Leefstijlverandering bespreekbaar maken

Uit Wiki HOVUmc
Versie door Sylvia Vlak (overleg | bijdragen) op 9 mei 2022 om 13:11 (redactie)
Ga naar: navigatie, zoeken


Leerlijn preventie
Auteur

Annemarie Schalkwijk
Louise Nooteboom

Stage

1e Huisartsstage
Klinische stage
CZ stage
GGZ stage
2e Huisartsstage

KBA

2. Leefstijl
4. Opsporen en selecteren

Competentie

Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Kennis en wetenschap
Professionaliteit

Toepassing

Leergesprek
Praktijkleren

Relevantie

Door vaker het gesprek met de patiënt aan te gaan over leefstijlverandering en de patiënt te ondersteunen in dit proces, ben je steeds beter in staat dit te doen. Je herkent de barrières die je hierbij kan tegenkomen en hoe je daarop moet anticiperen. Bovendien doe je ervaring op met motiverende gespreksvoering en het opstellen van een individueel zorgplan.

Doelen

  • Leefstijlverandering leren bespreken met de patiënt.
  • Samen met de patiënt mogelijkheden van verandering leren verkennen.
  • In het verandertraject een ondersteunende rol leren spelen voor de patiënt.
  • Je doet ervaring op met motiverende gespreksvoering.
  • Je doet ervaring op met het opstellen van een individueel zorgplan.

Gebruiksaanwijzing (voorbereiding)

Onderwijsactiviteiten

  • Spreek met je opleider en de praktijkassistente af dat je graag patiënten met CZ/met een indicatie voor een leefstijlverandering op je spreekuur wilt zien.
  • Spreek met je opleider en/of POH-S over ervaringen om leefstijlverandering met de patiënt te bespreken.
  • Spreek met je opleider en/of POH-S over het opstellen van een individueel zorgplan.
  • Selecteer een patiënt in de praktijk met:
    • een nieuwe chronische ziekte (bijv. DM2, CVRM, COPD, nierfalen);
    • een indicatie voor een leefstijlverandering (bijv. overgewicht/obesitas, stoppen met roken, alcohol abuses).
  1. Bespreek of patiënt gemotiveerd is tot leefstijlverandering.
  2. Stel vast in welke veranderingsfase de patiënt zich bevindt.
  3. Exploreer welke wensen en mogelijkheden er zijn voor verandering.
  4. Biedt een ondersteunende rol in het verandertraject.
  • Bespreek met je opleider en/of POH-S:
    • wat jouw knelpunten zijn bij het bespreken van leefstijlverandering;
    • hoe je een patiënt gemotiveerd hebt gehouden;
    • hoe je ondersteuning van leefstijlverandering biedt bij een patiënt.

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn preventie

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie