Planmatig werken: verschil tussen versies
(bullets) |
k |
||
(2 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
+ | {{Header - Leerlijn praktijkmanagement}} | ||
{| class="infobox leerlijn-praktijk" | {| class="infobox leerlijn-praktijk" | ||
Regel 39: | Regel 40: | ||
* Leren anticiperen op taken en activiteiten en je tijdsindeling | * Leren anticiperen op taken en activiteiten en je tijdsindeling | ||
* Weten hoe je een haalbare realistische planning maakt, waarbij je werk en privé combineert. | * Weten hoe je een haalbare realistische planning maakt, waarbij je werk en privé combineert. | ||
− | * Inzicht in welke manier van plannen er bij je past | + | * Inzicht in welke manier van plannen er bij je past. |
− | * Besef dat manier van plannen niet voor iedereen gelijk hoeft te zijn, waar je bij een gedeelde planning rekening moet houden | + | * Besef dat manier van plannen niet voor iedereen gelijk hoeft te zijn, waar je bij een gedeelde planning rekening moet houden. |
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === |
Huidige versie van 2 dec 2019 om 17:25
Leerlijn praktijkmanagement | |
---|---|
Auteur | |
Stage |
1e Huisartsstage |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
De toekomstvisie huisartsgeneeskunde verwacht dat huisartspraktijken steeds meer preventieve, geplande zorg gaan bieden. Huisartsenzorg bestaat voor een belangrijk deel uit reageren op vragen van patiënten, assistentes en collega’s.
‘Planmatig Werken’ is een manier om overzicht te scheppen en zorgt dat je geen zaken laat liggen en op tijd je werk af krijgt.
Het structureren van werk en opleiding zorgt ervoor dat je weet, wat er wanneer van je verwacht wordt.
Doelen
- Leren anticiperen op taken en activiteiten en je tijdsindeling
- Weten hoe je een haalbare realistische planning maakt, waarbij je werk en privé combineert.
- Inzicht in welke manier van plannen er bij je past.
- Besef dat manier van plannen niet voor iedereen gelijk hoeft te zijn, waar je bij een gedeelde planning rekening moet houden.
Onderwijsactiviteiten
Maak vervolgens een jaarplanning, het volgende kun je hierin verwerken:
- Bijzondere praktijkdagen (zelfstandig dagen / weken)
- Onderwijsdagen (bijvoorbeeld koppeldagen)
- Te maken opdrachten
- Tijdsmomenten
- In te leveren documenten / formulieren
- Belangrijke privé-momenten
- Vakantie
- Bespreek met je opleider de voor hem relevante onderdelen van je plannen:
- Vrij te vragen dagen
- Momenten van beoordelingen
- Opdrachten waarbij je input / feedback van je opleider nodig hebt
Evalueer periodiek (welke termijn voor jou werkend is) of je planning nog klopt en pas hem aan en informeer betrokken partijen.
Gebruiksaanwijzing
Een opdracht die je in de eerste weken van de start van een periode van je opleiding kan maken (bijvoorbeeld start van de eerste fase / start van klinische stage / start tweede fase).
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn praktijkmanagement
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn praktijkmanagement
- Bouwsteen
- Auteur - Eddy Reynders
- Auteur - Joyce Stroeve
- 1e Huisartsstage
- Klinische stage
- CZ stage
- GGZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 10.2 - Systematisch verbeteren
- Leerlijn Praktijkmanagement
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Zelfstudie