - Communiceren bij veel weerstand: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Theorie)
k
 
(14 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
<br />
+
{{Header - Leerlijn ALK}}
{| class="infobox leerlijn-solk"
+
 
! {{Titelbalk - Leerlijn SOLK}}
+
{| class="infobox leerlijn-alk"
 +
! {{Titelbalk - Leerlijn ALK}}
 
|-
 
|-
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
Regel 14: Regel 15:
 
|'''KBA'''
 
|'''KBA'''
 
|
 
|
{{KBA 7.1 - Consult SOLK}}
+
{{KBA 7.1 - Consult ALK}}
{{KBA 7.5 - Ernstige SOLK}}
+
{{KBA 7.5 - Ernstige ALK}}
 
|-
 
|-
 
|'''Competenties'''
 
|'''Competenties'''
Regel 27: Regel 28:
 
{{Toepassing - Praktijkleren}}
 
{{Toepassing - Praktijkleren}}
 
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
|-
 
|'''Trefwoord'''
 
|
 
Volgt
 
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
Het begeleiden van patiënten met ernstige e/o langdurige SOLK is niet altijd gemakkelijk. Vaak hebben ze andere ideeën over de oorzaak van de klachten dan de huisarts. Een andere mening over wat er een gedaan zou moeten worden. Nóg een keer laboratoriumonderzoek, een 'scan', een second of zelfs third opinion. Ze kunnen daarmee een gevoel van machteloosheid bij de behandelaar oproepen.
+
Bij patiënten met een ernstige psychiatrische aandoening (EPA), zoals schizofrenie of een bipolaire stoornis, is er sprake van een hele specifieke consultcontext: een gebrek aan ziekte-inzicht dat onderdeel uit maakt van het ziektebeeld. Communiceren over de noodzakelijke behandeling kan in dat soort gevallen erg lastig zijn. <br />
 +
Ook bij (ernstige) ALK kan het voorkomen dat de patiënt bezorgd blijft over de klachten, terwijl het voor de arts duidelijk is dat er geen ernstige aandoening speelt.
  
De LEAP-methode is aanvankelijk ontwikkeld voor het communiceren met patiënten met een EPA (Ernstige Psychiatrische Aandoening). Maar deze manier van communiceren blijkt óók zeer effectief bij patiënten met ernstige SOLK. De overeenkomst tussen deze twee categorieën patiënten is dat ze ''een andere idee hebben over de (oorzaak van) hun klachten'' dan de dokter.
+
In beide gevallen werkt ‘overtuigen’ niet en ook ‘gewoon uitleg geven’ vaak niet. In dit soort situaties is meer nodig.
 +
Door in de beginfase van het consult veel aandacht te besteden aan de relatie - en de inhoud even te laten - kun je vaak toch tot een gezamenlijke probleemdefinitie en doelstelling met de patiënt komen.
  
De LEAP-methode:
+
LEAP staat voor Listen, Empathize, Agree and Partner.
* De LEAP-methode:  LEAP staat voor Listen, Empathize, Agree en Partner.
 
* 50% vd patiënten met ‘ernstige psychiatrische aandeningen’ (EPA) nemen medicatie niet/nauwelijks, omdat ze van mening zijn dat ze geen ziekte hebben of dat het wel meevalt.
 
* Dit gebrekkige ziekte-inzicht gaat verder dan ontkennen vd diagnose en is niet gelijk aan ontkenning of eigenwijsheid.
 
* Vroege (medicamenteuze) behandeling zou de prognose op langere termijn verbeteren en de mate van ziekte-inzicht is omgekeerd evenredig met de frequentie en duur vd ZH-opnames.
 
* Ziekte-inzicht is geen alles-of-niets fenomeen, maar kan heel goed partieel voorkomen en in wisselende mate.
 
* Men zegt wel dat het vooral de bijwerkingen zijn die maken dat iemand stopt met de medicatie, maar uit onderzoek blijkt dat dat niet zo is: het is het gebrek aan ziekte-inzicht.
 
* Oorzaken van gebrek aan ziekte-inzicht? Men weet het eigenlijk niet goed:  
 
** Gevolg van stigmatisering? => daar zijn geen aanwijzingen voor.
 
** Culturele aspecten: een andere naam geven aan de symptomen en klachten: ‘winti’, zenuwen'?
 
** Neurologisch? Ziekte-gerelateerd? Vorm van anosognosie?
 
** Discrepantie tussen 'past-self' en 'current-self', maar in de loop van de tijd niet bijgesteld?
 
  
 
=== Doelen ===
 
=== Doelen ===
 +
* Je kunt doelgericht en context-specifiek communiceren met lastige patiënten c.q. patiënten die veel weerstand vertonen, bijvoorbeeld bij patiënten met EPA  e/o ALK.
 +
* Je bent doelgericht in de zin van verbeteren c.q. in stand houden van de relatie. 
 +
* Je bent context-specifiek in de zin van expliciet rekening houden met de bijzondere kenmerken van patiënten met EPA of ernstige ALK.
 +
 +
==== Subdoelen ====
 +
* Je weet wat weerstand is en weet welke factoren en welk gedrag, zowel bij de patiënt als bij de arts, bijdragen aan het ontstaan, vergroten en verminderen van weerstand.
 +
* Je kunt reflectief luisteren en empathie tonen en herkent welk effect dat heeft op de werkrelatie met de patiënt.
 +
* Je kunt samen met de patiënt tot een gezamenlijke probleemdefinitie komen.
 +
* Je kunt samen met de patiënt tot haalbare, gezamenlijke doelen komen.
  
Inzicht krijgen in de LEAP methode. Het leren communiceren met een SOLK-patiënt door middel van de LEAP-methode.  
+
=== Gebruiksaanwijzing ===
 +
Dit programma is geschikt voor aiosonderwijs en voor onderwijs aan hao's. De totale duur van het programma is ongeveer 2 uur.
 +
Het programma bestaat uit:
 +
*een presentatie,
 +
*een opdracht voor rollenspel met bijbehorend scoreformulier,
 +
*een toelichting bij de presentatie voor de docent,
 +
*en een samenvatting van het boek waarop dit programma geïnspireerd is.
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
Zelfstudie van de hieronder genoemde samenvatting. Oefenen van de LEAP methode tijdens een consult. Samen met je opleider het hebben over deze methode. 
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
  
==== Theorie ====
+
==== Voorbereiding ====
Lees de samenvatting van Dick Walstock door.
+
Vraag de aios om een casus mee te nemen van een patiënt (EPA of ALK) waarbij het moeilijk is om beleid te maken. De patiënt wil niet meewerken. De patiënt heeft héél andere ideeën over wat zinvol is c.q. wat er gedaan moet worden. De patiënt wil géén pillen of opname (EPA) of juist wél een verwijzing of nader onderzoek (ALK), terwijl jij als huisarts een heel andere mening toegedaan bent.
  
[[Bestand:LEAP_samenvatting_DickWalstock.pdf|kaderloos|424x424px]]
+
==== Presentatie ====
* Wat vind je van deze methode? Wat pas je al toe? Wat nog niet?
+
Gebruik de presentatie en toelichting. De duur hiervan is 20-25 minuten.
* Ken je opleider deze methode en wat vind hij/zij hiervan?
 
* Bedenk voor jezelf wat je uit deze methode wilt oefenen en met welke patiënt
 
  
==== Consult voeren aan de hand van LEAP methode ====
+
==== Rollenspellen ====
* L: Houdt aan het begin van (ieder) consult de eerst 2-3 minuten je mond.  
+
Laat de aios in drietallen oefenen. Gebruik daarbij het [[Media:LEAP-Score-schema-A4.pdf|LEAP scoreschema]]. Het voordeel is dat ook de observator een actieve rol heeft en heel gericht feedback kan geven bij de nabespreking.<br />
* L: Moedig de patiënt aan spontaan zijn verhaal te vertellen door actief en echt te luisteren, te knikken en uitingen als, ‘mmhh’, ‘ga verder’ en ‘ja’.
+
Belangrijk punt is dat LEAP niet perse in een bepaalde volgorde moet, maar dat wel blijkt dat er heel veel luisteren en empathie nodig is voordat er ruimte is voor overeenstemming ('agree') en het maken van beleid ('partner').
* E: Heb extra veel aandacht voor:
+
<br />
** Frustraties: gezeur van anderen, gevoel te falen, geen diagnose, frustratie niet begrepen te worden
+
Laat drie keer 10-15 minuten spelen en daarna 10-15 minuten napraten.
** Angsten: stigma, bijwerkingen, falen, verslaving aan de pillen, niet weten wat eraan de hand is, andere angsten
+
 
** Ongemakken: bijwerkingen, veel klachten en geen diagnose
+
==== Nabespreking/evaluatie ====
** Verlangens: werk, kinderwens, uit ZH blijven, relatie, andere verlangens
+
Wat levert dit op?
* A: Gebruik de zin 'we zijn het er over eens dat...' Doe dit niet concluderend maar vragend en toetsend.
 
* P: Zoek naar overeenstemming. Focus op bereikbare doelen, zonder de 'dromen' uit het oog te verliezen.
 
* Geef je eigen mening (over al dan niet 'ziek' zijn) alléén als er expliciet en nadrukkelijk om gevraagd wordt. En alleen pas dán als je er van overtuigd bent voldoende krediet opgebouwd te hebben.
 
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
{{Footer - Leerlijn SOLK}}
+
* I’m not sick I don’t need help. Auteur: Xavier Amador. ISBN 13: 978-0967718903. ([[Media:I% 27m% 20not% 20sick% 20I% 20don% 27t% 20need% 20help SV.pdf|Samenvatting_LEAP]])
 +
* Eindrapportage APC-project Huisartsopleiding Nederland
 +
 
 +
{{Footer - Leerlijn ALK}}

Huidige versie van 29 sep 2022 om 08:54


Leerlijn ALK
Auteur

Dick Walstock
Annemarie Semeijn

Stage

2e Huisartsstage

KBA

1. Consult ALK
5. Ernstige ALK

Competenties

Communicatie
Professionaliteit

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma

Relevantie

Bij patiënten met een ernstige psychiatrische aandoening (EPA), zoals schizofrenie of een bipolaire stoornis, is er sprake van een hele specifieke consultcontext: een gebrek aan ziekte-inzicht dat onderdeel uit maakt van het ziektebeeld. Communiceren over de noodzakelijke behandeling kan in dat soort gevallen erg lastig zijn.
Ook bij (ernstige) ALK kan het voorkomen dat de patiënt bezorgd blijft over de klachten, terwijl het voor de arts duidelijk is dat er geen ernstige aandoening speelt.

In beide gevallen werkt ‘overtuigen’ niet en ook ‘gewoon uitleg geven’ vaak niet. In dit soort situaties is meer nodig. Door in de beginfase van het consult veel aandacht te besteden aan de relatie - en de inhoud even te laten - kun je vaak toch tot een gezamenlijke probleemdefinitie en doelstelling met de patiënt komen.

LEAP staat voor Listen, Empathize, Agree and Partner.

Doelen

  • Je kunt doelgericht en context-specifiek communiceren met lastige patiënten c.q. patiënten die veel weerstand vertonen, bijvoorbeeld bij patiënten met EPA e/o ALK.
  • Je bent doelgericht in de zin van verbeteren c.q. in stand houden van de relatie. 
  • Je bent context-specifiek in de zin van expliciet rekening houden met de bijzondere kenmerken van patiënten met EPA of ernstige ALK.

Subdoelen

  • Je weet wat weerstand is en weet welke factoren en welk gedrag, zowel bij de patiënt als bij de arts, bijdragen aan het ontstaan, vergroten en verminderen van weerstand.
  • Je kunt reflectief luisteren en empathie tonen en herkent welk effect dat heeft op de werkrelatie met de patiënt.
  • Je kunt samen met de patiënt tot een gezamenlijke probleemdefinitie komen.
  • Je kunt samen met de patiënt tot haalbare, gezamenlijke doelen komen.

Gebruiksaanwijzing

Dit programma is geschikt voor aiosonderwijs en voor onderwijs aan hao's. De totale duur van het programma is ongeveer 2 uur. Het programma bestaat uit:

  • een presentatie,
  • een opdracht voor rollenspel met bijbehorend scoreformulier,
  • een toelichting bij de presentatie voor de docent,
  • en een samenvatting van het boek waarop dit programma geïnspireerd is.

Onderwijsactiviteiten

Voorbereiding

Vraag de aios om een casus mee te nemen van een patiënt (EPA of ALK) waarbij het moeilijk is om beleid te maken. De patiënt wil niet meewerken. De patiënt heeft héél andere ideeën over wat zinvol is c.q. wat er gedaan moet worden. De patiënt wil géén pillen of opname (EPA) of juist wél een verwijzing of nader onderzoek (ALK), terwijl jij als huisarts een heel andere mening toegedaan bent.

Presentatie

Gebruik de presentatie en toelichting. De duur hiervan is 20-25 minuten.

Rollenspellen

Laat de aios in drietallen oefenen. Gebruik daarbij het LEAP scoreschema. Het voordeel is dat ook de observator een actieve rol heeft en heel gericht feedback kan geven bij de nabespreking.
Belangrijk punt is dat LEAP niet perse in een bepaalde volgorde moet, maar dat wel blijkt dat er heel veel luisteren en empathie nodig is voordat er ruimte is voor overeenstemming ('agree') en het maken van beleid ('partner').
Laat drie keer 10-15 minuten spelen en daarna 10-15 minuten napraten.

Nabespreking/evaluatie

Wat levert dit op?

Bronnen

  • I’m not sick I don’t need help. Auteur: Xavier Amador. ISBN 13: 978-0967718903. (Samenvatting_LEAP)
  • Eindrapportage APC-project Huisartsopleiding Nederland

De bouwstenen in de leerlijn ALK

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie