Leerlijn kennis en wetenschap: verschil tussen versies
k |
k |
||
Regel 13: | Regel 13: | ||
|- | |- | ||
|'''Leerlijnmedewerker'''<br /> | |'''Leerlijnmedewerker'''<br /> | ||
− | {{ | + | {{Auteur - Nikki Claassen-van Dessel}} |
|} | |} | ||
Van de moderne huisarts wordt verwacht dat hij of zij in de dagelijkse praktijk werkt volgens de principes van Evidence Based Medicine (EBM). EBM is het oordeelkundig gebruikmaken van het beste beschikbare wetenschappelijke bewijs bij het maken van een keuze voor de diagnostiek of behandeling van een patiënt. | Van de moderne huisarts wordt verwacht dat hij of zij in de dagelijkse praktijk werkt volgens de principes van Evidence Based Medicine (EBM). EBM is het oordeelkundig gebruikmaken van het beste beschikbare wetenschappelijke bewijs bij het maken van een keuze voor de diagnostiek of behandeling van een patiënt. |
Versie van 11 nov 2019 om 11:10
Leerlijn kennis en wetenschap |
---|
Leerlijnhouder |
Leerlijnmedewerker |
Van de moderne huisarts wordt verwacht dat hij of zij in de dagelijkse praktijk werkt volgens de principes van Evidence Based Medicine (EBM). EBM is het oordeelkundig gebruikmaken van het beste beschikbare wetenschappelijke bewijs bij het maken van een keuze voor de diagnostiek of behandeling van een patiënt.
Maar hoe doe je dat? Volledig bijblijven met alle wetenschappelijke ontwikkelingen is onmogelijk, gezien de enorme hoeveelheid aan publicaties. Richtlijnen en standaarden, mits up-to-date, kunnen een goede handleiding zijn, maar zijn niet voor elke klacht of diagnostische test beschikbaar. Ook het varen op eigen ervaring of deskundigheid van collega’s zal niet altijd tot een bevredigende oplossing leiden.
De huisarts die zelfstandig ‘best evidence’ kan beoordelen en dit kan vertalen naar de praktijk, kan patiënten tot steun zijn door het geven van recente en goede informatie. Vervolgens kan de huisarts in overleg met de patiënt tot goed onderbouwde beslissingen komen. Om dit als huisarts te kunnen zijn EBM vaardigheden onmisbaar.
Het EBM onderwijs tijdens de huisartsopleiding heeft daarom de volgende doelen:
- Het prikkelen van de wetenschappelijke nieuwsgierigheid bij elke AIOS: wetenschap is leuk!
- Het leren van vaardigheden om benodigde evidence op een praktische manier te achterhalen
- Het ontwikkelen van kennis om evidence kritisch te beoordelen
- Het leren vertalen van gevonden evidence naar toepassing in de dagelijkse praktijk
Inhoud
Voorbereiding
We vragen je om zelf een vraag uit de praktijk mee te nemen om tijdens de bijeenkomst uit te werken. Zorg dat je (thuis en in de praktijk) toegang hebt tot de thuiswerk faciliteit van de VU bibliotheek, gebruik je VUmc account om in te loggen.
Vervolg
In de loop van het eerste jaar zullen verschillende elementen van de Wetenschappelijke vorming verder worden uitgediept middels praktijkopdrachten:
- Praktijkopdracht - Kritisch lezen
- Praktijkopdracht - Selecteren van abstracts
- Praktijkopdracht - Zoeken van literatuur - Diagnostiek
- Praktijkopdracht - Zoeken van literatuur - Therapie
- PICO
Zie verder.
- Competentiegebied 6: Kennis en wetenschap
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |