Psychotherapeutische interventies - Oplossingsgericht werken: verschil tussen versies
k (→Onderwijsactiviteit 1: Voorbereiding voor de TKD) |
|||
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 49: | Regel 49: | ||
Deze bouwsteen bevat twee losstaande onderwijsactiviteiten. Onderwijsactiviteit 1 moedigt a.d.h.v. de gegeven informatie en het te kijken filmpje aan tot een discussie tijdens bijvoorbeeld een terugkomdag. Onderwijsactiviteit 2 bevat een presentatie die idealiter door een docent eigen wordt gemaakt, waarna deze tijdens de terugkomdag besproken kan worden en geoefend kan worden met interventies. Aios kunnen een meegebrachte casus inbrengen (eventueel die uit onderwijsactiviteit 1) over iets waar ze tegenaanlopen bij patiënten. | Deze bouwsteen bevat twee losstaande onderwijsactiviteiten. Onderwijsactiviteit 1 moedigt a.d.h.v. de gegeven informatie en het te kijken filmpje aan tot een discussie tijdens bijvoorbeeld een terugkomdag. Onderwijsactiviteit 2 bevat een presentatie die idealiter door een docent eigen wordt gemaakt, waarna deze tijdens de terugkomdag besproken kan worden en geoefend kan worden met interventies. Aios kunnen een meegebrachte casus inbrengen (eventueel die uit onderwijsactiviteit 1) over iets waar ze tegenaanlopen bij patiënten. | ||
− | ==== Onderwijsactiviteit 1: Voorbereiding | + | ==== Onderwijsactiviteit 1: Voorbereiding/Huiswerk AIOS vóór de TKD ==== |
− | * | + | *Inventariseer, in de twee weken voorafgaand aan het onderwijs, welke vragen je hebt over dit onderwerp. |
− | *Vragen | + | *Vragen vooraf aan docent(en) doorgeven. |
− | * | + | *Lees het artikel: [[Media:Oplossingsgericht werken in de huisartspraktijk.pdf|Oplossingsgericht werken in de huisartspraktijk]]. |
− | * | + | *Neem casus mee; iets waar je tegenaan loopt in jouw eigen leven of bij een patiënt. |
*Bekijk onderstaand filmpje: | *Bekijk onderstaand filmpje: | ||
<youtube>https://youtu.be/5m0lsqyvy2g</youtube> | <youtube>https://youtu.be/5m0lsqyvy2g</youtube> | ||
Regel 68: | Regel 68: | ||
**Observator observeert m.b.v. observatieformulier (toelichten = stappen in het gesprek. Gesprek 10 minuten. Terugblik HA eerst, dan patiënt en dan feedback observator). | **Observator observeert m.b.v. observatieformulier (toelichten = stappen in het gesprek. Gesprek 10 minuten. Terugblik HA eerst, dan patiënt en dan feedback observator). | ||
'''Benodigdheden''' | '''Benodigdheden''' | ||
− | |||
*[[:Media:2020-Oplossingsgerichtwerken.pptx|Presentatie oplossingsgericht werken]] | *[[:Media:2020-Oplossingsgerichtwerken.pptx|Presentatie oplossingsgericht werken]] | ||
*Flap schema (volgt, red) | *Flap schema (volgt, red) | ||
− | * | + | *A4-tje met informatie over: [[Media:De Wondervraag.docx|De Wondervraag]] |
− | * | + | *A4-tje met informatie over: [[Media:Oplossingsgerichte vragen.docx|Oplossingsgerichte vragen]] |
− | '''De Wondervraag'''<br /> | + | '''De Wondervraag'''<br />De Wondervraag is een techniek uit de oplossingsgerichte therapie. Het kan zo worden samengevat: “Ik heb een beetje een vreemde vraag. Stel nu, dat je straks naar huis gaat en je maakt je dag af zoals je dat al van plan was. Je gaat naar huis, doet nog wat ter ontspanning en gaat dan naar bed. Je woelt misschien nog even voordat je in slaap valt, maar na verloop van tijd lukt het toch. En terwijl je slaapt, voltrekt zich een wonder. Een wonder waardoor al de problemen waarvoor je hier bent, in één klap zijn verdwenen. |
− | De Wondervraag is een techniek uit de oplossingsgerichte therapie. Het kan zo worden samengevat: | ||
− | “Ik heb een beetje een vreemde vraag. Stel nu, dat je straks naar huis gaat en je maakt je dag af zoals je dat al van plan was. Je gaat naar huis, doet nog wat ter ontspanning en gaat dan naar bed. Je woelt misschien nog even voordat je in slaap valt, maar na verloop van tijd lukt het toch. En terwijl je slaapt, voltrekt zich een wonder. Een wonder waardoor al de problemen waarvoor je hier bent, in één klap zijn verdwenen. | ||
*Waar zou je ’s ochtends aan merken dat dit wonder zich voltrokken heeft? | *Waar zou je ’s ochtends aan merken dat dit wonder zich voltrokken heeft? | ||
*Wat zouden de mensen om je heen merken? | *Wat zouden de mensen om je heen merken? | ||
*Wat zou er allemaal anders zijn? | *Wat zou er allemaal anders zijn? | ||
− | '''Extra literatuur''' | + | '''Extra literatuur/informatie''' |
* [https://www.fredrikebannink.com/bannink/books/oplossingsgerichte-vragen-handboek-oplossingsgerichte-gespreksvoering/ Oplossingsgerichte vragen] door Fredrike Bannink | * [https://www.fredrikebannink.com/bannink/books/oplossingsgerichte-vragen-handboek-oplossingsgerichte-gespreksvoering/ Oplossingsgerichte vragen] door Fredrike Bannink | ||
* [https://www.fredrikebannink.com/bannink/books/positieve-gezondheidszorg/ Positieve gezondheidszorg] door Fredrike Bannink en Pieter Jansen | * [https://www.fredrikebannink.com/bannink/books/positieve-gezondheidszorg/ Positieve gezondheidszorg] door Fredrike Bannink en Pieter Jansen | ||
* [https://www.jongbloed.nl/boek/9789058713568/oplossingsgericht-coachen-insoo-kim-berg Oplossingsgericht coachen] door Insoo Kim Berg en Peter Szabó | * [https://www.jongbloed.nl/boek/9789058713568/oplossingsgericht-coachen-insoo-kim-berg Oplossingsgericht coachen] door Insoo Kim Berg en Peter Szabó | ||
− | '''Extra video's''' | + | '''Extra video's/podcast's''' |
+ | |||
+ | [https://www.huisartspodcast.nl/geestelijke-gezondheidszorg/een-lichter-spreekuur-oplossingsgericht-werken-in-de-ha-praktijk/ Podcast een lichter spreekuur: oplossingsgericht werken in de HA-praktijk] | ||
<youtube>https://youtu.be/cQ2J-SzgDtE</youtube> | <youtube>https://youtu.be/cQ2J-SzgDtE</youtube> | ||
<youtube>https://youtu.be/Cs2A_3uF-Ik</youtube> | <youtube>https://youtu.be/Cs2A_3uF-Ik</youtube> |
Huidige versie van 26 sep 2022 om 07:17
Leerlijn psychische klachten | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA |
1. Spanningsklachten |
Competenties | |
Leerplek |
Relevantie
Op het spreekuur krijg je veel te maken met psychische problemen; huisartsen vinden dat vaak lastig omdat ze niet goed weten hoe te handelen. Een aantal gespreksvaardigheden en psychotherapeutische interventies zijn, in aangepaste vorm, gemakkelijk in te zetten tijdens een consult.
De POH-GGZ gebruikt verschillende gespreksvaardigheden en psychotherapeutische interventies tijdens gesprekken met patiënten. Omdat de huisarts de POH-GGZ moet (kunnen) superviseren is het nuttig weet te hebben van die methodieken.
Doelen
- Je maakt kennis met de principes van oplossingsgericht werken.
- Je weet dat oplossingsgericht werken een breder toepassingsgebied heeft, bijvoorbeeld bij de begeleiding van chronische aandoeningen.
- Je kunt (elementen van) oplossingsgericht werken toepassen in de context van het spreekuur.
- Je oefent in een rollenspel.
Gebruiksaanwijzing
Deze bouwsteen bevat twee losstaande onderwijsactiviteiten. Onderwijsactiviteit 1 moedigt a.d.h.v. de gegeven informatie en het te kijken filmpje aan tot een discussie tijdens bijvoorbeeld een terugkomdag. Onderwijsactiviteit 2 bevat een presentatie die idealiter door een docent eigen wordt gemaakt, waarna deze tijdens de terugkomdag besproken kan worden en geoefend kan worden met interventies. Aios kunnen een meegebrachte casus inbrengen (eventueel die uit onderwijsactiviteit 1) over iets waar ze tegenaanlopen bij patiënten.
Onderwijsactiviteit 1: Voorbereiding/Huiswerk AIOS vóór de TKD
- Inventariseer, in de twee weken voorafgaand aan het onderwijs, welke vragen je hebt over dit onderwerp.
- Vragen vooraf aan docent(en) doorgeven.
- Lees het artikel: Oplossingsgericht werken in de huisartspraktijk.
- Neem casus mee; iets waar je tegenaan loopt in jouw eigen leven of bij een patiënt.
- Bekijk onderstaand filmpje:
Onderwijsactiviteit 2: Onderwijs door docent op TKD
- Presentatie met theorie/uitwerking
- Gespreksvaardigheden oefenen
- Rollenspel oplossingsgericht werken (20 minuten)
- Gewenste situatie uitvragen
- Schaalvragen stellen
- Vragen naar succesfactoren
- Vragen naar wat werkt
- Maken van plan voor een eerstvolgende kleine stap
- Observator observeert m.b.v. observatieformulier (toelichten = stappen in het gesprek. Gesprek 10 minuten. Terugblik HA eerst, dan patiënt en dan feedback observator).
- Rollenspel oplossingsgericht werken (20 minuten)
Benodigdheden
- Presentatie oplossingsgericht werken
- Flap schema (volgt, red)
- A4-tje met informatie over: De Wondervraag
- A4-tje met informatie over: Oplossingsgerichte vragen
De Wondervraag
De Wondervraag is een techniek uit de oplossingsgerichte therapie. Het kan zo worden samengevat: “Ik heb een beetje een vreemde vraag. Stel nu, dat je straks naar huis gaat en je maakt je dag af zoals je dat al van plan was. Je gaat naar huis, doet nog wat ter ontspanning en gaat dan naar bed. Je woelt misschien nog even voordat je in slaap valt, maar na verloop van tijd lukt het toch. En terwijl je slaapt, voltrekt zich een wonder. Een wonder waardoor al de problemen waarvoor je hier bent, in één klap zijn verdwenen.
- Waar zou je ’s ochtends aan merken dat dit wonder zich voltrokken heeft?
- Wat zouden de mensen om je heen merken?
- Wat zou er allemaal anders zijn?
Extra literatuur/informatie
- Oplossingsgerichte vragen door Fredrike Bannink
- Positieve gezondheidszorg door Fredrike Bannink en Pieter Jansen
- Oplossingsgericht coachen door Insoo Kim Berg en Peter Szabó
Extra video's/podcast's
Podcast een lichter spreekuur: oplossingsgericht werken in de HA-praktijk
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn psychische klachten
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn psychische klachten
- Bouwsteen
- Auteur - Anouk Bogers
- Auteur - Young-Kon Lambeck
- 1e Huisartsstage
- GGZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 6.1 - Spanningsklachten
- KBA 6.2 - Angst en stemmingsklachten
- KBA 6.3 - Acute psychiatrie
- KBA 6.5 - Verslaving
- KBA 6.6 - Psychotrauma
- KBA 6.7 - Persoonlijkheidsstoornissen
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie