Diagnosticeren en begeleiden van een PTSS: verschil tussen versies
(→Relevantie: Verder uitwerken onderwijsactiviteit, koppelen documenten.) |
(→Voorbereiding:: Links met documenten maken.) |
||
Regel 48: | Regel 48: | ||
* Aios gaan voor het onderwijs uit met hun opleiders in gesprek over de sociale kaart t.a.v. de GGZ en dan specifiek de mogelijkheden bij (het vermoeden van) een PTSS. | * Aios gaan voor het onderwijs uit met hun opleiders in gesprek over de sociale kaart t.a.v. de GGZ en dan specifiek de mogelijkheden bij (het vermoeden van) een PTSS. | ||
* Deze [[Media:PPT Psychisch Trauma.pptx|powerpoint]] dient als een uitgangspunt voor het onderwijs. Naar aanleiding van de vragen die er zijn, kan vanzelfsprekend de powerpoint worden aangepast. | * Deze [[Media:PPT Psychisch Trauma.pptx|powerpoint]] dient als een uitgangspunt voor het onderwijs. Naar aanleiding van de vragen die er zijn, kan vanzelfsprekend de powerpoint worden aangepast. | ||
− | * Als extra informatie dienen de informatiefolder, geschreven door Pepita David over hoe om te gaan met werknemers met een mogelijke PTSS, en het document over wanneer je moet overwegen als huisarts om een patiënt te verwijzen. | + | * Als extra informatie dienen de [[Media:Informatieboekje trauma-opvang.pdf|informatiefolder]], geschreven door Pepita David over hoe om te gaan met werknemers met een mogelijke PTSS, en het [[Media:Verwijzing PTSS.docx|document]] over wanneer je moet overwegen als huisarts om een patiënt te verwijzen. |
===== Tijdens de TKD ===== | ===== Tijdens de TKD ===== | ||
* Het onderwijs wordt aan de hand van de powerpoint gegeven. Afhankelijk van de behoefte kan het meer of minder interactief worden gemaakt. | * Het onderwijs wordt aan de hand van de powerpoint gegeven. Afhankelijk van de behoefte kan het meer of minder interactief worden gemaakt. | ||
* Eindigen met een opsomming van 1 punt die iedere aios meeneemt naar zijn/haar spreekuur. | * Eindigen met een opsomming van 1 punt die iedere aios meeneemt naar zijn/haar spreekuur. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
{{Footer - Leerlijn psychische klachten}} | {{Footer - Leerlijn psychische klachten}} |
Versie van 18 jun 2019 om 21:32
Leerlijn psychische klachten | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Klachten als gevolg van een schokkende gebeurtenis zijn een belangrijke reden voor ziekteverzuim en (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid. Daarnaast heeft ook het privéleven mogelijk te lijden onder klachten ten gevolge van een psychisch trauma. Vroegtijdige onderkenning en hulp kunnen het verwerkingsproces de juiste kant op helpen. Aangezien de huisarts toegang is tot de zorg en hierin mogelijk als eerste geconsulteerd zal worden is kennis van en over psychische traumata en een post-traumatische stressstoornis (PTSS) van belang. Omdat bovendien gespecialiseerde hulp van psychologen of psychiaters nodig kan zijn, moet duidelijk zijn wanneer en naar wie je verwijst
Doelen
- De aios leert wat de kenmerken en signalen zijn voor een psychisch trauma en wanneer er sprake is van een PTSS.
- De aios ontdekt hoe een psychisch trauma dan wel PTSS zich kan uiten bij kinderen (0-18 jaar).
- De aios kent de rol en taken van de huisarts en weet indien nodig waarnaar te verwijzen.
Gebruiksaanwijzing
De NHG-standaard Angst, en met name de delen over een PTSS, worden als bekend verondersteld. Middels een powerpoint, een informatiefolder, vanuit de sociale kaart in de praktijk en door het gesprek aan te gaan tijdens de TKD leert de aios wat te doen bij PTSS. Het onderwijs kan gegeven worden door één of meerdere aios, eventueel met hulp van een docent.
Onderwijsactiviteit
Voorbereiding:
- Voorafgaand aan het onderwijs wordt er geïnventariseerd welke vragen er zijn omtrent PTSS.
- Aios gaan voor het onderwijs uit met hun opleiders in gesprek over de sociale kaart t.a.v. de GGZ en dan specifiek de mogelijkheden bij (het vermoeden van) een PTSS.
- Deze powerpoint dient als een uitgangspunt voor het onderwijs. Naar aanleiding van de vragen die er zijn, kan vanzelfsprekend de powerpoint worden aangepast.
- Als extra informatie dienen de informatiefolder, geschreven door Pepita David over hoe om te gaan met werknemers met een mogelijke PTSS, en het document over wanneer je moet overwegen als huisarts om een patiënt te verwijzen.
Tijdens de TKD
- Het onderwijs wordt aan de hand van de powerpoint gegeven. Afhankelijk van de behoefte kan het meer of minder interactief worden gemaakt.
- Eindigen met een opsomming van 1 punt die iedere aios meeneemt naar zijn/haar spreekuur.
De bouwstenen in de leerlijn psychische klachten
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn psychische klachten
- Bouwsteen
- Auteur - Anouk Bogers
- Auteur - Young-Kon Lambeck
- GGZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 6.6 - Psychotrauma
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie