Psychotherapeutische interventies - Oplossingsgericht werken

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken


Leerlijn psychische klachten
Auteur

Anouk Bogers
Young-Kon Lambeck

Stage

1e Huisartsstage
GGZ stage
2e Huisartsstage

KBA

1. Spanningsklachten
2. Angst- en stemmingsklachten
3. Acute psychiatrie
5. Verslaving
6. Psychotrauma
7. Persoonlijkheidsstoornissen

Competenties

Medisch handelen
Communicatie

Leerplek

Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

Op het spreekuur krijg je veel te maken met psychische problemen; huisartsen vinden dat vaak lastig omdat ze niet goed weten hoe te handelen. Een aantal gespreksvaardigheden en psychotherapeutische interventies zijn, in aangepaste vorm, gemakkelijk in te zetten tijdens een consult.

De POH-GGZ gebruikt verschillende gespreksvaardigheden en psychotherapeutische interventies tijdens gesprekken met patiënten. Omdat de huisarts de POH-GGZ moet (kunnen) superviseren is het nuttig weet te hebben van die methodieken.

Doelen

  • Je kennis laten maken met de principes van ‘oplossingsgericht’ werken.
  • Je weet dat oplossingsgericht werken een breder toepassingsgebied heeft; het kan ook bij de begeleiding van chronische aandoeningen ingezet worden.
  • Je kunt (elementen van) oplossingsgericht werken toepassen in de context van het spreekuur.
  • Je oefent in een rollenspel.

Gebruiksaanwijzing

Deze bouwsteen bevat twee losstaande onderwijsactiviteiten. Onderwijsactiviteit 1 moedigt a.d.h.v. de gegeven informatie en het te kijken filmpje aan tot een discussie tijdens bijvoorbeeld een terugkomdag. Onderwijsactiviteit 2 bevat een presentatie die idealiter door een docent eigen wordt gemaakt, waarna deze tijdens de terugkomdag besproken kan worden en geoefend kan worden met interventies. Aios kunnen een meegebrachte casus inbrengen (eventueel die uit onderwijsactiviteit 1) over iets waar ze tegenaanlopen bij patiënten.

Onderwijsactiviteit 1: Voorbereiding voor de TKD

  • Aios inventariseren, in de twee weken voorafgaand aan het onderwijs, alle vragen die ze hebben over dit onderwerp.
  • Vragen worden meegenomen bij de voorbereiding van het onderwijs.
  • Aios lezen het artikel: Oplossingsgericht werken in de huisartspraktijk.
  • Aios neemt casus mee; iets waar ze tegenaanlopen in het eigen leven of bij een patiënt.
  • Aios bekijkt onderstaand filmpje:

Onderwijsactiviteit 2: Onderwijs door docent op TKD

  • Presentatie met theorie/uitwerking
  • Gespreksvaardigheden oefenen
    • Rollenspel oplossingsgericht werken (20 minuten) 
      • Gewenste situatie uitvragen
      • Schaalvragen stellen
      • Vragen naar succesfactoren
      • Vragen naar wat werkt
      • Maken van plan voor een eerstvolgende kleine stap
    • Observator observeert m.b.v. observatieformulier (toelichten = stappen in het gesprek. Gesprek 10 minuten. Terugblik HA eerst, dan patiënt en dan observator geeft feedback).

Benodigdheden

De Wondervraag
De Wondervraag is een techniek uit de oplossingsgerichte therapie. Het kan ongeveer zo worden samengevat:
“Ik heb een beetje een vreemde vraag. Stel nu, dat je straks naar huis gaat en je maakt je dag af zoals je dat al van plan was. Je gaat naar huis, doet nog wat ter ontspanning en gaat dan naar bed. Je woelt misschien nog even voordat je in slaap valt, maar na verloop van tijd lukt het toch. En terwijl je slaapt, voltrekt zich een wonder. Een wonder waardoor al de problemen waarvoor je hier bent, in één klap zijn verdwenen.

  • Waar zou je ’s ochtends aan merken dat dit wonder zich voltrokken heeft?
  • Wat zouden de mensen om je heen merken?
  • Wat zou er allemaal anders zijn?

Extra literatuur

Extra video's

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn psychische klachten

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie