Aiosonderwijs: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met '''Deze pagina is in ontwikkeling''') |
|||
(3 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | '' | + | <ol class="breadcrumb" style="width:100%;"> |
+ | <li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item">[[Toetsprogramma HOVUmc]]</li> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li> | ||
+ | </ol> | ||
+ | <br /> | ||
+ | {| class="infobox toetsing" | ||
+ | ! <span class="infobox-titel">[[Toetsprogramma]]</span> | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | '''Portefeuillehouder toetsing'''<br /> | ||
+ | {{Functie - Portefeuillehouder toetsing}} | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | '''Teamleiders onderwijs'''<br /> | ||
+ | {{Functie - TL Fase 1}}, 1<sup>e</sup> jaar<br /> | ||
+ | {{Functie - TL Jaar 2}}, 2<sup>e</sup> jaar<br /> | ||
+ | {{Functie - TL Fase 2}}, 3<sup>e</sup> jaar | ||
+ | |} | ||
+ | === Inleiding === | ||
+ | De aiosgroep kiest in overleg met de docenten welke onderwerpen aandacht moeten krijgen in het groepsonderwijs. Bij de voorbereiding en uitvoering daarvan hebben aios een actieve rol. Het is de verantwoordelijkheid van de docenten om de kwaliteit van het aiosonderwijs te borgen; zij doen dit door het actief begeleiden van de aios in de voorbereiding en door het geven van feedback op vorm en inhoud van het uitgevoerde aiosonderwijs. Het is daarbij van belang dat het onderwijs aansluit op de leerwensen van de groep. <br /> | ||
+ | Het aiosonderwijs kan ook in tweetallen gegeven worden. <br /><br /> | ||
+ | Op de [[Hoofdpagina#Leerlijnen|Wiki]] zijn per thema en per competentiegebied onderwijsbouwstenen te vinden die behulpzaam zijn bij het voorbereiden en vormgeven van dit onderwijs. | ||
+ | |||
+ | ==== Voor aios ==== | ||
+ | *Bereid, liefst naar aanleiding van een eigen casus met een eigen vraag of probleem, een onderwerp voor. Kijk over welke [[Thema en KBA|KBA'(s)]] je presentatie gaat en raadpleeg op de eerste plaats de [[Hoofdpagina#Leerlijnen|Wiki]] bij het zoeken naar relevante informatie. Raadpleeg eventueel je docent voor tips – inhoudelijk en/of didactisch. Geef groepsgenoten en docenten een voorbereidende leesopdracht; vermijd het presenteren van kennis die gemakkelijk door zelfstudie kan worden verworven (zoals NHG-Standaarden). | ||
+ | *Bedenk wat je doel is van het onderwijs: Wat wil je als boodschap overbrengen? De groep moet na afloop iets kunnen, kennen of weten, iets hebben ervaren, ontdekt of geoefend. Ga ook na wat de voorkennis is van de groep over het onderwerp. | ||
+ | *Bedenk een structuur voor de inhoud, bijvoorbeeld de '''VVV-indeling''': | ||
+ | **'''V'''ertel wat je gaat vertellen = inleiding | ||
+ | **'''V'''ertel het = kern | ||
+ | **'''V'''ertel wat je hebt verteld = afsluiting, korte samenvatting | ||
+ | *Neem onderstaande vragen mee in het vaststellen van de inhoud: | ||
+ | *Welke inhoud gebruik je buiten de NHG standaard? | ||
+ | *Welke bronnen gebruik je? | ||
+ | *Is de inhoud evidence based? | ||
+ | *Epidemiologie? Hoe vaak komt het voor? Hoe waarschijnlijk is het? | ||
+ | *Wat is de kern van de inhoudelijke informatie? | ||
+ | Koppel de theorie aan casuïstiek uit de praktijk of nodig de groep hiertoe uit. | ||
+ | *Bedenk een werkvorm die past bij het behalen van je onderwijsdoel. Denk aan rollenspel, step by step, quiz, debat of ….? Powerpoint is niet de enige vorm, dus wees creatief. Het is belangrijk dat de presentatie interactief is. | ||
+ | *Wat is je persoonlijke feedbackvraag? Wat wil je oefenen? | ||
+ | <br /> | ||
+ | '''Tips''' | ||
+ | *Zorg bij de presentatie voor interactiviteit, gebruik het probleemoplossend vermogen van de groep door bijvoorbeeld relevante vragen te stellen waar je zelf het antwoord niet op hebt gevonden of die niet eenduidig te geven zijn. Houd er rekening mee dat men 10 minuten passief kan luisteren. | ||
+ | *Betrek naast de competentie Vakinhoudelijk handelen ook één of meer andere competentiegebieden. | ||
+ | *Verwerk in je onderwijs hoe je wetenschappelijke onderbouwing gezocht hebt en wat de resultaten daarvan zijn. Maak eventueel een [[PICO]]. | ||
+ | {| class="infobox toetsing box cel klein" width="100%" | ||
+ | !Doel | ||
+ | | | ||
+ | Toename van toegepaste kennis (alle relevante competentiegebieden) | ||
+ | |- | ||
+ | ! colspan="1" |Activiteit | ||
+ | | | ||
+ | Voorbereiding en presentatie van een casusbespreking | ||
+ | |- | ||
+ | !Resultaat | ||
+ | | | ||
+ | *Toename van kennis bij presentator en groepsgenoten | ||
+ | *Ontwikkeling competentie Kennis en wetenschap bij presentator | ||
+ | |- | ||
+ | !Tijd | ||
+ | | | ||
+ | 3 uur (inclusief voorbereiding), het onderwijs zelf duurt maximaal 30 minuten | ||
+ | |- | ||
+ | !Nabespreking | ||
+ | | | ||
+ | Na elke presentatie volgt een feedbackronde van 10 minuten door docenten en groepsgenoten op inhoud en presentatie | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | {{witregel}} | ||
+ | ==== Voor docenten ==== | ||
+ | Evalueer het gegeven onderwijs: | ||
+ | *Procesevaluatie: hoe is het proces verlopen (aandacht, interesse, spanningsboog, instructie, begeleiding, …)? | ||
+ | *Productevaluatie: hoe is het eindresultaat (wat hebben de aios gepresteerd/laten zien)? | ||
+ | |||
+ | Het observatieformulier biedt handvatten waar je op kunt letten bij het onderwijs: [[:Media:Observatieformulier bij aiosonderwijs.docx|Observatieformulier bij aiosonderwijs]]. |
Huidige versie van 22 mrt 2023 om 15:15
Toetsprogramma |
---|
Portefeuillehouder toetsing |
Teamleiders onderwijs |
Inleiding
De aiosgroep kiest in overleg met de docenten welke onderwerpen aandacht moeten krijgen in het groepsonderwijs. Bij de voorbereiding en uitvoering daarvan hebben aios een actieve rol. Het is de verantwoordelijkheid van de docenten om de kwaliteit van het aiosonderwijs te borgen; zij doen dit door het actief begeleiden van de aios in de voorbereiding en door het geven van feedback op vorm en inhoud van het uitgevoerde aiosonderwijs. Het is daarbij van belang dat het onderwijs aansluit op de leerwensen van de groep.
Het aiosonderwijs kan ook in tweetallen gegeven worden.
Op de Wiki zijn per thema en per competentiegebied onderwijsbouwstenen te vinden die behulpzaam zijn bij het voorbereiden en vormgeven van dit onderwijs.
Voor aios
- Bereid, liefst naar aanleiding van een eigen casus met een eigen vraag of probleem, een onderwerp voor. Kijk over welke KBA'(s) je presentatie gaat en raadpleeg op de eerste plaats de Wiki bij het zoeken naar relevante informatie. Raadpleeg eventueel je docent voor tips – inhoudelijk en/of didactisch. Geef groepsgenoten en docenten een voorbereidende leesopdracht; vermijd het presenteren van kennis die gemakkelijk door zelfstudie kan worden verworven (zoals NHG-Standaarden).
- Bedenk wat je doel is van het onderwijs: Wat wil je als boodschap overbrengen? De groep moet na afloop iets kunnen, kennen of weten, iets hebben ervaren, ontdekt of geoefend. Ga ook na wat de voorkennis is van de groep over het onderwerp.
- Bedenk een structuur voor de inhoud, bijvoorbeeld de VVV-indeling:
- Vertel wat je gaat vertellen = inleiding
- Vertel het = kern
- Vertel wat je hebt verteld = afsluiting, korte samenvatting
- Neem onderstaande vragen mee in het vaststellen van de inhoud:
- Welke inhoud gebruik je buiten de NHG standaard?
- Welke bronnen gebruik je?
- Is de inhoud evidence based?
- Epidemiologie? Hoe vaak komt het voor? Hoe waarschijnlijk is het?
- Wat is de kern van de inhoudelijke informatie?
Koppel de theorie aan casuïstiek uit de praktijk of nodig de groep hiertoe uit.
- Bedenk een werkvorm die past bij het behalen van je onderwijsdoel. Denk aan rollenspel, step by step, quiz, debat of ….? Powerpoint is niet de enige vorm, dus wees creatief. Het is belangrijk dat de presentatie interactief is.
- Wat is je persoonlijke feedbackvraag? Wat wil je oefenen?
Tips
- Zorg bij de presentatie voor interactiviteit, gebruik het probleemoplossend vermogen van de groep door bijvoorbeeld relevante vragen te stellen waar je zelf het antwoord niet op hebt gevonden of die niet eenduidig te geven zijn. Houd er rekening mee dat men 10 minuten passief kan luisteren.
- Betrek naast de competentie Vakinhoudelijk handelen ook één of meer andere competentiegebieden.
- Verwerk in je onderwijs hoe je wetenschappelijke onderbouwing gezocht hebt en wat de resultaten daarvan zijn. Maak eventueel een PICO.
Doel |
Toename van toegepaste kennis (alle relevante competentiegebieden) |
---|---|
Activiteit |
Voorbereiding en presentatie van een casusbespreking |
Resultaat |
|
Tijd |
3 uur (inclusief voorbereiding), het onderwijs zelf duurt maximaal 30 minuten |
Nabespreking |
Na elke presentatie volgt een feedbackronde van 10 minuten door docenten en groepsgenoten op inhoud en presentatie |
Voor docenten
Evalueer het gegeven onderwijs:
- Procesevaluatie: hoe is het proces verlopen (aandacht, interesse, spanningsboog, instructie, begeleiding, …)?
- Productevaluatie: hoe is het eindresultaat (wat hebben de aios gepresteerd/laten zien)?
Het observatieformulier biedt handvatten waar je op kunt letten bij het onderwijs: Observatieformulier bij aiosonderwijs.