Leerlijn palliatieve zorg: verschil tussen versies
k |
k |
||
Regel 23: | Regel 23: | ||
== KBA's == | == KBA's == | ||
{{KBA 8.1}} | {{KBA 8.1}} | ||
− | + | <DynamicPageList> | |
+ | category = KBA 8.1 - Palliatieve en stervensfase-gesprek | ||
+ | namespace = 0 | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | order = ascending | ||
+ | </DynamicPageList> | ||
{{KBA 8.2}} | {{KBA 8.2}} | ||
− | + | <DynamicPageList> | |
+ | category = KBA 8.2 - Overgang-fasen | ||
+ | namespace = 0 | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | order = ascending | ||
+ | </DynamicPageList> | ||
{{KBA 8.3}} | {{KBA 8.3}} | ||
− | + | <DynamicPageList> | |
+ | category = KBA 8.3 - Medische diagnostiek en handelen | ||
+ | namespace = 0 | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | order = ascending | ||
+ | </DynamicPageList> | ||
{{KBA 8.4}} | {{KBA 8.4}} | ||
− | + | <DynamicPageList> | |
+ | category = KBA 8.4 - Anticiperend beleid | ||
+ | namespace = 0 | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | order = ascending | ||
+ | </DynamicPageList> | ||
{{KBA 8.5}} | {{KBA 8.5}} | ||
− | + | <DynamicPageList> | |
+ | category = KBA 8.5 - Samenwerking en regie | ||
+ | namespace = 0 | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | order = ascending | ||
+ | </DynamicPageList> | ||
{{KBA 8.6}} | {{KBA 8.6}} | ||
− | + | <DynamicPageList> | |
+ | category = KBA 8.6 - Naasten | ||
+ | namespace = 0 | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | order = ascending | ||
+ | </DynamicPageList> | ||
{{KBA 8.7}} | {{KBA 8.7}} | ||
− | + | <DynamicPageList> | |
+ | category = KBA 8.7 - Rouwbegeleiding | ||
+ | namespace = 0 | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | order = ascending | ||
+ | </DynamicPageList> | ||
{{KBA 8.8}} | {{KBA 8.8}} | ||
− | + | <DynamicPageList> | |
+ | category = KBA 8.8 - Palliatieve sedatie | ||
+ | namespace = 0 | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | order = ascending | ||
+ | </DynamicPageList> | ||
{{KBA 8.9}} | {{KBA 8.9}} | ||
− | + | <DynamicPageList> | |
+ | category = KBA 8.9 - Euthanasie | ||
+ | namespace = 0 | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | order = ascending | ||
+ | </DynamicPageList> | ||
{{KBA 8.10}} | {{KBA 8.10}} | ||
− | + | <DynamicPageList> | |
+ | category = KBA 8.10 - Continuïteit en zelfzorg | ||
+ | namespace = 0 | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | order = ascending | ||
+ | </DynamicPageList> | ||
==Overige leerlijnen == | ==Overige leerlijnen == | ||
{{Leerlijnen horizontaal}} | {{Leerlijnen horizontaal}} |
Versie van 23 jul 2018 om 14:17
Leerlijn palliatieve zorg | |
---|---|
Leerlijnhouder | |
Leerlijnmedewerkers |
Inhoud
Deze leerlijn verschijnt binnenkort op deze plek.
Voor nu zie de oude wiki Leerlijn palliatieve zorg
De leerlijn Palliatieve en Terminale Zorg, waarin de KBA’s uit het thema Palliatieve en terminale zorg zijn meegenomen, is vormgegeven d.m.v. bouwstenen die het onderwijs en de zelfstudie kunnen ondersteunen. Inleiding
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft in 2002 een vernieuwde definitie van palliatieve zorg opgesteld:
"Palliatieve zorg is een benadering die de kwaliteit van het leven verbetert van patiënten en hun naasten die te maken hebben met een levensbedreigende aandoening, door het voorkomen en verlichten van lijden, door middel van vroegtijdige signalering en zorgvuldige beoordeling en behandeling van pijn en andere problemen van lichamelijke, psychosociale en spirituele aard."
KBA's
1. Voert een gesprek over het naderend levenseinde. | Competenties |
---|---|
|
|
- Palliatieve fase - hoop
- Niet alles wat kan hoeft
- Tijdig spreken over het levenseinde
- Goed gesprek over het levenseinde
- Communiceren met meerdere personen
- Omgaan met de stervensfase in verschillende culturen
- Praktijkopdracht - Palliatieve zorg
- De essentie van communicatie in de laatste levensfase
2. Past beleid aan op basis van de fase waarin de patiënt verkeert: in het bijzonder de overgang van curatieve fase naar de palliatieve fase en de stervensfase. | Competenties |
---|---|
|
|
- Fases palliatieve zorg - herkennen en bespreken
- Zorgpad Stervensfase
- De essentie van communicatie in de laatste levensfase
3. Behandelt de specifieke problemen in de palliatieve/terminale fase. | Competenties |
---|---|
|
|
- Palliatieve fase - besluitvorming
- Palliatieve fase - pijn
- Palliatieve fase - veelvoorkomende symptomen
4. Anticipeert op de vaak complexe problemen en klachten tijdens de palliatieve fase/ terminale zorg. | Competenties |
---|---|
|
|
5. Organiseert de palliatieve en terminale zorg, stuurt andere zorgverleners aan en is aanspreekpunt voor patiënt en zijn omgeving. | Competenties |
---|---|
|
|
6. Verleent zorg aan naasten. | Competenties |
---|---|
|
|
- Communiceren met meerdere personen
- Omgaan met de stervensfase in verschillende culturen
- Praktijkopdracht - Palliatieve zorg
- Begeleiden van families in de palliatieve zorg
7. Begeleidt patiënt en naasten bij het verlies (rouwverwerking). | Competenties |
---|---|
|
|
8. Voert palliatieve sedatie uit. | Competenties |
---|---|
|
|
9. Voert euthanasie uit of draagt deze over in geval van persoonlijke gewetensbezwaren. | Competenties |
---|---|
|
|
- Euthanasie; richtlijnen, wetten en cijfers
- Euthanasie - de praktische procedure
- Euthanasie in complexe situaties
- Euthanasie - eigen grenzen
- Communiceren over euthanasie en palliatieve sedatie
10. Levert persoonlijke continuïteit van zorgverlening. | Competenties |
---|---|
|
|
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |