PICO: verschil tussen versies
(link naar beoordelingsformulier) |
|||
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 16: | Regel 16: | ||
{{Competentie 6.1 - EBM}} | {{Competentie 6.1 - EBM}} | ||
|- | |- | ||
− | |colspan="2"| | + | | colspan="2" | |
'''Opdrachten'''<br /> | '''Opdrachten'''<br /> | ||
<ul> | <ul> | ||
Regel 27: | Regel 27: | ||
</ul> | </ul> | ||
|} | |} | ||
− | + | === Inleiding === | |
− | + | Een PICO (Patient Intervention Comparison Outcome) is het startpunt voor een CAT (Critically Appraised Topic).Dit is een methode om systematisch evidence te zoeken om een vraag uit de praktijk, waarop de gebruikelijke naslagliteratuur of standaarden niet direct antwoord heeft, te beantwoorden.<br /> | |
+ | In het kader van de competentie Kennis en wetenschap maakt elke aios aan de hand van een vraag uit de praktijk een CAT. Het doel is met name om aios te enthousiasmeren en te stimuleren om de wetenschap naar de dagelijkse praktijk te brengen, literatuur te zoeken en kritisch een artikel te kunnen lezen. De aios presenteert de resultaten aan de groep. <br /> | ||
+ | Deze opdracht kan gecombineerd worden met de opdracht aiosonderwijs. Het is ook mogelijk deze opdracht als tweetal te doen. | ||
+ | <br /><br /> | ||
+ | De CAT wordt beoordeeld door de EBM-docenten Liselot Hoornweg en Coralie Arends. Inleveren gaat via mail naar: [mailto:l.l.hoornweg@amsterdamumc.nl l.l.hoornweg@amsterdamumc.nl] & [mailto:c.r.arends@amsterdamumc.nl c.r.arends@amsterdamumc.nl]. | ||
==== Uitvoerige beschrijving: ==== | ==== Uitvoerige beschrijving: ==== | ||
Regel 40: | Regel 44: | ||
=== Omschrijving === | === Omschrijving === | ||
− | + | Zie ook: [[Leerlijn kennis en wetenschap]]. | |
− | |||
− | Zie | ||
Een goede CAT bevat de volgende elementen: | Een goede CAT bevat de volgende elementen: | ||
Regel 59: | Regel 61: | ||
* Checklists voor beoordeling artikelen ([http://www.cochrane.nl/ www.cochrane.nl] > downloads) | * Checklists voor beoordeling artikelen ([http://www.cochrane.nl/ www.cochrane.nl] > downloads) | ||
* Download het Antwoordformulier praktijkopdracht zoeken van literatuur - Therapie.docx (voor de aios) | * Download het Antwoordformulier praktijkopdracht zoeken van literatuur - Therapie.docx (voor de aios) | ||
− | * Download | + | * Download het [[:Media:Beoordelingsformulier CAT.pdf|Beoordelingsformulier CAT]] (voor de beoordelaar) |
{{Footer - Leerlijn kennis en wetenschap}} | {{Footer - Leerlijn kennis en wetenschap}} |
Huidige versie van 20 okt 2022 om 12:23
Leerlijn kennis en wetenschap | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
Competentie |
|
Opdrachten |
Inhoud
Inleiding
Een PICO (Patient Intervention Comparison Outcome) is het startpunt voor een CAT (Critically Appraised Topic).Dit is een methode om systematisch evidence te zoeken om een vraag uit de praktijk, waarop de gebruikelijke naslagliteratuur of standaarden niet direct antwoord heeft, te beantwoorden.
In het kader van de competentie Kennis en wetenschap maakt elke aios aan de hand van een vraag uit de praktijk een CAT. Het doel is met name om aios te enthousiasmeren en te stimuleren om de wetenschap naar de dagelijkse praktijk te brengen, literatuur te zoeken en kritisch een artikel te kunnen lezen. De aios presenteert de resultaten aan de groep.
Deze opdracht kan gecombineerd worden met de opdracht aiosonderwijs. Het is ook mogelijk deze opdracht als tweetal te doen.
De CAT wordt beoordeeld door de EBM-docenten Liselot Hoornweg en Coralie Arends. Inleveren gaat via mail naar: l.l.hoornweg@amsterdamumc.nl & c.r.arends@amsterdamumc.nl.
Uitvoerige beschrijving:
Inleiding in evidence-based medicine , Scholten et al, hoofdstuk 2.
Achtergrondinformatie:
zie www.pico.nu
Omschrijving
Zie ook: Leerlijn kennis en wetenschap.
Een goede CAT bevat de volgende elementen:
- Expliciete vraag
- Uitleg over relevantie van de vraag
- PICO benoemt alle elementen
- PICO past bij de vraag
- Zoekactie in evidence based databases
- Zoekactie transparant beschreven
- Goede beschrijving en kritische bespreking van geselecteerde artikelen
- Eigen conclusie is gebaseerd op de gevonden literatuur
- Eigen conclusie klopt met de mate van evidence
- Eigen conclusie wordt in voor de patiënt te begrijpen woorden uitgelegd
Formulieren
- Checklists voor beoordeling artikelen (www.cochrane.nl > downloads)
- Download het Antwoordformulier praktijkopdracht zoeken van literatuur - Therapie.docx (voor de aios)
- Download het Beoordelingsformulier CAT (voor de beoordelaar)
De bouwstenen in de leerlijn kennis en wetenschap
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |