De spoedzorg in jouw opleidingspraktijk: verschil tussen versies
k (verwijzing naar competentie APC verwijderd) |
k (NHG link naar spoedtassen verwijderd (niet meer beschikbaar)) |
||
Regel 48: | Regel 48: | ||
* Blijft acute problematiek spannend voor de opleider en hoe gaat hij/zij hiermee om? | * Blijft acute problematiek spannend voor de opleider en hoe gaat hij/zij hiermee om? | ||
* Na een heftige casus; hoe gaat de opleider hiermee om? Wat heb jij van je opleider nodig in eenzelfde situatie? Hoe bespreken jullie het na? | * Na een heftige casus; hoe gaat de opleider hiermee om? Wat heb jij van je opleider nodig in eenzelfde situatie? Hoe bespreken jullie het na? | ||
− | <small>''* | + | <small>''* Er zijn tevens mogelijkheden om NHG spoedtassen te bestellen.'' ''De variërende'' ''inhoud van de tassen vindt je hier; [https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/images/inhoudsopgave_spoedtas_type_huisarts.pdf "spoedtas"] of [https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/images/2015_spoedtas_inventaris.pdf "visite/spoedtas"].''</small> |
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
* [https://www.nhg.org/?tmp-no-mobile=1&q=node/77069 NHG Voorbeeldprotocol Up-to-date houden Geneesmiddelen visitetas] | * [https://www.nhg.org/?tmp-no-mobile=1&q=node/77069 NHG Voorbeeldprotocol Up-to-date houden Geneesmiddelen visitetas] | ||
− | |||
{{Footer - Leerlijn spoedeisende zorg}} | {{Footer - Leerlijn spoedeisende zorg}} |
Versie van 14 dec 2021 om 16:08
Leerlijn spoedeisende zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Gedurende je opleidingsjaren zit je in de eerste en tweede fase een jaar bij een huisartsenpraktijk gevestigd. Om goede spoedzorg gedurende deze jaren te leveren is het belangrijk te weten hoe dat in jouw opleidingspraktijk op dat moment is geregeld.
Doel
Inzicht krijgen hoe de spoedzorg in jouw opleidingspraktijk is geregeld, zodat je verantwoord en zelfverzekerd spoedzorg kan leveren.
Gebruiksaanwijzing
Deze bouwsteen kan helpen om de organisatie van spoedzorg in je opleidingspraktijk te leren kennen, zodat je goed voorbereid en zelfverzekerd hulp in acute situaties kunt geven.
Onderwijsactiviteiten
Bespreek in een leergesprek met je opleider hoe de spoedzorg geregeld is in de praktijk.
Mogelijke praktische aspecten die hierbij aan bod kunnen komen zijn:
- Triage; hoe wordt de huisarts op de hoogte gesteld van een spoedgeval (tijdens spreekuren in de praktijk/visites)?
- Welk vervoersmiddel is nodig in de praktijk? Is het verplicht als aios met de auto te komen of is het mogelijk binnen afzienbare tijd met de fiets ter plaatse te zijn?
- Spoedtas; is er een speciale spoedtas in de praktijk aanwezig? Zo ja; waar is die te vinden en wat zit er in deze spoedtas? Wie is er verantwoordelijk voor de inhoud en daarbij het compleet houden van de spoedtas?*
- Visitetas; wat moet er in je eigen tas zitten?
- Gebruikt de opleider de ABCDE-systematiek; wanneer wel en wanneer niet?
Mogelijke mentale aspecten die hierbij aan bod kunnen komen zijn:
- Blijft acute problematiek spannend voor de opleider en hoe gaat hij/zij hiermee om?
- Na een heftige casus; hoe gaat de opleider hiermee om? Wat heb jij van je opleider nodig in eenzelfde situatie? Hoe bespreken jullie het na?
* Er zijn tevens mogelijkheden om NHG spoedtassen te bestellen. De variërende inhoud van de tassen vindt je hier; "spoedtas" of "visite/spoedtas".
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn spoedeisende zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |