Vaardigheden-carrousel: verschil tussen versies
k |
|||
(7 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | {{Header - Leerlijn medisch handelen}} | |
− | + | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
{| class="infobox leerlijn-medisch" | {| class="infobox leerlijn-medisch" | ||
! {{Titelbalk - Leerlijn medisch handelen}} | ! {{Titelbalk - Leerlijn medisch handelen}} | ||
Regel 19: | Regel 14: | ||
|'''Competenties''' | |'''Competenties''' | ||
|{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}} | |{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}} | ||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Leerplek''' | |'''Leerplek''' | ||
Regel 39: | Regel 32: | ||
Voor een optimaal en effectief gebruik van de vaardigheden-carrousel, worden de tijdsindeling en taakverdeling hieronder besproken. | Voor een optimaal en effectief gebruik van de vaardigheden-carrousel, worden de tijdsindeling en taakverdeling hieronder besproken. | ||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
+ | |||
+ | De vaardighedencarrousel kan natuurlijk ook gedaan worden zonder een strikt toetsend karakter: je doet dan de carrousel om elkaar te instrueren, samen te oefenen en ervaringen met elkaar uit te wisselen. | ||
Te gebruiken op de terugkomdag. | Te gebruiken op de terugkomdag. | ||
Regel 46: | Regel 41: | ||
1- een carrousel (''[[Media:Carrousel - 12 aios 4 vaardigheden met observator.xlsx|excelschema 4]]'') voor 12 aios, waarbij 4 vaardigheden worden getoetst. Per vaardigheid zijn er 3 rollen: observator, kandidaat en simulatiepatiënt (respectievelijk A1, A2 en A3). | 1- een carrousel (''[[Media:Carrousel - 12 aios 4 vaardigheden met observator.xlsx|excelschema 4]]'') voor 12 aios, waarbij 4 vaardigheden worden getoetst. Per vaardigheid zijn er 3 rollen: observator, kandidaat en simulatiepatiënt (respectievelijk A1, A2 en A3). | ||
− | 2- Een carrousel (''[[: | + | 2- Een carrousel (''[[:Media:Carrousel light-WW okt19.xlsx|excelschema 6v]]'') (oude versie: ''[[:Media:Caroussel - 12 aios 6 vaardigheden.xlsx|excelschema 6]]'') voor 12 aios, waarbij 6 vaardigheden worden getoetst. Per vaardigheid zijn er 2 rollen: observator (tevens simulatiepatiënt) en kandidaat (respectievelijk A1 en A2). |
De vaardigheden (“Stations”) zie je in het schema terug als een letter (A t/m F), de aios herken je aan een letter + nummer (A t/m F, 1 t/m 3). In het schema is met geel weergegeven wat aios A1 doet tijdens de carrousel. Iedereen komt aan bod bij alle toetsstations. | De vaardigheden (“Stations”) zie je in het schema terug als een letter (A t/m F), de aios herken je aan een letter + nummer (A t/m F, 1 t/m 3). In het schema is met geel weergegeven wat aios A1 doet tijdens de carrousel. Iedereen komt aan bod bij alle toetsstations. |
Huidige versie van 26 okt 2020 om 12:34
Leerlijn medisch handelen | |
---|---|
Auteur | Wim WIllems Yeun Ying Wong |
Stage | 1e Huisartsstage 2e Huisartsstage |
Competenties | Medisch handelen |
Leerplek | Onderwijsprogramma |
Inhoud
Relevantie
Hoewel vaardigheden vooral in de praktijk geleerd worden, is het ook mogelijk om op het instituut vaardigheden te oefenen en te toetsen.
Het instituut beschikt over een set fantomen en andere oefenmaterialen waarop specifieke vaardigheden aangeleerd kunnen worden. Op het terugkomdagonderwijs kan desgewenst gekozen worden om als groep één fantoom uit te lichten, of samen op meerdere fantomen tegelijk te gaan oefenen.
Voor de laatstgenoemde mogelijkheid bestaat er de vaardigheden-carrousel. Het is een actieve vorm van onderwijs voor en door aios, waarbij aios elkaar observeren en feedback geven over de getoonde vaardigheid. Er kan dan op één dagdeel (van 2.5 uur) 4 tot 6 verschillende vaardigheden geoefend worden.
Doel
Voor een optimaal en effectief gebruik van de vaardigheden-carrousel, worden de tijdsindeling en taakverdeling hieronder besproken.
Gebruiksaanwijzing
De vaardighedencarrousel kan natuurlijk ook gedaan worden zonder een strikt toetsend karakter: je doet dan de carrousel om elkaar te instrueren, samen te oefenen en ervaringen met elkaar uit te wisselen.
Te gebruiken op de terugkomdag.
Deze bouwsteen geeft 2 versies van een vaardighedencarrousel:
1- een carrousel (excelschema 4) voor 12 aios, waarbij 4 vaardigheden worden getoetst. Per vaardigheid zijn er 3 rollen: observator, kandidaat en simulatiepatiënt (respectievelijk A1, A2 en A3).
2- Een carrousel (excelschema 6v) (oude versie: excelschema 6) voor 12 aios, waarbij 6 vaardigheden worden getoetst. Per vaardigheid zijn er 2 rollen: observator (tevens simulatiepatiënt) en kandidaat (respectievelijk A1 en A2).
De vaardigheden (“Stations”) zie je in het schema terug als een letter (A t/m F), de aios herken je aan een letter + nummer (A t/m F, 1 t/m 3). In het schema is met geel weergegeven wat aios A1 doet tijdens de carrousel. Iedereen komt aan bod bij alle toetsstations.
Praktisch houdt dit in dat de aios A1, A2 en A3 van tevoren met elkaar Vaardigheid A hebben voorbereid, aios B1, B2 en B3 Vaardigheid B et cetera.
Onderwijsactiviteit
1- Voorbereiding: enkele weken voorafgaand aan de carrousel worden de te toetsen vaardigheden geselecteerd en verdeeld over de groepjes aios. De groepen bereiden de vaardigheid voor: dit houdt in dat de aios de vaardigheid zelf beheersen maar ook hebben afgesproken hoe ze de vaardigheid gaan beoordelen.
2- Reserveer van te voren de benodigde materialen bij Arnold. Maak afspraken over het klaarzetten en opruimen van de materialen.
3- Beide versies carrousels zijn in 1 dagdeel uit te voeren, maar de planning moet strak. Het verdient aanbeveling om een stopwatch te gebruiken om de wissels aan te geven.
Een beschrijving van de verschillende vaardigheden vind je op de site van Huisartsopleiding Nederland.
De beschikbare materialen en fantomen vind je op de website van HOVUmc.
Bijlage
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |