2e Huisartsstage

Uit Wiki HOVUmc
Versie door Sylvia Vlak (overleg | bijdragen) op 3 apr 2023 om 16:07
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken


2e Huisartsstage

Onderwijscoördinatoren
Marieke van Schelven
Dorien Stilma
Linda Timmer

Teamleider
Hendrien Duijnhouwer

Assistent teamleider
Kirsten Hendriks en Büsra Zafer - Erdem

Onderdelen 2e huisartsstage:

Handleiding 2e huisartsstage

Na de 1e huisartsstage en de externe stages volgt de 2e huisartsstage. Deze handleiding geeft een praktische beschrijving van het praktijkleren en het instituutsonderwijs in de 2e huisartsstage. Voor de overkoepelende handleiding verwijzen we naar de pagina Huisartsopleiding VUmc.

Doelen en globale inhoud 2e huisartsstage

In de 2e huisartsstage leert de aios, toenemend zelfstandig, toenemend complexe patiëntenzorg te leveren. Daarbij leert de aios de zorg te organiseren, als leidinggevende aan praktijkondersteuners en praktijkassistenten. De aios leert zich verhouden tot het vraagstuk van de toekomstbestendigheid van de huisartsenzorg. De aios leert toenemend zelfsturend en maakt individuele keuzes voor de indeling van de opleiding. In de 2e huisartsstage is er gericht aandacht voor de volgende thema's uit het Landelijk Opleidingsplan (LOP):

Naast de dagelijkse werkzaamheden op de praktijk doet de aios diensten op de huisartsenpost, voert voor één dag de werkzaamheden uit van de praktijkassistent en voert twee volledige weken zelfstandig het huisartsenvak uit in de zelfstandige periode. Zie hiervoor Verplichtingen en Leeractiviteiten.

Het einde van de 2e huisartsstage valt samen met de afronding van de huisartsopleiding. De aios voldoet dan aan het competentieprofiel van de beginnende huisarts en heeft een reëel beeld van het beheersingsniveau van de tien thema's van het LOP. Dat geeft richting aan het zelfsturend leren na de opleiding in het kader van permanente professionele ontwikkeling.

Praktijkleren

De aios leert het vak in de huisartspraktijk. Patiëntenzorg en de vragen die daaruit ontstaan sturen voor een groot deel het leren. Daarbij zijn van belang:

  • Een voldoende en divers patiëntenaanbod. Huisartsgeneeskunde is een breed vak. Het is van belang dat aios die breedte ook in hun eigen spreekuur ervaren. Vooral in de tweede huisartsstage is het van belang met de opleider en praktijkassistent(e) samen te zorgen voor een zo gevarieerd mogelijk spreekuur, met onder andere voldoende patiënten met complexe problematiek. Uit onderzoek binnen de huisartsopleiding is gebleken dat met name de meer complexe problematiek niet altijd vanzelf bij de aios terechtkomt.
  • Een goede balans tussen zelfstandig werken en begeleiding. De aios leert vooral door zelfstandig patiëntenzorg te bieden onder direct beschikbare supervisie. Daarbij is regelmatig overleg met, en observatie door, de opleider cruciaal. Dit garandeert de patiëntveiligheid en maakt het opsporen van blinde vlekken bij de aios mogelijk. Deze balans wordt onder andere mogelijk gemaakt door:
    • Dagelijkse leergesprekken van een uur, naast ad-hoc-overleg over individuele patiënten.
    • Wekelijkse om-en-om spreekuren, naast ad-hoc-observaties.
    • Zelfstandige periodes waarin de aios zonder directe beschikbaarheid van de opleider werkt.
    • Voortgangsgesprekken.

Cursorisch onderwijs

De aios komen elke week naar het instituut voor cursorisch onderwijs op de terugkomdag.

Themaonderwijs

Tijdens de 2e huisartsstage is er regelmatig een middag themaonderwijs (zie Themaonderwijs in de opleiding).
Op deze middagen komt er één onderwerp aan bod. Tijdens deze stage hebben aios een keuze in onderwerp. Het actuele aanbod van themaonderwijs staat op Canvas: Canvaspagina Themaonderwijs.

Onderwijs buiten het instituut

Tijdens de 2e huisartsstage krijgen de aios ook onderwijs buiten het instituut:

  • Landelijke tweedaagse (Landelijke tweedaagse - Huisartsopleiding Nederland). Deze tweedaagse wordt 4x per jaar georganiseerd door Schola Medica; aios volgen deze in het eerste kwartaal van de 2e huisartsstage. In de week van de tweedaagse is er geen terugkomdag. Een paar weken van tevoren staat er een voorbereidingsopdracht klaar in de digitale leeromgeving van Schola Medica. Als je een dag mist, maak je een plan hoe je het gat in kennis kan dichten. Als je twee dagen mist, sluit je de volgende tweedaagse aan.
  • STARtclass huisartsgeneeskunde III (STARtclass jaar 3 - informatie en voorbereiding - Wiki HOVUmc). Deze STARtclass wordt 4 x per jaar georganiseerd door Schola Medica op een maandag of een vrijdag. Aios volgen deze in het tweede kwartaal van de 2e huisartsstage. De STARtclass duurt één dag. In de week van de STARtclass is er ook een terugkomdag. Als je de STARtclass mist, sluit je de volgende keer aan. De ABCDE-training maakt onderdeel uit van deze STARtclass, de AED/BLS training niet.
  • AED/BLS-training (Aanbod onderwijs leerlijn spoedeisende zorg - Wiki HOVUmc). In jaar 1 en 2 maakt deze training onderdeel uit van de STARtclass, maar in jaar 3 niet. Aios hebben een geldig certificaat nodig om diensten te kunnen doen op de post. Ook vinden we het belangrijk dat aios de opleiding verlaten met een geldig AED/BLS certificaat. Daarom organiseren we deze training elk kwartaal i.s.m. Dokh, aios krijgen van Dokh een uitnodiging om deel te nemen aan deze training.

Intervisie

Door reflectie en actief leren werk je systematisch en doelbewust aan verbetering van je beroepsmatig functioneren. Om groei te geven in zelfsturend leren en eigen regie (leerlijn professionaliteit) en duidelijke handvatten te bieden voor de beroepspraktijk na de opleiding, maak je in de tweede helft van de 2e huisartsstage tijdens de terugkomdag kennis met intervisie. Voor meer informatie: Intervisie Wiki HOVUmc.

Parallel- en parallel-koppeldagen

Tijdens de 1e en 2e huisartsstage zijn er 6 x per jaar paralleldagen/parallel-koppeldagen. Deze dagen lopen 'parallel' met de terugkomdag van de aios.

  • Tijdens de paralleldag volgt de opleider onderwijs op het instituut. De aios werkt dan op de praktijk.
  • Bij een parallel-koppeldag zijn zowel opleider als aios op het instituut. Bij deze dagen staat het plannen van leeractiviteiten voor de aios en de begeleiding van en door de opleider centraal.

Verplichtingen en Leeractiviteiten

Een aantal onderdelen van de opleiding is verplicht in de beoordelingscyclus. Hierbij gaat het om toetsen, beoordelingsmomenten en een aantal leeractiviteiten. Deze verplichtingen zijn nodig om een voortgangsadvies of - beslissing te kunnen geven.

Daarnaast is er een aantal activiteiten dat wij als instituut adviseren. Indien gewenst en passend bij de leerbehoefte van de aios kan een docent een andere invulling geven aan deze leeractiviteiten. Het is de verantwoordelijkheid van de aios om de leeractiviteiten tijdig uit te voeren en het eventuele bewijsstuk op tijd aan te leveren. Leerdoelen en -activiteiten legt de aios vast in het Individueel OntwikkelPlan (IOP).

Het overzicht van de verplichtingen in de 2e huisartsstage staat hier: Verplichtingen.
Het overzicht van de leeractiviteiten in de 2e huisartsstage staat hier: Overzicht belangrijke leeractiviteiten

  Overzichten stagehandleidingen

Handleiding
1e Huisartsstage
Klinische
stage
CZ
stage
GGZ
stage
Handleiding
2e Huisartsstage