Crisissituaties in de GGZ: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k
Regel 58: Regel 58:
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 +
<div class="panel-group" id="accordion">
 +
<accordion parent="accordion" heading="Programma">
 +
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion" heading="Casus 1: Mark, 25 jaar, student, depressief en suïcidale uitingen">
 +
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion" heading="Casus 2: Mw.Olonga, 40 jaar, alcoholiste, gebroken heup">
 +
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion" heading="Casus 3: Mw. Bekker, 54 jaar, bekend met bordeline- problematiek, ‘het gaat zo niet langer’">
 +
 +
</accordion>
 +
</div>
  
 
=== Overige leerlijnen ===
 
=== Overige leerlijnen ===
 
{{Leerlijnen horizontaal}}
 
{{Leerlijnen horizontaal}}

Versie van 17 jul 2018 om 18:26

Leerlijn psychische klachten
Auteur

Anouk Bogers
Dick Walstock

Stage

1e Huisartsstage

Klinische stage

CZ stage

GGZ stage

2e Huisartsstage

KBA

3. Acute psychiatrie

Competentie

Medisch handelen

Communicatie

Samenwerken

Organiseren

Maatschappelijk handelen

Kennis en wetenschap

Professionaliteit

Toepassing

Praktijkleren

Leergesprek

Trefwoord

Volgt

Bewerking

17-7-2018

Relevantie

  • Crisis-situaties in de GGZ komen regelmatig voor, zeker tijdens de ANW-diensten. Door het vaak dwingende karakter van de hulpvraag worden deze situaties door veel aios (én huisartsen) als lastig ervaren.
  • Ook in de somatiek komen geregeld crisis-achtige situaties voor. Tijdens de stages in het ziekenhuis en op de SEH heeft de aios geleerd hoe te handelen in dit soort situaties.
  • Plotselinge verergeringen van klachten zijn bij een aantal somatische aandoeningen een te verwachten complicatie. In de GGZ óók.
  • Is een GGZ-crisis nu wel zo veel anders dan in de somatiek?

Doelen

  • De aios weet welke communicatie- en behandelprincipes in crisis-situaties een rol spelen.
  • De aios weet hoe hij bij het managen van een crisis zélf uit de crisis kan blijven.

Subdoelen

  • De aios kent de overeenkomsten en verschillen tussen een somatische crisis en een GGZ-crisis.
  • De aios begrijpt de positie van de (hulpverlener bij de) crisisdenst en waarom zij bepaalde voorstellen doen of beslissingen nemen.
  • De aios kan de geleerde theoretische principes toepassen op een (meegenomen) casus

Gebruiksaanwijzing

Overige leerlijnen


Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie