IOP - Individueel OntwikkelPlan: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met 'IOP Gedurende de gehele opleiding werkt je met een IOP (Indivdueel Ontwikkel Plan). In dit plan, dat je op grond van toetsing en eigen ervaringen in de praktijk re...') |
k |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | IOP | + | == IOP == |
− | |||
Gedurende de gehele opleiding werkt je met een IOP (Indivdueel Ontwikkel Plan). In dit plan, dat je op grond van toetsing en eigen ervaringen in de praktijk regelmatig evalueert en bijstelt, komt te staan aan welke leerdoelen je wil werken en hoe je tot die doelen bent gekomen. | Gedurende de gehele opleiding werkt je met een IOP (Indivdueel Ontwikkel Plan). In dit plan, dat je op grond van toetsing en eigen ervaringen in de praktijk regelmatig evalueert en bijstelt, komt te staan aan welke leerdoelen je wil werken en hoe je tot die doelen bent gekomen. | ||
Het IOP is het belangrijkste onderdeel van je ontwikkelingsdossier, waarmee je de leerontwikkeling gedurende de opleiding laat zien. | Het IOP is het belangrijkste onderdeel van je ontwikkelingsdossier, waarmee je de leerontwikkeling gedurende de opleiding laat zien. | ||
− | DART-N | + | == DART-N == |
− | |||
Elk doel in je IOP werk je uit als een opdracht aan jezelf in het format DART-N (Doel Activiteiten Resultaat Tijd Nabespreking/toetsing). De toepassing van DART-N is niet beperkt tot het IOP. Door de gehele opleiding heen maken we gebruik van dit format, bijvoorbeeld in de opdrachten van het instituut aan de aios. | Elk doel in je IOP werk je uit als een opdracht aan jezelf in het format DART-N (Doel Activiteiten Resultaat Tijd Nabespreking/toetsing). De toepassing van DART-N is niet beperkt tot het IOP. Door de gehele opleiding heen maken we gebruik van dit format, bijvoorbeeld in de opdrachten van het instituut aan de aios. | ||
− | Doel Doel van de opdracht: wat wil je leren, maar ook waarom. | + | {| class="wikitable" |
− | Activiteit Activiteiten die voor de opdracht uitgevoerd moeten worden. | + | !Doel |
− | Resultaat Resultaat, in een fysiek "tastbare" vorm, na afloop van de opdracht, maar ook: wanneer ben je klaar? | + | |Doel van de opdracht: wat wil je leren, maar ook waarom. |
− | Tijd Tijd die de opdracht gaat kosten. | + | |- |
− | Nabespreking Nabespreking (c.q. toetsing / feedback) van de opdracht (wie, wat, waar, hoe?). | + | !Activiteit |
+ | |Activiteiten die voor de opdracht uitgevoerd moeten worden. | ||
+ | |- | ||
+ | !Resultaat | ||
+ | |Resultaat, in een fysiek "tastbare" vorm, na afloop van de opdracht, maar ook: wanneer ben je klaar? | ||
+ | |- | ||
+ | !Tijd | ||
+ | |Tijd die de opdracht gaat kosten. | ||
+ | |- | ||
+ | !Nabespreking | ||
+ | |Nabespreking (c.q. toetsing / feedback) van de opdracht (wie, wat, waar, hoe?). | ||
+ | |} | ||
+ | Naast onderstaande voorbeelden is in een [https://www.henw.org/archief/volledig/id4611-dart-n.html column in Huisarts & Wetenschap (2011) door aios Anne Hermans] besteed aan een voorbeeld van het DART-N gebruik. | ||
− | + | Evaluatieformulier | |
− | Evaluatieformulier | ||
Gebruik dit instrument om de kwaliteit van je DART-N te toetsen: | Gebruik dit instrument om de kwaliteit van je DART-N te toetsen: | ||
DART-N Evaluatieformulier.docx | DART-N Evaluatieformulier.docx |
Versie van 13 mrt 2018 om 22:19
IOP
Gedurende de gehele opleiding werkt je met een IOP (Indivdueel Ontwikkel Plan). In dit plan, dat je op grond van toetsing en eigen ervaringen in de praktijk regelmatig evalueert en bijstelt, komt te staan aan welke leerdoelen je wil werken en hoe je tot die doelen bent gekomen.
Het IOP is het belangrijkste onderdeel van je ontwikkelingsdossier, waarmee je de leerontwikkeling gedurende de opleiding laat zien.
DART-N
Elk doel in je IOP werk je uit als een opdracht aan jezelf in het format DART-N (Doel Activiteiten Resultaat Tijd Nabespreking/toetsing). De toepassing van DART-N is niet beperkt tot het IOP. Door de gehele opleiding heen maken we gebruik van dit format, bijvoorbeeld in de opdrachten van het instituut aan de aios.
Doel | Doel van de opdracht: wat wil je leren, maar ook waarom. |
---|---|
Activiteit | Activiteiten die voor de opdracht uitgevoerd moeten worden. |
Resultaat | Resultaat, in een fysiek "tastbare" vorm, na afloop van de opdracht, maar ook: wanneer ben je klaar? |
Tijd | Tijd die de opdracht gaat kosten. |
Nabespreking | Nabespreking (c.q. toetsing / feedback) van de opdracht (wie, wat, waar, hoe?). |
Naast onderstaande voorbeelden is in een column in Huisarts & Wetenschap (2011) door aios Anne Hermans besteed aan een voorbeeld van het DART-N gebruik.
Evaluatieformulier
Gebruik dit instrument om de kwaliteit van je DART-N te toetsen:
DART-N Evaluatieformulier.docx