Het consult loopt niet goed; een eerste analyse (KR-module 1): verschil tussen versies
k (Yeun Ying Wong heeft de pagina Het consult loopt niet goed; een eerste analyse (Module 1) hernoemd naar Het consult loopt niet goed; een eerste analyse (KR-Module 1) zonder een doorverwijzing achter te laten) |
k (Yeun Ying Wong heeft de pagina Het consult loopt niet goed; een eerste analyse (KR-Module 1) hernoemd naar Het consult loopt niet goed; een eerste analyse (KR-module 1) zonder een doorverwijzing achter te laten) |
(geen verschil)
|
Versie van 20 mei 2021 om 11:03
Leerlijn korte episode zorg | |
---|---|
Auteur |
em. prof. dr. Henk de Vries |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Allereerst is het belangrijk om te weten waar het klinisch redeneren hapert: ligt het aan de medische kennis, de context of staan persoonlijke factoren van de aios in de weg?
Onderstaande verdiepende vragen (zie uitklapbalk) helpen daarin richting te geven.
Gebruiksaanwijzing
Casus A (een meisje met uwi en pijn in flank) is een mooi voorbeeld waarbij de aios vraagt om hulp bij een vastgelopen consult en hoe de opleider haar vervolgens neutraal bevraagt voor de (eerste) analyse.
De rest van de casus wordt besproken in Module 3.
Onderwijsactiviteiten
Een vastgelopen consult wordt in een leergesprek of (plenaire) nabespreking besproken.
Het kan worden aangedragen door de aios, omdat die daar behoefte aan heeft. Of door de opleider, omdat die tijdens het observatie-spreekuur of in een video-consult iets op is gevallen, wat een hiaat kan zijn in het klinisch redeneren.
- Pas de SPV (Situatie, Prikkel en Vraag) toe, met name als de aios een specifieke vraag heeft. De aios beschrijft de situatie kort. Vervolgens vertelt zij wat er ‘prikkelt’ of waar het ‘haakt’. Daarna formuleert zij haar hulpvraag (evt. met wat hulp in de vorm van doorvragen, zie volgend punt).
- De opleider kan gebruik maken van de verdiepende vragen (klik op uitklapbalk) om de vraag van de aios te exploreren:
- Het kan zinvol zijn om de casus A eens als voorbeeld te nemen en samen te lezen. Het is een kunst om open vragen te blijven stellen.
1 'Wat is de situatie?'
Denk aan: Kenmerken patiënt, klachten/probleem nu, eventueel eerdere ervaringen met patiënt
2 'Waarover ben je onzeker?' (Eerste omschrijving)
Is de onzekerheid inherent aan de medische situatie? DD, onderzoek, advies, anders bijvoorbeeld: • complex probleem • vage klacht • onduidelijke bevinding • atypisch beeld • onduidelijk lab-uitslag • onverklaarde klachten • behandeling slaat niet aan
3 'Wat is je gevoel daar verder bij?'
Bijvoorbeeld: • bang iets ernstigs te missen • bang teveel te doen • ik vind mezelf dom • de patiënt vindt me vast een slechte arts • ik puzzel graag maar loop nu vast
4 'Wat houd je tegen om te doen wat je de beste optie lijkt?'
Bijvoorbeeld: • specialist zal wel denken dat……. • als aios ken ik de patiënt te weinig om….
Bron
Casus A. Een meisje met uwi en pijn in flank
De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |