STARtclass jaar 2 - informatie en voorbereiding

Uit Wiki HOVUmc
Versie door Sylvia Vlak (overleg | bijdragen) op 4 nov 2022 om 17:28 (Sylvia Vlak heeft pagina Voorbereiding STARtclass jaar 2 hernoemd naar STARtclass jaar 2 - informatie en voorbereiding)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken


Leerlijn spoedeisende zorg
Auteur

Daphne Beemsterboer

Stage

Klinische stage

KBA

1. Toestandsbeeld

Competenties

Medisch handelen

Leerplek

Zelfstudie

Relevantie

De STARtclass Huisartsgeneeskunde jaar 2 is een onderdeel van het curriculum van de opleiding tot huisarts, behorend bij de klinische stage (bij voorkeur op de SEH). Het verbreedt de kennis en vaardigheden die je hebt opgedaan in STARtclass Huisartsgeneeskunde jaar 1. Het is een intensieve, praktische cursus van zes dagen waarin aios leren hoe ze patiënten met acute klachten en traumaslachtoffers opvangen en behandelen.

Daarbij gaan aios net als in de cursus in opleidingsjaar 1 uit van de 'ABCDE-benadering'; het stap voor stap beoordelen van het toestandsbeeld van de patiënt. Deze werkwijze is de basis voor de beslissingen die men neemt en de handelingen die men uitvoert. Aios oefenen in kleine groepen onder leiding van ervaren klinische docenten en werken met fantomen en simulatiepatiënten. Op de cursuslocatie, Schola Medica in Utrecht, zijn de omstandigheden op de SEH realistisch nagebootst. Een deel van het onderwijs is digitaal. In plenaire interactieve sessies leren de aios de basisprincipes voor het beschrijven van ECG's en röntgenfoto's. De cursus eindigt met een theorietoets en een scenariotoets. Na afloop ontvangen aios een deelnamecertificaat.

Doel

Deze bouwsteen is een verwijzing naar de STARtclass Huisartsgeneeskunde jaar 2, bij aanvang van de klinische stage. Deze STARtclass beoogt;

  • Aanvaardbaar startniveau verkrijgen qua kennis en vaardigheden om zo snel mogelijk praktisch te kunnen werken op de SEH.
  • Bewust worden van de eigen grenzen in kennis en vaardigheden in het ziekenhuiswerk, en de vaardigheden verwerven om tijdig hulp in te roepen als grenzen dienaangaande bereikt zijn.
  • Opvang van de acuut zieke patiënt volgens de ABCDE-systematiek, voortbordurend op de STARtclass in het eerste jaar, nu in klinische setting.
  • Oefenen van specifieke skills in de spoedeisende setting.

Onderwijsactiviteiten

Deze bouwsteen kan helpen bij het voorbereiden van de STARtclass Huisartsgeneeskunde jaar 2.

Voorbereiding voor deelname aan de STARtclass:

  • Circa 6 uur leestijd van de bij het programma horende eBooks van Schola Medica. Om deze goed te kunnen lezen op elk device, raadt Schola Medica aan eerst de gratis eReader Thorium te downloaden.
  • E-learningsmodules ECG en röntgen volgen (de link met activatiecode wordt na aanmelding via e-mail verstuurd). Tezamen neemt dit ongeveer 3 uur in beslag

Resultaten

Schola Medica meldt aan het instituut:

  • aanwezigheid aios;
  • welke aios de toets na herkansing niet hebben gehaald.

Als een aios (een deel van) de STARtclass heeft gemist, beslist de teamleider of deze onderdelen ingehaald moeten worden. Bij een onvoldoende voor de kennis- en/of scenariotoets, volgt een uitnodiging van Schola Medica om deze te herkansen.

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn spoedeisende zorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie