Vaccinaties

Uit Wiki HOVUmc
Versie door Sylvia Vlak (overleg | bijdragen) op 9 jun 2022 om 14:52 (aanvullingen n.a.v. gesprek leerlijn/OC's)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken


Leerlijn preventie
Auteur

Annemarie Schalkwijk
Louise Nooteboom
Erik Fokke
Marleen Offereins
Esther van Vlaanderen

Stage

1e Huisartsstage
Klinische stage
CZ stage
GGZ stage
2e Huisartsstage

KBA

5. Programmatische preventie

Competentie

Maatschappelijk handelen
Professionaliteit

Toepassing

Leergesprek
Onderwijsprogramma
Praktijkleren

Relevantie

Als huisarts heb je regelmatig met deze vorm van preventie te maken: vaccineren. Zowel (het organiseren van) de griepvaccinatie, als informatie geven en kennis hebben over andere vaccinaties die via het Rijksvaccinatieprogramma lopen. Door je te verdiepen in de achtergrond van vaccinaties voel je je meer bekwaam om het gesprek over het wel of niet vaccineren met de patiënt aan te gaan.

Doel

  • Je neemt kennis van het Rijksvaccinatieprogramma, zodat je hierover vragen van patiënten kunt beantwoorden.
  • Je doet kennis op over de griepvaccinatie in de huisartsenpraktijk, inclusief achtergronden en indicaties.
  • Je krijgt inzicht in gedachten van patiënten over wel/niet willen laten vaccineren.
  • Je gaat je zeker voelen om in gesprek te gaan over de reden van patiënten om geen vaccin te willen.

Achtergrondinformatie

Rijksvaccinatieprogramma

Onderwijsactiviteiten

Onderwijsactiviteit 1

Wel of niet vaccineren?
De laatste tijd is vaccineren vaak onderwerp van debat in de media. Waren het vroeger voornamelijk gewetensbezwaarden die, hun kinderen of zichzelf, niet lieten vaccineren, nu lijkt er een groep - vaak hoogopgeleide - ouders die vraagtekens zet bij vaccinatie bij te komen. Het TV-programma Zondag met Lubach geeft je een mooi overzicht van hun argumenten:

  • Scroll eens door de vaccinaties van het Rijksvaccinatieprogramma en vorm je mening: welke vaccinaties vind jij het belangrijkst? Waarom? De laatste tijd zijn er veel ontwikkelingen geweest in het programma, denk aan de meningokokken- en HPV-vaccinatie. Zijn er nog vaccinaties die je wel of niet zelf gehad zou willen hebben? Waarom? 
  • Voor de aios met kinderen: welke afwegingen heb jij gemaakt bij het vaccineren van je kinderen? Helpt je dit in de counseling van patiënten of juist niet?
  • Hoe ga je om met ouders die hun kinderen principieel niet laten vaccineren? Of met ouders die om deel-vaccinaties vragen?

Onderwijsactiviteit 2

Griepvaccinatie
Het NHG heeft een speciaal dossier griepvaccinatie, ook de handleiding griepvaccinatie in de huisartsenpraktijk vind je hier.

  • Pak de NHG-praktijkhandleiding griepvaccinatie erbij en vergelijk dit met het protocol van jouw praktijk.
    • Wanneer wordt begonnen met de voorbereiding van de griepvaccinatie? Wie doet wat?
    • Welk aandeel heeft de griepvaccinatie in de financiële begroting van je praktijk? 
    • De laatste tijd is er discussie geweest over het nut van de griepvaccinatie, hoe sta jij hierin
      • betreffende patiënten?
      • voor jezelf als hulpverlener?

Onderwijsactiviteit 3

Door de recente COVID19-pandemie hebben we geleerd wat voor grote effecten dit heeft op onze gezondheid. Niet alleen lichamelijk, maar ook psychisch. Vaccineren is een van de oplossingen die geboden wordt, maar niet iedereen voelt zich daar goed over: de zogenaamde vaccinweigenaars, vaccincritici, antivaxxers of ‘wappies’. Deze groep is niet zomaar over een kam te scheren. Er is nogal wat verdeeldheid en er zijn discussies over het wel of niet vaccineren.

Om met de patiënt door te nemen of mee te geven: https://www.thuisarts.nl/corona/ik-wil-meer-weten-over-prikken-vaccinatie-tegen-corona

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn preventie

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie