Paralleldag: Aanleren en beoordelen van medisch technische vaardigheden

Uit Wiki HOVUmc
Versie door Yeun Ying Wong (overleg | bijdragen) op 12 jan 2023 om 11:38
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken



Leerlijn medisch handelen
Auteur

Yeun Ying Wong

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

Leerplek

Paralleldag
Praktijkleren

Relevantie

Tijdens de opleiding tot een ‘vaardige’ huisarts, wordt o.a. onderwezen in medische technische vaardigheden, dat wil zeggen zowel in de basis technische vaardigheden (de fijne kneepjes van het lichamelijk onderzoek) als in de huisarts-specifieke technische vaardigheden (zoals ingrepen). Deze leert de aios aldoende tijden het spreekuur draaien, en merendeels van de hao. Het lichamelijk onderzoek is goed te observeren tijdens het om-en-om spreekuur. Lacunes die naar voren komen, kunnen dan met de methode see one-do one gelijk ingevuld worden. Handigheden van het lichamelijk onderzoek kunnen op deze manier door de hao aan de aios onderwezen worden.

Het aanleren wordt echter meer ingewikkeld wanneer de vaardigheid voor de aios een nieuwe en/of complexe vaardigheid betreft. Er blijkt dan meer structuur nodig dan see one-do one om deze vaardigheden gedegen over te brengen. Hoe leer je je aios een invasieve ingreep aan met behoud van bijv. de veiligheid van je patiënten? En hoe beoordeel je dat de aios de nieuwe vaardigheid onder de knie heeft en de uitvoering ervan op je patiënten aan haar kan toevertrouwen? Deze paralleldag gaat dieper in op deze 2 vragen.

Doel

1. We bespreken een leerstrategie om nieuwe vaardigheden gestructureerd te onderwijzen. Deze wordt veel gebruikt binnen diverse vakgebieden van medische specialisten: de 4-stappen methode, ontwikkeld door de chirurg Peyton in de jaren ’80.

2. Daarnaast is het van belang dat vorderingen van het leerproces kunnen worden geobserveerd en geëvalueerd. Huisartsopleiding Nederland (HON) heeft hiervoor de Korte Vaardigheden Beoordeling (KVB) en deze baseert zich op de Piramide van Miller (1990), een instrument om bekwaamheidsniveau van aios te beschrijven en beoordelen.

Gebruiksaanwijzing

- Neem de video's en powerpoints vermeld onder de bronnen door ter voorbereiding (duur 1-1,5 uur).

- Tijdens de paralleldag wordt gebruik gemaakt van de powerpoint onder Onderwijsactiviteiten, deze licht de Peytons 4-stappenplan en het gebruik van de korte vaardigheidsbeoordeling (KVB) toe.

- Duur onderwijs: duurt 1 tot 1,5 uur; met extra oefening vaardigheden: max 2 uur.

- Dit onderwijs is te combineren met een middag carrousel vaardigheden (in dat geval de extra oefening achterwege weglaten).

Onderwijsactiviteiten

De powerpoint gemaakt voor deze paralleldag, staat stil bij het volgende:

- deel 1: Aios onderwijzen volgens Peyton, leerproces van volgen de Piramide van MIller

- deel 2: Leerproces monitoren, gebruik van het KVB

Bronnen

- The Peyton Method - Teaching Complex Surgical Procedures - YouTube – duur 10 minuten, info achtergrond & aanleiding tot de ontwikkeling van de 4-steps Method door Peyton

- Rodney Peyton's 4 Stage Method Explanation - YouTube – duur 12.55 minuten. Peyton licht zijn methode inhoudelijk toe

- Artikel: Handig worden, vaardig blijven! Jochems-Van der Leeuwen, H&W 2021

- Powerpointpresentatie van Ria Jochems via de site van HON, onder het kopje ‘Onderwijs geven over vaardigheden’, en een 2e powerpointpresentatie voor onderwijs op afstand.

- PPT van Renée Weersma, uit Leergang De Duizendpoot 2022

De bouwstenen in de leerlijn medisch handelen

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie