Actief leren

Uit Wiki HOVUmc
Versie door Sylvia Vlak (overleg | bijdragen) op 17 feb 2023 om 12:49
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken



Leerlijn professionaliteit
Auteur

Max Roijé

Stage

1e Huisartsstage
Klinische stage
CZ stage
GGZ stage
2e Huisartsstage

Competentie

7.2 Reflectie en actief leren

Leerplek

Leergesprek
Onderwijsprogramma
Praktijkleren
Zelfstudie

Relevantie

In een vervolgopleiding die zelfsturend van aard is, is het voor de aios uiteraard van belang om te weten waar je jezelf naartoe stuurt. De docent en de opleider hebben in dit proces een begeleidende rol, maar de aios is aan zet. Om deze sturing te borgen zijn er verschillende steunpunten waar deze zelfsturing op rust: leerdoelen, zelfreflectie, feedback van docent/opleider en toetsing. Door op deze wijze de vorderingen inzichtelijk te maken, kan je jouw koers goed bepalen en bijsturen indien wenselijk.

Doel

Je werkt systematisch en doelgericht aan jouw eigen leren, om je alle facetten van het huisartsenvak zo goed mogelijk eigen te maken.

Gebruiksaanwijzing

Hoe houd je jouw eigen intrinsieke motivatie om de opleiding tot een goed einde te brengen op gang? Hoe kun je het beste je leerdoelen opstellen en evalueren? Dit soort vragen hebben voor verschillende aios verschillende antwoorden. Het is bijvoorbeeld handig om te weten wat jouw eigen leerstijl is. Ben je meer een “kat uit de boom kijk”-type, of kunnen we jou beter “in het diepe gooien”? In deze bouwsteen geven we graag een handreiking naar welke leerstijl het beste kan passen bij dat wat je wil leren.

Onderwijsactiviteiten

Bronnen

  • Kolb DA. Experiential learning. Experience as a source of learning and understanding. Englewood Cliff: Prentice Hall, 1984.
  • Wigersma L, Van Berkestijn LGM, Giesen P. Eindtermen voor de huisartsopleiding. Utrecht, 2000:2-4.
  • Leren leren met LOL, Jeannette Verhoeven 2018
  • Leren leren, Van Berkestijn LGM, H&W 2002, editie 5, 248-252
  • Manon Ruijters e.a. , Canon van leren en ontwikkelen (2019), Boom uitgeverij, ISBN 9789462764071
  • Manon Ruijters, Liefde voor leren (2017) over diversiteit van leren en ontwikkelen in en van organisatie.
  • Manon Ruijters, Het leren ontwikkeld-t. Diversiteit en complexiteit in leren en ontwikkelen. Tijdschrift voor begeleidingskunde 2014,1.
  • Jelle Jolles (2011) Ellis en het verbreinen, over hersenen, gedrag & educatie
  • Luk Dewulf (2009) Ik kies voor mijn talent.
  • Denkgewoonten.nl

De bouwstenen in de leerlijn professionaliteit

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie