Samenwerken met team en collega's: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
Regel 30: | Regel 30: | ||
De teams in de huisartsenpraktijken groeien. De huisarts krijgt een toenemende mate een leidinggevende taak en verantwoordelijkheid. Naast het leidinggeven aan individuen moet de huisarts zicht krijgen hoe je van een groep medewerkers met verschillende taken, bevoegdheden en deskundigheden een effectief functionerend team kunt maken. | De teams in de huisartsenpraktijken groeien. De huisarts krijgt een toenemende mate een leidinggevende taak en verantwoordelijkheid. Naast het leidinggeven aan individuen moet de huisarts zicht krijgen hoe je van een groep medewerkers met verschillende taken, bevoegdheden en deskundigheden een effectief functionerend team kunt maken. | ||
===Doel=== | ===Doel=== | ||
− | * | + | * Inzicht krijgen in factoren die van een groep mensen een goed team maken. |
− | * | + | * Inzicht krijgen in fasen van teamontwikkeling. |
− | * | + | * De aios kent de rollen van Belbin en is in staat een teamgesprek te leiden over de verschillende kwaliteiten in het team. |
===Gebruiksaanwijzing=== | ===Gebruiksaanwijzing=== | ||
+ | Als docent kun je deze bouwsteen gebruiken als leidraad programma voor het onderwerp 'samenwerken met team en collega's'. Waarbij er in dit programma vooral de nadruk wordt gelegd op de teamrollen van Belbin. | ||
+ | |||
+ | ===Onderwijsactiviteiten=== | ||
Onderwijsprogramma voor de terugkomdag: | Onderwijsprogramma voor de terugkomdag: | ||
* Voorbereiding docent: doornemen document '[[:Bestand:Samenwerken met team en collega's - leidraad programma .docx|leidraad onderwijsprogramma Teamrollen van Belbin]]' en [[:Bestand:Teamrollen ppt a.bongers.pptx|Powerpoint,]] hier kan u een eigen programma van maken. Te gebruiken vragenlijsten: | * Voorbereiding docent: doornemen document '[[:Bestand:Samenwerken met team en collega's - leidraad programma .docx|leidraad onderwijsprogramma Teamrollen van Belbin]]' en [[:Bestand:Teamrollen ppt a.bongers.pptx|Powerpoint,]] hier kan u een eigen programma van maken. Te gebruiken vragenlijsten: | ||
** [[:Bestand:Vragenlijst Teamrollen.docx|Vragenlijst deel 1]] | ** [[:Bestand:Vragenlijst Teamrollen.docx|Vragenlijst deel 1]] | ||
− | |||
− | |||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
{{Footer - Leerlijn praktijkmanagement}} | {{Footer - Leerlijn praktijkmanagement}} |
Versie van 14 mrt 2019 om 14:31
Leerlijn praktijkmanagement | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
De teams in de huisartsenpraktijken groeien. De huisarts krijgt een toenemende mate een leidinggevende taak en verantwoordelijkheid. Naast het leidinggeven aan individuen moet de huisarts zicht krijgen hoe je van een groep medewerkers met verschillende taken, bevoegdheden en deskundigheden een effectief functionerend team kunt maken.
Doel
- Inzicht krijgen in factoren die van een groep mensen een goed team maken.
- Inzicht krijgen in fasen van teamontwikkeling.
- De aios kent de rollen van Belbin en is in staat een teamgesprek te leiden over de verschillende kwaliteiten in het team.
Gebruiksaanwijzing
Als docent kun je deze bouwsteen gebruiken als leidraad programma voor het onderwerp 'samenwerken met team en collega's'. Waarbij er in dit programma vooral de nadruk wordt gelegd op de teamrollen van Belbin.
Onderwijsactiviteiten
Onderwijsprogramma voor de terugkomdag:
- Voorbereiding docent: doornemen document 'leidraad onderwijsprogramma Teamrollen van Belbin' en Powerpoint, hier kan u een eigen programma van maken. Te gebruiken vragenlijsten:
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn praktijkmanagement
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
Categorieën:
- Leerlijn praktijkmanagement
- Bouwsteen
- Auteur - Angelique Bongers
- 1e Huisartsstage
- 2e Huisartsstage
- KBA 10.3 - Supervisie
- Leerlijn Praktijkmanagement
- KBA 10.6 - Multidisciplinair overleg
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Onderwijsprogramma