De spoedzorg in jouw opleidingspraktijk: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k (NHG link naar spoedtassen verwijderd (niet meer beschikbaar))
k (Link naar telefonische triage in de opleidingspraktijk)
 
Regel 40: Regel 40:
  
 
Mogelijke praktische aspecten die hierbij aan bod kunnen komen zijn:
 
Mogelijke praktische aspecten die hierbij aan bod kunnen komen zijn:
* Triage; hoe wordt de huisarts op de hoogte gesteld van een spoedgeval (tijdens spreekuren in de praktijk/visites)?
+
* [[Telefonische triage: in de opleidingspraktijk|Triage]]; hoe wordt de huisarts op de hoogte gesteld van een spoedgeval (tijdens spreekuren in de praktijk/visites)?
 
* Welk vervoersmiddel is nodig in de praktijk? Is het verplicht als aios met de auto te komen of is het mogelijk binnen afzienbare tijd met de fiets ter plaatse te zijn? 
 
* Welk vervoersmiddel is nodig in de praktijk? Is het verplicht als aios met de auto te komen of is het mogelijk binnen afzienbare tijd met de fiets ter plaatse te zijn? 
 
* Spoedtas; is er een speciale spoedtas in de praktijk aanwezig? Zo ja; waar is die te vinden en wat zit er in deze spoedtas? Wie is er [https://www.nhg.org/?tmp-no-mobile=1&q=node/77069 verantwoordelijk] voor de inhoud en daarbij het compleet houden van de spoedtas?*
 
* Spoedtas; is er een speciale spoedtas in de praktijk aanwezig? Zo ja; waar is die te vinden en wat zit er in deze spoedtas? Wie is er [https://www.nhg.org/?tmp-no-mobile=1&q=node/77069 verantwoordelijk] voor de inhoud en daarbij het compleet houden van de spoedtas?*

Huidige versie van 27 jan 2022 om 14:44


Leerlijn spoedeisende zorg
Auteur

Daphne Beemsterboer

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

KBA

7. Organisatie

Competenties

Medisch handelen
Samenwerken
Organiseren

Leerplek

Leergesprek

Relevantie

Gedurende je opleidingsjaren zit je in de eerste en tweede fase een jaar bij een huisartsenpraktijk gevestigd. Om goede spoedzorg gedurende deze jaren te leveren is het belangrijk te weten hoe dat in jouw opleidingspraktijk op dat moment is geregeld. 

Doel

Inzicht krijgen hoe de spoedzorg in jouw opleidingspraktijk is geregeld, zodat je verantwoord en zelfverzekerd spoedzorg kan leveren.

Gebruiksaanwijzing

Deze bouwsteen kan helpen om de organisatie van spoedzorg in je opleidingspraktijk te leren kennen, zodat je goed voorbereid en zelfverzekerd hulp in acute situaties kunt geven.

Onderwijsactiviteiten

Bespreek in een leergesprek met je opleider hoe de spoedzorg geregeld is in de praktijk. 

Mogelijke praktische aspecten die hierbij aan bod kunnen komen zijn:

  • Triage; hoe wordt de huisarts op de hoogte gesteld van een spoedgeval (tijdens spreekuren in de praktijk/visites)?
  • Welk vervoersmiddel is nodig in de praktijk? Is het verplicht als aios met de auto te komen of is het mogelijk binnen afzienbare tijd met de fiets ter plaatse te zijn? 
  • Spoedtas; is er een speciale spoedtas in de praktijk aanwezig? Zo ja; waar is die te vinden en wat zit er in deze spoedtas? Wie is er verantwoordelijk voor de inhoud en daarbij het compleet houden van de spoedtas?*
  • Visitetas; wat moet er in je eigen tas zitten?
  • Gebruikt de opleider de ABCDE-systematiek; wanneer wel en wanneer niet?

Mogelijke mentale aspecten die hierbij aan bod kunnen komen zijn:

  • Blijft acute problematiek spannend voor de opleider en hoe gaat hij/zij hiermee om?
  • Na een heftige casus; hoe gaat de opleider hiermee om? Wat heb jij van je opleider nodig in eenzelfde situatie? Hoe bespreken jullie het na?

* Er zijn tevens mogelijkheden om NHG spoedtassen te bestellen. De variërende inhoud van de tassen vindt je hier; "spoedtas" of "visite/spoedtas".

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn spoedeisende zorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie