Leerlijn psychische klachten: verschil tussen versies
k |
|||
Regel 145: | Regel 145: | ||
*M23 [https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/slaapproblemen-en-slaapmiddelen Slaapproblemen en slaapmiddelen] | *M23 [https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/slaapproblemen-en-slaapmiddelen Slaapproblemen en slaapmiddelen] | ||
*M85 [https://richtlijnen.nhg.org/behandelrichtlijnen/stoppen-met-roken#volledige-tekst Stoppen met roken] | *M85 [https://richtlijnen.nhg.org/behandelrichtlijnen/stoppen-met-roken#volledige-tekst Stoppen met roken] | ||
− | *M102 [https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/somatisch-onvoldoende-verklaarde-lichamelijke-klachten-solk | + | *M102 [https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/somatisch-onvoldoende-verklaarde-lichamelijke-klachten-solk ALK] |
</accordion> | </accordion> | ||
<accordion parent="accordion-2" heading="LESA/Multidisciplinaire richtlijnen"> | <accordion parent="accordion-2" heading="LESA/Multidisciplinaire richtlijnen"> |
Versie van 16 feb 2023 om 09:57
Leerlijn psychische klachten |
---|
Leerlijnhouder |
Leerlijnmedewerkers |
Inhoud
Inleiding
De leerlijn psychische klachten en aandoeningen wil, aan de hand van de KBA's, bouwstenen voor onderwijs bieden voor zowel aios, hao's als docenten.
Fasering en zelfsturing
Het uitgangspunt voor de leerlijn psychische klachten en aandoeningen is vraaggestuurd onderwijs, geordend rondom de KBA’s.
Per KBA vind je onderwijsmateriaal, variërend van een YouTube-filmpje tot een compleet programma. Bij de verschillende onderdelen staat een toelichting met suggesties hoe het programma te gebruiken is en voor welke opleidingsfase het het méést geschikt is. Maar, uiteraard, kan daar (vraaggestuurd) van afgeweken worden.
Enkele bouwstenen zijn niet te koppelen aan één of meerdere KBA's, en zijn hieronder te vinden. Ze voorzien in meer algemene informatie en moedigen je aan je ook in deze kanten van de dagelijkse praktijk te verdiepen.
- Praktijkorganisatie - POH-GGZ en zorg bij psychische klachten
- Juridische aspecten samenwerking huisarts en POH-GGZ
- Somatische controles bij ernstige psychiatrische aandoeningen
- Mensen met psychosociale of psychische problemen, of met psychiatrische stoornissen, zijn vaak kwetsbaar en moeten kunnen rekenen op passende zorg van bijvoorbeeld de huisarts.
- 'Zorgen voor' betekent in dit geval aandacht geven, goed luisteren en een empathische benadering.
- 'Zorgen voor' betekent ook laagdrempelig en dichtbij zijn, zorg in de buurt van de patiënt en zonder wachttijden.
- De zorg in de huisartsenpraktijk sluit aan bij de hulpvraag, de kwetsbaarheid en problemen van de patiënt en is gericht op zelfredzaamheid, weerbaarheid en oplossingen. 'Zorg voor' betekent in dit kader vooral ook 'passende zorg'. Niet meer dan nodig, niet minder dan noodzakelijk.
- De zorg is methodisch: gebaseerd op door de beroepsgroep geformuleerde richtlijnen en op maat voor de specifieke problemen en mogelijkheden van de individuele patiënt.
- De zorg wordt verleend in de praktijk en voldoet daarmee ook aan de belangrijke kenmerken hiervan: continu, longitudinaal, generalistisch, persoonlijk, laagdrempelig en met inachtneming van de hele context van de patiënt.
De huisarts
- biedt diagnostiek en begeleiding vanuit een generalistisch perspectief.
- maakt een inschatting van de ernst en het risico van de situatie en stelt een behandelplan op, zoveel mogelijk op basis van richtlijnen en houdt daarbij rekening met de persoonlijke context.
- werkt samen met de POHGGZ en stuurt deze ook aan
- is poortwachter en gids bij verwijzingen naar andere hulpverleners in b.v. GB-GGZ en S-GGZ.
Bouwstenen
1. Begeleidt een patiënt met spanningsklachten, overspanning of burn-out. | Competenties |
---|---|
|
|
- Diagnostiek en behandeling van slaapproblemen
- Praktijkopdracht - Patiëntgerichte casuspresentatie
- Praktijkopdracht - Psychische klachten
- Psychotherapeutische interventies - Oplossingsgericht werken
- Spanningsklachten deel 1 - Begrippen en aanpak
- Spanningsklachten deel 2 - Consultvoering
2. Zet bij een patiënt met angst- en stemmingsklachten /stoornissen de benodigde behandeling in. | Competenties |
---|---|
|
|
- Praktijkopdracht - Patiëntgerichte casuspresentatie
- Praktijkopdracht - Psychische klachten
- Psycho-educatie - Paniekstoornis c.q. -aanval
- Psychotherapeutische interventies - G-schema
- Psychotherapeutische interventies - Oplossingsgericht werken
3. Diagnosticeert acute psychiatrische stoornissen en zet de benodigde behandeling in. | Competenties |
---|---|
|
|
- Acute psychiatrie
- Crisissituaties in de GGZ
- Praktijkopdracht - Patiëntgerichte casuspresentatie
- Psychotherapeutische interventies - G-schema
- Psychotherapeutische interventies - Oplossingsgericht werken
4. Schat bij suïcidaliteit het gevaar in voor de patiënt en diens omgeving en zet de benodigde hulp in. | Competenties |
---|---|
|
|
5. Motiveert een patiënt met (een verhoogd risico voor) verslavingsgedrag voor passende zorg. | Competenties |
---|---|
|
|
- Geneesmiddelenmisbruik - Opiaten
- Praktijkopdracht - Patiëntgerichte casuspresentatie
- Praktijkopdracht - Psychische klachten
- Psychotherapeutische interventies - G-schema
- Psychotherapeutische interventies - Oplossingsgericht werken
6. Zet bij een patiënt met gevolgen van traumatische gebeurtenissen de benodigde zorg in. | Competenties |
---|---|
|
|
- Diagnosticeren en begeleiden van een PTSS
- Praktijkopdracht - Patiëntgerichte casuspresentatie
- Psychotherapeutische interventies - Oplossingsgericht werken
7. Signaleert persoonlijkheidstrekken en – stoornissen, definieert de gevolgen hiervan voor de zorgverlening en adviseert de patiënt om indien nodig passende begeleiding te vinden. | |
---|---|
|
|
- Borderline persoonlijkheidsstoornis - Inzicht in gedrag
- Persoonlijkheidsstoornissen herkennen
- Praktijkopdracht - Patiëntgerichte casuspresentatie
- Psychotherapeutische interventies - G-schema
- Psychotherapeutische interventies - Oplossingsgericht werken
8. Zet bij kinderen met afwijkend gedrag passende diagnostiek en behandeling in. | |
---|---|
|
|
- Diagnostiek GGZ bij kinderen - Het scharnierconsult
- Kinderen met problematisch of afwijkend gedrag
- Praktijkopdracht - Patiëntgerichte casuspresentatie
- Praktijkopdracht - Psychische klachten
Literatuur
Psychiatrisch onderzoek
- Gids voor de huisartsenpraktijk: DSM-5. Michiel W. Hengeveld
- Het psychiatrisch onderzoek. Michiel W. Hengeveld
Maatschappelijk debat/plaats GGZ
- Doe eens normaal: over de zin en onzin van psychiatrische diagnoses. Milou van Hintum.
- Borderline Times. Dirk de Wagter
- De depressie-epidemie. Trudy Dehue
- De Goede GGZ. Philippe Delespaul, Michael Milo, Frank Schalken, Wilma Boevink en Jim van Os.
Persoonlijkheidsstoornissen
- Zo ben ik nu eenmaal. Willem van der Does
Depressie
- Dat moet mij weer gebeuren... Zwartkijkers en zeurpieten en pechvogels. Willem van der Does
- De depressie-epidemie. Trudy Dehue
Communicatie
- Patiëntgericht communiceren. Remke van Staveren
- Patiëntgericht communiceren in de GGZ. Remke van Staveren
- Hoe bedoelt U?. F. Schulz Von Thun
Psychotherapeutische interventies
- Oplossingsgerichte vragen. Fredrike Bannink
- Positieve gezondheid: Oplossingsgericht werken in de huisartspraktijk. Fredrike Bannink en Pieter Jansen
- Beren op de weg spinsels in je hoofd. Theo IJzermans ea. (RET)
- ACT (Acceptance and Commitment Therapy). Gijs Jansen
- Kortdurende psychologische interventies voor de eerste lijn. Paul Rijnders, Els Heene
Huisarts en POH-GGZ
- Protocollaire GGZ. M.H. van Venrooij, NHG-uitgave
Kinderpsychiatrie
- M104 ADHD bij kinderen
- M62 Angst
- M77 Delier
- M44 Depressie
- M59 Enuresis nocturna
- M10 Problematisch alcoholgebruik
- M23 Slaapproblemen en slaapmiddelen
- M85 Stoppen met roken
- M102 ALK
Algemeen
- http://www.psychiatrienet.nl
- http://www.psychischegezondheid.nl/
- http://www.ggznieuws.nl
- http://www.trimbos.nl
- http://www.ggzrichtlijnen.nl
- http://www.nvvp.net/ (beroepsvereniging Psychiatrie, inlogcode verreist)
Suïcide
- http://www.veiligezorgiederszorg.nl/speerpunt-suicide/samenvatting-mdr-diagnostiek-en-behandeling-van-suicidaal-gedrag.pdf
- http://www.depressiesteunpunt.com/html/suicide.html
- http://www.113.nl
In het kader van gespreksvaardigheden
- http://www.therapiehulp.nl
- http://www.moeilijkemensen.nl
- http://www.mediview.org (met mooie instructiefilmpjes alleen op iPad via iTunes)
- app: MedCom van Remke van Staveren.
Depressie
- http://www.gripopjedip.nl/nl/Home/
- http://www.kleurjeleven.nl/ (online zelfhulp van Trimbos)
- http://www.nodea.nl/ (wetenschappelijk onderzoek naar depressie en angst)
- http://www.nesda.nl/nl/ (wetenschappelijk onderzoek naar depressie en angst)
Borderline
Alternatieve nieuwe therapieën
- Running therapie
- Mindfulness
- ACT (Acceptance and Commitment Therapy)
- http://www.timetoact.nl
Maatschappelijk debat rond GGZ
Angst
- http://www.nedkad.nl/
- http://www.nodea.nl/ (wetenschappelijk onderzoek naar depressie en angst)
- http://www.nesda.nl/nl/ (wetenschappelijk onderzoek naar depressie en angst)
- http://www.angstlijst.nl/angsten
Schizofrenie
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |