Uitleg bij ALK - Onbegrepen duizeligheid: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
k |
|||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | {{Header - Leerlijn | + | {{Header - Leerlijn ALK}} |
− | {| class="infobox leerlijn- | + | {| class="infobox leerlijn-alk" |
− | ! {{Titelbalk - Leerlijn | + | ! {{Titelbalk - Leerlijn ALK}} |
|- | |- | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
Regel 15: | Regel 15: | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
| | | | ||
− | {{KBA 7.1 - Consult | + | {{KBA 7.1 - Consult ALK}} |
|- | |- | ||
|'''Competenties''' | |'''Competenties''' | ||
Regel 42: | Regel 42: | ||
<youtube>https://youtu.be/8ZrICSxs4UM</youtube> | <youtube>https://youtu.be/8ZrICSxs4UM</youtube> | ||
− | + | {{Footer - Leerlijn ALK}} | |
− | |||
− | {{Footer - Leerlijn |
Versie van 2 mrt 2022 om 15:30
Leerlijn ALK | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Bij ongeveer 30% van de klachten op het spreekuur kan de huisarts geen sluitende somatische verklaring vinden. Ook na onderzoek door een medisch specialist wordt er soms geen afdoende verklaring voor de klachten gevonden. Goede uitleg en geruststelling is dan belangrijk.
Doel
Welke communicatieve vaardigheden en verklaringsmodellen zijn effectief bij het uitleg geven over SOLK?
Gebruiksaanwijzing
Deze video is zowel te gebruiken voor zelfstudie, bij (de voorbereiding op) een leergesprek als op de terugkomdag.
Onderwijsactiviteiten
Welke verklaringsmodellen gebruikt de huisarts en welke communicatieve vaardigheden en technieken zet de huisarts verder in? Observeer, noteer en bespreek na.
De bouwstenen in de leerlijn ALK
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |