Luisteren: verschil tussen versies
(Een tussenliggende versie door een andere gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | <ol class="breadcrumb" style="width:100%;"> | |
+ | <li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item">[[Leerlijnen]]</li> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item">[[Leerlijn communicatie]]</li> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li> | ||
+ | </ol> | ||
+ | <br /> | ||
{| class="infobox leerlijn-communicatie" | {| class="infobox leerlijn-communicatie" | ||
! {{Titelbalk - Leerlijn communicatie}} | ! {{Titelbalk - Leerlijn communicatie}} | ||
Regel 5: | Regel 11: | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
| | | | ||
− | {{Auteur - | + | {{Auteur - Noor Gimbrere}} |
+ | {{Auteur - Ruth ten Broeke}} | ||
+ | {{Auteur - Laurie Hageman}} | ||
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
Regel 31: | Regel 39: | ||
* De aios krijgt kennis van de manier waarop ‘luisteren’ ingezet wordt in de verschillende consultfasen. | * De aios krijgt kennis van de manier waarop ‘luisteren’ ingezet wordt in de verschillende consultfasen. | ||
* De aios ontwikkelt luistervaardigheden en oefent daarmee. | * De aios ontwikkelt luistervaardigheden en oefent daarmee. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === |
Huidige versie van 11 jul 2022 om 14:11
Leerlijn communicatie | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
APC - Basisgespreksvaardigheden | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Luisteren is een basisvaardigheid voor dokters. In elke fase van het consult speelt het een eigen rol. Luisteren is meer dan ‘informatie verzamelen’: gericht luisteren en uit het verhaal extraheren wat nuttig is voor een goede diagnose. Goed luisteren betekent dat je openstaat voor alles wat gezegd wordt, en ook voor wat niet gezegd wordt maar wel meeresoneert in het verhaal. Luisteren is van essentieel belang in het medisch consult. Het is van belang voor de relatie opbouw, patiënten voelen zich letterlijk ‘gehoord’ en ze onthullen meer van hun verhaal. Goed luisteren vraagt van de dokter zowel een specifieke houding als uitstekende luistervaardigheden. Op beide aspecten wordt in dit programma ingegaan.
Doel
- De aios ontwikkelt begrip voor het belang van ‘luisteren’.
- De aios krijgt kennis van de manier waarop ‘luisteren’ ingezet wordt in de verschillende consultfasen.
- De aios ontwikkelt luistervaardigheden en oefent daarmee.
Onderwijsactiviteiten
Het programma is geschikt voor een onderwijsprogramma later in fase 1 of in fase 2. Ook kan het een dagdeel vullen op een paralleldag.
Bronnen
- Korte motiverende opdracht bij aankondiging van het programma in de groep.
- Uitwerking onderwijsprogramma.
- Voorbereidingsopdracht bij OWP luisteren
- Powerpoint ‘onderwijsprogramma luisteren’ inclusief docent-instructies.
- Aandachtsoefening horend bij de powerpoint (slide 8-9)
- Artikel ‘learning to listen’, Rosamund Oliver. View July 2013
- Silverman ‘Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’ 3e druk, vanaf pagina 61.
De bouwstenen in de leerlijn communicatie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |