Tijdig spreken over het levenseinde: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met '<br /> {| class="infobox leerlijn-pall" ! {{Titelbalk - Leerlijn palliatieve zorg}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Rinel van Beest|Rinel van Beest}} {{Auteur - Annek...') |
(→Relevantie) |
||
Regel 19: | Regel 19: | ||
| | | | ||
{{KBA 8.1 - Palliatieve en stervensfase-gesprek}} | {{KBA 8.1 - Palliatieve en stervensfase-gesprek}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Competenties''' | |'''Competenties''' | ||
| | | | ||
− | |||
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}} | {{Competentiegebied 2 - Communicatie}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Leerplek''' | |'''Leerplek''' | ||
Regel 44: | Regel 28: | ||
{{Toepassing - Leergesprek}} | {{Toepassing - Leergesprek}} | ||
{{Toepassing - Praktijkleren}} | {{Toepassing - Praktijkleren}} | ||
− | |||
{{Toepassing - Zelfstudie}} | {{Toepassing - Zelfstudie}} | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
+ | Het sleutelbegrip in de Palliatieve zorg is communicatie, tussen patiënt en zijn naasten, tussen patiënt/ naasten en hulpverleners, tussen de verschillende hulpverleners, gedurende het gehele proces en op het juiste moment. | ||
+ | |||
+ | De handreiking "Tijdig spreken over het levenseinde" en het rapport "Niet alles wat kan hoeft" kunnen leidraad zijn voor het (leer)gesprek met de opleider en de bespreking in de groep. De aios krijgt een indruk van de huidige visie van de beroepsgroep ten aanzien van deze onderwerpen en kan, samen met opleider en de groep, onderzoeken wat zijn eigen kennis, (gesprek)vaardigheden en attitude zijn. | ||
=== Doel === | === Doel === | ||
− | + | Ervaren wat het gesprek/ de gesprekken met een patiënt in deze fase kan opleveren voor het inzetten van goede zorg en begeleiding in de laatste fase. | |
− | |||
− | |||
− | |||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | + | Het afnemen van een interview volgens de [[Mhtml:file://vumc.nl/home$/store4ever/r.vanbeest/Documenten/bestand/lijnen thema's competenties divers/thema's/thema lijn Palliatieve zorg/Leerlijn+Palliatieve+en+terminale+zorg+startpagina.mht!file:///C:\display\APC\APC+-+AAA-Lijst|AAA-Lijst]] met reflectieverslag. | |
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | + | * KNMG handreiking '''[http://levenseinde.knmg.nl/ Tijdig spreken over het levenseinde]''' (2012) om met de patiënt het gesprek aan te gaan over grenzen, wensen en verwachtingen rond het levenseinde, inclusief patiënten brochure en bespreekchecklist. | |
+ | * KNMG rapport '''Niet alles wat kan hoeft''' (2015) gaat o.a. in op de vragen "Wanneer houdt medisch ingrijpen op om zinvol te zijn en is andere zorg passender?" en "Staan arts en patiënt stil bij de kwaliteit die het leven voor de patiënt heeft na een voorgenomen behandeling?". | ||
+ | * | ||
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} | {{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} |
Versie van 5 jul 2019 om 11:58
Leerlijn palliatieve zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage |
1e Huisartsstage |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Het sleutelbegrip in de Palliatieve zorg is communicatie, tussen patiënt en zijn naasten, tussen patiënt/ naasten en hulpverleners, tussen de verschillende hulpverleners, gedurende het gehele proces en op het juiste moment.
De handreiking "Tijdig spreken over het levenseinde" en het rapport "Niet alles wat kan hoeft" kunnen leidraad zijn voor het (leer)gesprek met de opleider en de bespreking in de groep. De aios krijgt een indruk van de huidige visie van de beroepsgroep ten aanzien van deze onderwerpen en kan, samen met opleider en de groep, onderzoeken wat zijn eigen kennis, (gesprek)vaardigheden en attitude zijn.
Doel
Ervaren wat het gesprek/ de gesprekken met een patiënt in deze fase kan opleveren voor het inzetten van goede zorg en begeleiding in de laatste fase.
Onderwijsactiviteiten
Het afnemen van een interview volgens de AAA-Lijst met reflectieverslag.
Bronnen
- KNMG handreiking Tijdig spreken over het levenseinde (2012) om met de patiënt het gesprek aan te gaan over grenzen, wensen en verwachtingen rond het levenseinde, inclusief patiënten brochure en bespreekchecklist.
- KNMG rapport Niet alles wat kan hoeft (2015) gaat o.a. in op de vragen "Wanneer houdt medisch ingrijpen op om zinvol te zijn en is andere zorg passender?" en "Staan arts en patiënt stil bij de kwaliteit die het leven voor de patiënt heeft na een voorgenomen behandeling?".
De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn palliatieve zorg
- Bouwsteen
- Auteur - Rinel van Beest
- Auteur - Anneke Zwijnenburg
- 1e Huisartsstage
- Klinische stage
- CZ stage
- GGZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 8.1 - Palliatieve en stervensfase-gesprek
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Zelfstudie