Acute spel: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k (document docent verwijderd)
(Anderhalve meter versie toegevoegd)
 
Regel 53: Regel 53:
  
 
* Voor het starten van de simulatie wordt bij elke ruimte die beschreven staat (de ruimtes zelf worden niet gebruikt voor de simulatie) een enveloppe geplakt met het spoedgeval van die ruimte erin. 
 
* Voor het starten van de simulatie wordt bij elke ruimte die beschreven staat (de ruimtes zelf worden niet gebruikt voor de simulatie) een enveloppe geplakt met het spoedgeval van die ruimte erin. 
* Verdeel de groep in 3 groepen
+
* Verdeel de groep in 3 groepen.
* Start door eerst in de subgroepen de inhoud van de visitetas te bespreken. Laat dit per subgroepje op een vel van de flip-over zetten. (niet centraal bespreken)
+
* Start door eerst in de subgroepen de inhoud van de visitetas te bespreken. Laat dit per subgroepje op een vel van de flip-over zetten. (niet centraal bespreken).
 
* Leg uit dat het een simulatie is van een visitedienst op de HAP. Noteer de telefoonnummers van elke groep en geef aan de subgroepen het telefoonnummer van de HAP (mobiele nummer van de GW-docent) en de Centrale Post Ambulancevervoer (mobiele nummer van de HA-docent).
 
* Leg uit dat het een simulatie is van een visitedienst op de HAP. Noteer de telefoonnummers van elke groep en geef aan de subgroepen het telefoonnummer van de HAP (mobiele nummer van de GW-docent) en de Centrale Post Ambulancevervoer (mobiele nummer van de HA-docent).
* Ga starten met de simulatie door het eerste spoedgeval voor elke groep door te geven (groep 1 begint bij casus 1; groep 2 bij 3; en groep 3 bij 6)
+
* Ga starten met de simulatie door het eerste spoedgeval voor elke groep door te geven (groep 1 begint bij casus 1; groep 2 bij 3; en groep 3 bij 6).
 
* De HAP belt geregeld een nieuw spoedgeval door naar elke groep. Meldt wanneer het laatste spoedgeval is doorgebeld en dat de deelnemers daarna weer naar de eigen ruimte komen. ''Je kunt na een spoedgeval ook direct een volgende doorbellen zodat er een keuze gemaakt moet worden tussen beide spoedgevallen. ''
 
* De HAP belt geregeld een nieuw spoedgeval door naar elke groep. Meldt wanneer het laatste spoedgeval is doorgebeld en dat de deelnemers daarna weer naar de eigen ruimte komen. ''Je kunt na een spoedgeval ook direct een volgende doorbellen zodat er een keuze gemaakt moet worden tussen beide spoedgevallen. ''
 
* Bij terugkomst de formulieren innemen/bespreken. 
 
* Bij terugkomst de formulieren innemen/bespreken. 
* Evalueer kort de eerste indruk
+
* Evalueer kort de eerste indruk.
 
* Bespreek dan de beschreven flappen over de inhoud van de visitetas. Wat hadden zij gemist in hun visitetas? Zouden zij nu de inhoud willen wijzigen?
 
* Bespreek dan de beschreven flappen over de inhoud van de visitetas. Wat hadden zij gemist in hun visitetas? Zouden zij nu de inhoud willen wijzigen?
 
* Bespreek de spoedgevallen (kort) na.
 
* Bespreek de spoedgevallen (kort) na.
Regel 72: Regel 72:
  
 
<accordion parent="accordion1" heading="Zoom versie">
 
<accordion parent="accordion1" heading="Zoom versie">
ONDER CONSTRUCTIE <br /> <br />
 
 
'''Benodigdheden:''' <br />
 
'''Benodigdheden:''' <br />
 
Alle deelnemers:
 
Alle deelnemers:
* Computer/ laptop/ tablet/ met internetverbinding
+
* Computer/ laptop/ tablet/ met internetverbinding.
* Telefoon met whatsapp
+
* Telefoon met whatsapp.
* Zoomaccount (programma voor video communicatie (via internet))
+
* Zoomaccount (programma voor video communicatie (via internet)).
 
<br />
 
<br />
  
 
'''Voorbereiding:'''
 
'''Voorbereiding:'''
* Zoommeeting inplannen (zie hieronder)
+
* Zoommeeting inplannen (zie hieronder).
 
* De documenten; '''Document deelnemers Zoomversie acute spel''' en de drie documenten '''startcasus_spoedgevallen_groep1 (en 2-3)''' gereed op de computer. ''Via de VU (M-schijf)''
 
* De documenten; '''Document deelnemers Zoomversie acute spel''' en de drie documenten '''startcasus_spoedgevallen_groep1 (en 2-3)''' gereed op de computer. ''Via de VU (M-schijf)''
* Telefoonnummers van alle deelnemers (en deze ook beschikbaar hebben in Whatsapp)
+
* Telefoonnummers van alle deelnemers (en deze ook beschikbaar hebben in Whatsapp).
  
 
Zoommeeting inplannen:  
 
Zoommeeting inplannen:  
 
* Ga naar zoom.us
 
* Ga naar zoom.us
 
* Login met je zoom account of maak een account aan. (Ga naar '''my account''')
 
* Login met je zoom account of maak een account aan. (Ga naar '''my account''')
* Om breakout rooms (zodat er groepen gevormd kunnen worden) te kunnen maken: ga in de linkerbalk naar '''Settings''' - '''In Meeting (Advanced)''' - zet '''Breakout room''' aan ( en vink '''Allow host to assign participants to breakout rooms when scheduling''' eventueel ook aan). <br />''Je kan bij een geplande meeting vooraf de breakout Rooms indelen. Dit is alleen mogelijk bij het plannen van een sessie in de browser, niet in de desktop''
+
* Om breakout rooms (zodat er groepen gevormd kunnen worden) te kunnen maken: ga in de linkerbalk naar '''Settings''' - '''In Meeting (Advanced)''' - zet '''Breakout room''' aan ( en vink '''Allow host to assign participants to breakout rooms when scheduling''' eventueel ook aan). <br />''Je kan bij een geplande meeting vooraf de breakout Rooms indelen. Dit is alleen mogelijk bij het plannen van een sessie in de browser, niet in de desktop''.
 
* Ga in de linkerbalk naar '''Meetings'''. Klik op '''Schedule a Meeting''' (mogelijk aan de rechterzijde).
 
* Ga in de linkerbalk naar '''Meetings'''. Klik op '''Schedule a Meeting''' (mogelijk aan de rechterzijde).
 
* Plan de meeting (van de terugkomdag) in. Eventueel kan alvorens hier de groepen verdeeld worden; zet bij '''Meeting options''' - '''Breakout room pre-assign''' een vinkje en klik daaronder op '''Create Rooms'''.
 
* Plan de meeting (van de terugkomdag) in. Eventueel kan alvorens hier de groepen verdeeld worden; zet bij '''Meeting options''' - '''Breakout room pre-assign''' een vinkje en klik daaronder op '''Create Rooms'''.
Regel 126: Regel 125:
 
* Hoe was de samenwerking in de groep? Wie nam de leiding en op welke manier? Wat deed ik zelf? Heb ik een rol gekozen of werd ik in een bepaalde rol gezet? - Hoe was het contact met de ambulancepost?
 
* Hoe was de samenwerking in de groep? Wie nam de leiding en op welke manier? Wat deed ik zelf? Heb ik een rol gekozen of werd ik in een bepaalde rol gezet? - Hoe was het contact met de ambulancepost?
  
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion1" heading="Anderhalve-meter versie">
 +
'''Benodigdheden:'''
 +
* Een grote ruimte ( eventueel twee vlak bij elkaar gelegen ruimtes) waarbij het mogelijk is de groepjes op ruime afstand van elkaar neer te zetten en binnen de groep van maximaal drie personen anderhalve meter afstand te houden.
 +
 +
'''Voorbereiding:'''
 +
* Maak een groepsindeling van vier of vijf groepen van drie aios (afhankelijk van de grootte van de groep).
 +
* Kopieer/ print de casuïstiek vier of vijf keer.
 +
* Maak vier (of vijf, afhankelijk van het aantal groepjes) stapels van de casuïstiek. Zorg ervoor dat de casus in elke stapel een andere  volgorde hebben zodat de groepjes niet tegelijkertijd met de zelfde casus bezig zijn.
 +
 +
'''Instructie:'''
 +
* De HAO heeft de rol van specialist/ ambulance.
 +
* De GW coördineert het verdelen van de casus.
 +
* De groepjes verdelen zich over de ruimte met voldoende afstand en 1.5 meter afstand tussen de deelnemers binnen het groepje.
 +
* Laat ze als start inventariseren wat ze nodig denken te hebben in een visite-tas zowel wat betreft instrumenten als aan medicatie. Dit schrijft een persoon van de groep op.
 +
 +
'''Het spel:'''
 +
* Iedere groep krijgt de eerste casus uitgedeeld. De GW deelt deze rond en bepaalt ook het tempo waarin de nieuwe casus worden uitgedeeld. Hiermee kan de druk op de deelnemers worden vergroot door soms snel achter elkaar een casus aan te bieden.
 +
* Als een groep iemand wil presenteren of wil overleggen met een specialist steken ze hun hand op. De HAO loopt dan naar hun toe en speelt de rol van ambulanceverpleegkundige of specialist. (Oefenen met overdragen van zorg; HAO kan doorvragen!)
 +
* GW attendeert de HAO als er een groep is die overleg wil.
 +
 +
'''Evaluatie:'''
 +
* De formulieren innemen.
 +
* Evalueer kort de eerste indruk.
 +
* Bespreek de spoedgevallen (kort) na.
 +
* Eindevaluatie; wat neem je mee van deze opdracht?
 
</accordion>
 
</accordion>
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
  
 
{{Footer - Leerlijn spoedeisende zorg}}
 
{{Footer - Leerlijn spoedeisende zorg}}

Huidige versie van 27 nov 2020 om 10:35


Leerlijn spoedeisende zorg
Auteur

Daphne Beemsterboer
Hetty Olthoff

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

KBA

1. Toestandsbeeld

Competenties

Medisch handelen

Leerplek

Onderwijsprogramma


Dit spel is vooralsnog alleen beschikbaar via de VU (M-schijf).

Relevantie

Gedurende visites kun je voor acute verrassingen komen te staan. Je wilt dan graag de juiste beslissingen nemen en correct handelen. Hierbij is het belangrijk dat je goed voorbereid op pad gaat. Door simulaties van visites uit te voeren kun je tot inzicht komen van je eigen handelen en/of hoe je beter voorbereid er naar toe had kunnen gaan. Mogelijk waren niet alle middelen die je in had willen zetten tot je beschikking in je visitetas. Deze bouwsteen geeft een handleiding voor een groepssimulatie ten aanzien van acute casuïstiek die je tijdens visites tegen zou kunnen komen.  

Doel

Door middel van groepssimulatie inzicht krijgen je handelen tijdens urgente situaties en de hulpmiddelen die je nodig hebt in je visitetas.  

Gebruiksaanwijzing

Deze bouwsteen geeft een gedetailleerde beschrijving van het spel, waarbij simulatie van urgente casuïstiek tijdens een visitedienst centraal staat. Zie verder onder onderwijsactiviteiten

Onderwijsactiviteiten

Deze onderwijsactiviteit is uitgeschreven voor de eerste introductiedagen en eventueel een terugkomdag, echter is het met kleine aanpassingen ook mogelijk om dit in een andere setting uit te voeren. 

  • Benodigdheden:
    • Formulieren beschikbaar via VU:
      • Lijst met spoedgevallen en locatie 
      • Groepsindeling aios met mobielnummer
      • Uitgeschreven spoedcasuistiek
      • Per groep een indeling van de casusvolgorde (zodat bijgehouden kan worden op welke locatie een groep is). Geef de casuïstiek niet aan de groepjes, deze worden doorgebeld.
    • Overige benodigdheden:
      • Flip-over
      • Stiften (5)
      • Tape
      • Enveloppen (7)
  • Voor het starten van de simulatie wordt bij elke ruimte die beschreven staat (de ruimtes zelf worden niet gebruikt voor de simulatie) een enveloppe geplakt met het spoedgeval van die ruimte erin. 
  • Verdeel de groep in 3 groepen.
  • Start door eerst in de subgroepen de inhoud van de visitetas te bespreken. Laat dit per subgroepje op een vel van de flip-over zetten. (niet centraal bespreken).
  • Leg uit dat het een simulatie is van een visitedienst op de HAP. Noteer de telefoonnummers van elke groep en geef aan de subgroepen het telefoonnummer van de HAP (mobiele nummer van de GW-docent) en de Centrale Post Ambulancevervoer (mobiele nummer van de HA-docent).
  • Ga starten met de simulatie door het eerste spoedgeval voor elke groep door te geven (groep 1 begint bij casus 1; groep 2 bij 3; en groep 3 bij 6).
  • De HAP belt geregeld een nieuw spoedgeval door naar elke groep. Meldt wanneer het laatste spoedgeval is doorgebeld en dat de deelnemers daarna weer naar de eigen ruimte komen. Je kunt na een spoedgeval ook direct een volgende doorbellen zodat er een keuze gemaakt moet worden tussen beide spoedgevallen. 
  • Bij terugkomst de formulieren innemen/bespreken. 
  • Evalueer kort de eerste indruk.
  • Bespreek dan de beschreven flappen over de inhoud van de visitetas. Wat hadden zij gemist in hun visitetas? Zouden zij nu de inhoud willen wijzigen?
  • Bespreek de spoedgevallen (kort) na.
  • Eindevaluatie; wat neem je mee van deze opdracht?

Mogelijke aanvullingen om in de groepen te bespreken:

  • Wat deed ik op de verschillende beslismomenten?
  • Hoe gedraag ik mij tijdens spoedgevallen/ in acute situaties/ onder druk of spanning?
  • Hoe was de samenwerking in de groep? Wie nam de leiding en op welke manier? Wat deed ik zelf? Heb ik een rol gekozen of werd ik in een bepaalde rol gezet?
  • Hoe was het contact met de ambulancepost?
  • Welke competenties kwamen er aan bod?


Benodigdheden:
Alle deelnemers:

  • Computer/ laptop/ tablet/ met internetverbinding.
  • Telefoon met whatsapp.
  • Zoomaccount (programma voor video communicatie (via internet)).


Voorbereiding:

  • Zoommeeting inplannen (zie hieronder).
  • De documenten; Document deelnemers Zoomversie acute spel en de drie documenten startcasus_spoedgevallen_groep1 (en 2-3) gereed op de computer. Via de VU (M-schijf)
  • Telefoonnummers van alle deelnemers (en deze ook beschikbaar hebben in Whatsapp).

Zoommeeting inplannen:

  • Ga naar zoom.us
  • Login met je zoom account of maak een account aan. (Ga naar my account)
  • Om breakout rooms (zodat er groepen gevormd kunnen worden) te kunnen maken: ga in de linkerbalk naar Settings - In Meeting (Advanced) - zet Breakout room aan ( en vink Allow host to assign participants to breakout rooms when scheduling eventueel ook aan).
    Je kan bij een geplande meeting vooraf de breakout Rooms indelen. Dit is alleen mogelijk bij het plannen van een sessie in de browser, niet in de desktop.
  • Ga in de linkerbalk naar Meetings. Klik op Schedule a Meeting (mogelijk aan de rechterzijde).
  • Plan de meeting (van de terugkomdag) in. Eventueel kan alvorens hier de groepen verdeeld worden; zet bij Meeting options - Breakout room pre-assign een vinkje en klik daaronder op Create Rooms.
Zoomversie breakout.png


Tijdens de meeting:

  • Maak de andere docent co-host: klik op participants om rechts een overzicht van de deelnemers te krijgen. Klik op de betreffende persoon (docent) - klik op more achter de naam van die deelnemer - selecteer make co-host.
  • Geef aan dat de groep straks verdeeld zal worden en dat de opdrachten later zullen volgen. Vertel nog niet wat het doel van het spel is.
  • Verdeel als docent (host) de groep in 3 subgroepen. Klik in de meeting op breakout Rooms - veranderd het aantal kamers van 1 naar 3. Nu kunnen de groepen automatisch of handmatig aangemaakt worden. Klik op Create Breakout Rooms.
  • Links onder kunnen verschillende opties aangepast worden.
  • Zet de opties zoals hieronder weergegeven. Na de opties geselecteerd te hebben selecteer je Open All Rooms.
Zoomversie breakout inst.png
  • Maak via Whatsapp dezelfde WhatsApp-groepen zoals ook verdeeld in de breakout Rooms.
  • Als host heb je de mogelijkheid om handmatig deel te nemen aan een breakout Room, of vanuit de hoofdsessie met de deelnemers te chatten. Klik linksonder op Broadcast a message to all.
Zoomversie message.png
    • Verzend het volgende bericht: ‘Wijs 1 notulist/ groepsleider aan. (Deze persoon wordt gevraagd om op de computer het e.e.a. te notuleren zodat dit later toegestuurd kan worden).’
    • Het volgende bericht: ‘Bespreek de inhoud van een visitetas en noteer dit. Hiervoor hebben jullie 10 minuten’.
  • Ga als host elke breakout Room langs. Dit kan door achter de betreffende breakout Room join aan te klikken. Vraag nu wie de betreffende groepsleider is. Stuur het document Document deelnemers Zoomversie in de chat zodat de groepsleider dit kan downloaden door naar chat te gaan en file. Zorg dat het betreffende document op je computer gereed staat om te delen.
Zoomversie file.png
  • Na 10 minuten volgt het volgende bericht (via opnieuw Broadcast a message to all):
    • ‘Dit is een simulatie van een visitedienst op de huisartsenpost. Jullie kunnen het telefoonnummer van de HAP (mobiele nummer van de GW-docent) en de Centrale Post Ambulancevervoer (mobiele nummer van de HA-docent) bellen. Tevens is er een mogelijkheid om in Zoom ‘Ask for Help’ klikken. Hierbij zullen wij gevraagd worden deel te nemen aan de breakout Room.’
  • Ga starten met de simulatie door het eerste spoedgeval voor elke groep door te geven (groep 1 begint bij casus 1; groep 2 bij 3; en groep 3 bij 6). Zie documenten startcasus_spoedgevallen_groep1 (en 2-3). Door de groepsleider te bellen en het betreffende spoedgeval door te geven.
  • De HAP geeft geregeld een nieuw spoedgeval door naar elke groep. Je kunt na een spoedgeval ook direct een volgende doorbellen zodat er een keuze gemaakt moet worden tussen beide spoedgevallen.
  • Na het doorbellen van de laatste spoedgevallen tevens de vraag om de host te contacten (via de app) indien de laatste casus is afgehandeld. Zodat de deelnemers in de breakout Room weer gevraagd kunnen worden terug te keren naar de collectieve zoomsessie; Close all Rooms.
  • Vraag de groepsleiders om hun gedocumenteerde gegevens toe te sturen naar de host (via de chat)
  • Evalueer kort de eerste indruk.
  • Bespreek dan de inhoud van de visitetas; genoteerd bij de start van het programma. Wat hadden zij gemist in hun visitetas? Zouden zij nu de inhoud willen wijzigen?
  • Bespreek de spoedgevallen (kort) na.
  • Eindevaluatie; wat neem je mee van deze opdracht?

Mogelijke aanvullingen om in de groepen te bespreken:

  • Wat deed ik op de verschillende beslismomenten?
  • Hoe gedraag ik mij tijdens spoedgevallen/ in acute situaties/ onder druk of spanning?
  • Hoe was de samenwerking in de groep? Wie nam de leiding en op welke manier? Wat deed ik zelf? Heb ik een rol gekozen of werd ik in een bepaalde rol gezet? - Hoe was het contact met de ambulancepost?


Benodigdheden:

  • Een grote ruimte ( eventueel twee vlak bij elkaar gelegen ruimtes) waarbij het mogelijk is de groepjes op ruime afstand van elkaar neer te zetten en binnen de groep van maximaal drie personen anderhalve meter afstand te houden.

Voorbereiding:

  • Maak een groepsindeling van vier of vijf groepen van drie aios (afhankelijk van de grootte van de groep).
  • Kopieer/ print de casuïstiek vier of vijf keer.
  • Maak vier (of vijf, afhankelijk van het aantal groepjes) stapels van de casuïstiek. Zorg ervoor dat de casus in elke stapel een andere volgorde hebben zodat de groepjes niet tegelijkertijd met de zelfde casus bezig zijn.

Instructie:

  • De HAO heeft de rol van specialist/ ambulance.
  • De GW coördineert het verdelen van de casus.
  • De groepjes verdelen zich over de ruimte met voldoende afstand en 1.5 meter afstand tussen de deelnemers binnen het groepje.
  • Laat ze als start inventariseren wat ze nodig denken te hebben in een visite-tas zowel wat betreft instrumenten als aan medicatie. Dit schrijft een persoon van de groep op.

Het spel:

  • Iedere groep krijgt de eerste casus uitgedeeld. De GW deelt deze rond en bepaalt ook het tempo waarin de nieuwe casus worden uitgedeeld. Hiermee kan de druk op de deelnemers worden vergroot door soms snel achter elkaar een casus aan te bieden.
  • Als een groep iemand wil presenteren of wil overleggen met een specialist steken ze hun hand op. De HAO loopt dan naar hun toe en speelt de rol van ambulanceverpleegkundige of specialist. (Oefenen met overdragen van zorg; HAO kan doorvragen!)
  • GW attendeert de HAO als er een groep is die overleg wil.

Evaluatie:

  • De formulieren innemen.
  • Evalueer kort de eerste indruk.
  • Bespreek de spoedgevallen (kort) na.
  • Eindevaluatie; wat neem je mee van deze opdracht?

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn spoedeisende zorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie