Communiceren over euthanasie en palliatieve sedatie: verschil tussen versies
k (Sylvia Vlak heeft pagina Euthanasie en palliatieve sedatie; communicatie hernoemd naar Communiceren over euthanasie en palliatieve sedatie) |
(redactie) |
||
Regel 28: | Regel 28: | ||
{{Toepassing - Leergesprek}} | {{Toepassing - Leergesprek}} | ||
{{Toepassing - Praktijkleren}} | {{Toepassing - Praktijkleren}} | ||
+ | {{Toepassing - Zelfstudie}} | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
+ | Euthanasie, palliatieve sedatie, palliatieve zorg, hulp bij zelfdoding, de patiënt kan het duizelen van de begrippen en je ziet regelmatig dat mensen zaken door elkaar halen. | ||
− | + | Bij goede zorg rond het levenseinde komt het aan op de essentie van palliatieve zorg: door te anticiperen een crisissituatie voorkomen. <br /> | |
+ | Dit vereist een deskundig en actief beleid. Er moeten vaak verstrekkende beslissingen genomen worden door de patiënt, door de dokter en vooral door de patiënt en dokter samen. Dat vraagt veel van alle betrokkenen. Dat vraagt van de dokter om, met behoud van professionaliteit en onderkenning van de eigen emoties, naast de ander te gaan staan en de patiënt en naasten ondanks alle emoties in staat te stellen zo veel mogelijk autonoom deze beslissingen te laten nemen. | ||
− | + | Heldere uitleg over de verschillende begrippen en procedures is van groot belang om frustratie en onbegrip te voorkomen en de verwachtingen van de patiënt en wat de patiënt van de dokter kan verwachten boven tafel te krijgen. Vaak is één gesprek hierover niet voldoende, maar moet dit herhaaldelijk besproken worden en afspraken zo nodig bijgesteld. | |
− | |||
− | Heldere uitleg over de verschillende begrippen en procedures is van groot belang om frustratie en onbegrip te voorkomen en de verwachtingen van de patiënt en wat de patiënt van de dokter kan verwachten boven tafel te krijgen. Vaak is één gesprek hierover niet voldoende, maar moet dit herhaaldelijk besproken worden en afspraken zo nodig bijgesteld | ||
=== Doel === | === Doel === | ||
− | + | Leren communiceren in de praktijk met behulp van onderstaande tips en voorbereiding. | |
− | Leren communiceren in de praktijk met behulp van onderstaande tips en voorbereiding | ||
− | |||
− | |||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
+ | *Ga in gesprek met je opleider over welke uitleg, metaforen of begrippen hij/zij hanteert in een gesprek met de patiënt. Hoe pakt hij/zij zo’n gesprek aan? Hoeveel gesprekken zijn er meestal nodig? | ||
+ | *Welke uitleg geeft jouw opleider rondom palliatieve sedatie? | ||
− | - | + | ==== Tips/literatuur ==== |
− | + | *Bekijk de KNMG-handreiking [https://tijdig-praten-over-het-levenseinde.maglr.com/knmg-tijdig-praten-over-het-levenseinde/tijdig-praten-over-het-levenseinde Tijdig spreken over het levenseinde] voor handvaten voor een gesprek over het levenseinde met een patiënt. | |
− | + | *Handig voor patiënten, maar ook voor artsen: [https://www.thuisarts.nl/ Thuisarts]. Zowel over palliatieve sedatie als euthanasie is heldere en beknopte informatie te vinden. | |
+ | *[[Media:KNMG factsheet palliatieve sedatie, euthanasie.pdf|KNMG-factsheet palliatieve sedatie, levensbeëindiging op verzoek en morfine]] geeft een helder overzicht in de verschillen. | ||
+ | *Informatie voor patiënten: [[Media:IKNL Patientenfolder Palliatieve sedatie.pdf|palliatieve sedatie]] | ||
+ | *[https://ingesprek.pharos.nl In gesprek over leven en dood]: films in verschillende talen en culturen over het levenseinde. | ||
+ | *Kijk op de [[Leerlijn palliatieve zorg|leerlijnpagina]] onder KBA 1 voor voor communicatietips voor een goed gesprek over het levenseinde. | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | + | *[https://www.knmg.nl/ KNMG] | |
− | + | *[https://iknl.nl/ iKNL] | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | [https:// | ||
− | + | {{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} |
Versie van 22 apr 2022 om 13:18
Leerlijn palliatieve zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Euthanasie, palliatieve sedatie, palliatieve zorg, hulp bij zelfdoding, de patiënt kan het duizelen van de begrippen en je ziet regelmatig dat mensen zaken door elkaar halen.
Bij goede zorg rond het levenseinde komt het aan op de essentie van palliatieve zorg: door te anticiperen een crisissituatie voorkomen.
Dit vereist een deskundig en actief beleid. Er moeten vaak verstrekkende beslissingen genomen worden door de patiënt, door de dokter en vooral door de patiënt en dokter samen. Dat vraagt veel van alle betrokkenen. Dat vraagt van de dokter om, met behoud van professionaliteit en onderkenning van de eigen emoties, naast de ander te gaan staan en de patiënt en naasten ondanks alle emoties in staat te stellen zo veel mogelijk autonoom deze beslissingen te laten nemen.
Heldere uitleg over de verschillende begrippen en procedures is van groot belang om frustratie en onbegrip te voorkomen en de verwachtingen van de patiënt en wat de patiënt van de dokter kan verwachten boven tafel te krijgen. Vaak is één gesprek hierover niet voldoende, maar moet dit herhaaldelijk besproken worden en afspraken zo nodig bijgesteld.
Doel
Leren communiceren in de praktijk met behulp van onderstaande tips en voorbereiding.
Onderwijsactiviteiten
- Ga in gesprek met je opleider over welke uitleg, metaforen of begrippen hij/zij hanteert in een gesprek met de patiënt. Hoe pakt hij/zij zo’n gesprek aan? Hoeveel gesprekken zijn er meestal nodig?
- Welke uitleg geeft jouw opleider rondom palliatieve sedatie?
Tips/literatuur
- Bekijk de KNMG-handreiking Tijdig spreken over het levenseinde voor handvaten voor een gesprek over het levenseinde met een patiënt.
- Handig voor patiënten, maar ook voor artsen: Thuisarts. Zowel over palliatieve sedatie als euthanasie is heldere en beknopte informatie te vinden.
- KNMG-factsheet palliatieve sedatie, levensbeëindiging op verzoek en morfine geeft een helder overzicht in de verschillen.
- Informatie voor patiënten: palliatieve sedatie
- In gesprek over leven en dood: films in verschillende talen en culturen over het levenseinde.
- Kijk op de leerlijnpagina onder KBA 1 voor voor communicatietips voor een goed gesprek over het levenseinde.
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |