Paralleldag: observeren en toetsen van vaardigheden

Uit Wiki HOVUmc
Versie door Yeun Ying Wong (overleg | bijdragen) op 9 dec 2021 om 14:01
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken



Leerlijn medisch handelen
Auteur

Wim WIllems
Yeun Ying Wong

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

Leerplek

Leergesprek
Paralleldag
Praktijkleren

Deze bouwsteen is bedoeld voor de paralleldag voor huisartsopleiders

Relevantie

Volgens onderzoek vindt observatie van vaardigheden in de medische vervolgopleidingen te weinig plaats. Observatie van  basisartsvaardigheden lijkt moeizamer dan van huisartsspecifieke vaardigheden.

Er is een groot verschil in niveau van bekwaamheid van deze (basisarts)vaardigheden bij beginnende aios.

Observatie in een opleidingssituatie kan gevoelens van kwetsbaarheid en onzekerheid bij aios en hao losmaken.

Het bespreekbaar maken van deze gevoelens en wederzijds feedback geven kunnen het leerklimaat verbeteren.

Het om-en-om spreekuur geeft een goede mogelijkheid tot observatie van de vaardigheden in een veilige omgeving. Het HOVUmc heeft het om-en-om-spreekuur dan ook omarmd als speerpunt in de huisartsenopleiding, en plaatst dit naast andere verplichte onderdelen in het praktijkleren zoals leergesprekken.

Het gebruik van instructiefilms en beschikbaar onderwijs materiaal (fantomen) kan de opleidingsdriehoek (aios-opleider-instituut) versterken. Het stimuleert aios actief te zijn in hun opleiding door gebruik op terugkomdagen of in leergesprekken.

Vaardighedenonderwijs, om-en-om spreekuur en fantomen zijn gewoon leuk!

Doelen

  • Bewustwording bij opleiders van het niveauverschil in vaardigheden van aios
  • Bewustwording van kwetsbaarheid en onzekerheid door observatie
  • Aanreiken van handvatten voor opleiders en aios om onzekerheid te bespreken
  • De opleiders laten nadenken over wat ze werkelijk weten van het niveau van (basis)vaardigheden van hun aios en hoe ze daar meer zicht op kunnen krijgen
  • Aanreiken van handvatten/bouwstenen om te observeren, niveau van vaardigheden te bespreken, en vaardigheden te oefenen
  • De onderstaande powerpoint presentatie fungeert als een wegwijs voor opleiders door de leerlijn Medisch (Technisch) Handelen

Gebruiksaanwijzing

Gebruik deze powerpoint presentatie als docent tijdens de parallelmiddag ter introductie van de leerlijn medisch technische vaardigheden.

In de video geeft Sjors Konijn een extra toelichting op de bovengenoemde powerpoint presentatie. Hij geeft een 'rondleiding' in het gebruik van de bestaande bouwstenen en materialen, aangeboden in deze leerlijn.

Bronnen

Deze biedt een overzicht aan bouwstenen en andere onderwijsmaterialen, die de opleider kan ondersteunen in het praktiseren van zowel basisartsvaardigheden als huisartsspecifieke vaardigheden. Ook wordt er kort ingegaan op de mogelijkheden van het instituut (gebruik van fantomen). De presentatie gaat niet speciaal in op de uitdagingen die observatie voor de opleidingsrelatie kan betekenen. Zie daarvoor de "onderwijsactiviteit 1" in de bouwsteen Om-en-om spreekuur.

De bouwstenen in de leerlijn medisch handelen

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie