|
|
(10 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) |
Regel 1: |
Regel 1: |
− | <ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
| + | #REDIRECT [[Regelzaken vóór, tijdens en bij afronding van de huisartsopleiding]] |
− | <li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
| |
− | <li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li>
| |
− | <li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">FAQ en Begrippenlijst</li>
| |
− | </ol>
| |
− | <br />
| |
− | {| class="infobox regelgeving"
| |
− | ! <span class="infobox-titel">[[Regelgeving]]</span>
| |
− | |-
| |
− | |
| |
− | '''hoofd'''<br />
| |
− | {{auteur - Nettie Blankenstein}}
| |
− | |-
| |
− | |
| |
− | '''Adjunct hoofd'''<br />
| |
− | {{auteur - Harry Schleypen}}
| |
− | |-
| |
− | |
| |
− | '''Onderwijscoordinator'''<br />
| |
− | {{auteur - Chris Rietmeijer}}
| |
− | |-
| |
− | |
| |
− | '''Regelgeving'''<br />
| |
− | *[[FAQ en Begrippenlijst]]
| |
− | *[[Instituutsreglement]]
| |
− | *[[Opleidingsplan]]
| |
− | *[[Toetsing en beoordeling]]
| |
− | *[[Opleidingsduur]]
| |
− | *[[Werktijd]]
| |
− | *[[Verantwoordelijkheden]]
| |
− | *[[Conflict]]
| |
− | |}
| |
− | == Veelgestelde vragen van aios ==
| |
− | ==== Ik ben ziek. Bij wie moet ik dat melden? ====
| |
− | Ten eerste meld je je ziek via de [https://www.sboh.nl/ziekteverzuimmelder '''ziekteverzuimmelder'''] van je werkgever, de SBOH. Daarvan ontvangt het onderwijssecretariaat een automatisch bericht. Daarnaast stel je je opleider en docenten op de hoogte. Als je weer (deels) beter bent, dan meld je dit ook weer via de ziekteverzuimmelder van de SBOH.
| |
− | | |
− | ==== Ik ben zwanger. Bij wie moet ik dat melden? ====
| |
− | Een zwangerschap meld je bij zowel de SBOH als de Huisartsopleiding. Naar de SBOH stuur je een zwangerschapsverklaring op. Bij de onderwijsassistent van jouw jaar geef je de deze af en daarbij geef je aan wanneer je met zwangerschapsverlof verwacht te gaan.
| |
− | | |
− | ==== Ik ben verhuisd. Hoe geef ik deze wijziging door? ====
| |
− | Je adreswijziging voer je door in je profiel op [http://mam.hovumc.nl/ Make-a-Match], zodat dat ook up-to-date is. Het onderwijssecretariaat krijgt daar automatisch een bericht van en voert de wijziging door in de systemen van de opleiding en het VUmc. Vergeet niet je nieuwe gegevens zelf aan je werkgever, de SBOH, te melden.
| |
− | | |
− | ==== Het wachtwoord van mijn VUmc-account is verlopen. Wat moet ik doen? ====
| |
− | Als het wachtwoord van je VUmc-account verlopen is kun je bellen met de afdeling ICT, telefoonnummer 020-4440777.
| |
− | | |
− | ==== Ik heb problemen met (inloggen op) Canvas. Wie kan ik benaderen? ====
| |
− | Gebruik je de juiste link om in te loggen op [https://canvas.vu.nl/login/canvas Canvas]? Als je er toch niet uitkomt, dan kun je contact opnemen met [mailto:canvas-ho@vumc.nl canvas-ho@vumc.nl].
| |
− | | |
− | ==== Waar vind ik onderwijsmateriaal? ====
| |
− | Het onderwijsmateriaal voor aios staat in deze Wiki. Gebruik de zoekfunctie rechtsboven of blader systematisch via de Wiki startpagina.
| |
− | | |
− | ==== Kan ik gebruik maken van een computer op het instituut? ====
| |
− | Op de 10e etage is een Open Leer Centrum met drie pc's en een bescheiden bibliotheek. Op deze pc's kun je inloggen met je VUmc-account. De sleutel voor deze ruimte kun je ophalen bij het onderwijssecretariaat (ruimte 9A-02).
| |
− | | |
− | In elke onderwijsruimte en spreekkamer is een pc met beamer of flatpanel aanwezig. Deze worden gebruikt voor o.a. presentaties van aios en docenten. Als je een opgenomen DV tape wilt afspelen tijdens de terugkomdag, dan kun je via de docent een camera lenen bij het onderwijssecretariaat. Presentaties/consulten op een usb-stick of dvd kunnen afgespeeld worden op de in de ruimte aanwezige computer.
| |
− | | |
− | ==== Waarom heb ik tijdens mijn opleiding te maken met HOVUmc, de SBOH én RGS? ====
| |
− | Het opleidingsinstituut regelt alles wat met jouw opleiding te maken heeft, maar is niet jouw werkgever. Dat is de [http://www.sboh.nl/ '''SBOH'''] gedurende de hele opleiding. Voor vragen over salaris, arbeidsvoorwaarden etc. richt je je dus tot hen. De '''[https://www.knmg.nl/opleiding-herregistratie-carriere/rgs/over-de-rgs.htm RGS]''' is de instantie waar je o.a. geregistreerd staat als aios en waar je, nadat je je opleiding met goed gevolg hebt afgerond, word je gerigistreerd in het [http://www.bigregister.nl/ '''BIG-Register'''] als huisarts.
| |
− | | |
− | == Begrippenlijst ==
| |
− | {| class="wikitable"
| |
− | !Begrip
| |
− | !Omschrijving
| |
− | |-
| |
− | |'''Aios'''
| |
− | |Arts in opleiding tot specialist, te weten tot specialist huisartsgeneeskunde.
| |
− | |-
| |
− | |'''Beoordelen'''
| |
− | |Op basis van verzamelde informatie bepalen of de aios voldoende voortgang boekt en/of aan de gestelde normen voldoet.
| |
− | |-
| |
− | |'''Competentie'''
| |
− | |De bekwaamheid om een professionele activiteit in een specifieke, authentieke context adequaat uit te voeren door de ge√Øntegreerde aanwezigheid van kennis, inzichten, vaardigheden, attitude, persoonskenmerken/eigenschappen.
| |
− | |-
| |
− | |'''ComBeL'''
| |
− | |CompetentieBeoordelingsLijst. Hulpmiddel voor de opleider, docent en aios om de beoordeling van de competentieontwikkeling van de aios te onderbouwen. De [[ComBeL]] bestrijkt de zeven competentiegebieden, waarbij voor elke competentie indicatoren voor de beoordeling zijn omschreven.
| |
− | |-
| |
− | |'''Competentiegebied'''
| |
− | |Cluster van [[Competentieprofiel van de huisarts|competenties]] behorend bij de kerntaken van de huisarts: medisch inhoudelijk handelen, communicatie, samenwerken, organiseren, maatschappelijk handelen, wetenschap en onderwijs en professionaliteit.
| |
− | |-
| |
− | |'''Cursorisch onderwijs'''
| |
− | |Gestructureerd onderwijs, in aanvulling op praktijkleren.
| |
− | |-
| |
− | |'''Deeltijd'''
| |
− | |Minder dan een volledige week werkzaam zijn, zoals beschreven in de betreffende regeling arbeidsvoorwaarden.
| |
− | |-
| |
− | |'''Docent'''
| |
− | |Een staflid van de huisartsopleiding dat betrokken is bij het onderwijs en de beoordeling van de aios.
| |
− | |-
| |
− | |'''Educatieve beoordeling'''
| |
− | |Beoordeling om te bepalen waar de aios staat in zijn of haar competentieontwikkeling en te benoemen wat er nog nodig is om het gewenste niveau te behalen.
| |
− | |-
| |
− | |'''Eindbeoordeling'''
| |
− | |Beoordeling van de aios of hij of zij geschikt is en in staat wordt geacht het specialisme waarvoor hij of zij is opgeleid zelfstandig en naar behoren uit te oefenen nadat de opleiding is be√´indigd.
| |
− | |-
| |
− | |'''Hoofd'''
| |
− | |Hoofd van een opleidingsinstituut.
| |
− | |-
| |
− | |'''Individueel Opleidingsplan'''
| |
− | |([[IOP]]) Uitwerking van het opleidingsplan op individueel niveau dat aangeeft hoe de aios de benodigde competenties verwerft.
| |
− | |-
| |
− | |'''Instituutsreglement'''
| |
− | |Reglement dat de praktische gang van zaken regelt tussen het opleidingsinstituut en de aios, opleiders, stageopleiders en de opleidings- en stage-inrichtingen, zie [[instituutsreglement]].
| |
− | |-
| |
− | |'''KBA'''
| |
− | |Kenmerkende Beroeps Activiteit ([[Thema en KBA|KBA]]): observeerbare activiteit die exemplarisch is voor het huisartsgeneeskundig handelen.
| |
− | |-
| |
− | |'''Landelijk opleidingsplan'''
| |
− | |Plan dat het kader stelt voor de inrichting en de uitvoering van de opleiding.
| |
− | |-
| |
− | |'''Leren'''
| |
− | |Leerproces van de aios en diens leerresultaat: competentieontwikkeling.
| |
− | |-
| |
− | |'''Leerwerkplan'''
| |
− | |Plan dat de vorm en inhoud beschrijft van het praktisch en theoretisch gedeelte van de opleiding in de praktijk van de opleider, de opleidingsinrichting of stage-inrichting, met inachtneming van het opleidingsplan.
| |
− | |-
| |
− | |'''Thema'''
| |
− | |Kenmerkend onderdeel van de huisartsgeneeskunde dat expliciet aandacht behoeft in de huisartsopleiding, zie [[Thema en KBA]].
| |
− | |-
| |
− | |'''Opleider'''
| |
− | |Stageopleider of huisartsopleider (een door de RGS voor de opleiding erkende huisarts onder wiens verantwoordelijkheid een gedeelte van de opleiding tot huisarts plaatsvindt).
| |
− | |-
| |
− | |'''Observeren'''
| |
− | |Zorgvuldig waarnemen.
| |
− | |-
| |
− | |'''Portfolio'''
| |
− | |Documenten waaruit de ontwikkeling van een aios blijkt. Op basis van dit dossier worden leerdoelen bepaald. De aios beheert dit dossier, zie [[E-portfolio]]
| |
− | |-
| |
− | |'''Programmatisch toetsen'''
| |
− | |Een veelheid en verscheidenheid van toetsvormen en beoordelaars, met daaruit voortkomend betekenisvolle feedback, op basis waarvan van tijd tot tijd voortgangsbeslissingen worden genomen.
| |
− | |-
| |
− | |'''Stage'''
| |
− | |Deel van de opleiding dat plaats vindt buiten het specialisme huisartsgeneeskunde
| |
− | |-
| |
− | |'''Toetsen'''
| |
− | |Het verzamelen van informatie over het leren en de competentieontwikkeling van de aios, met het doel dit leren te kunnen (bij)sturen en plannen en goed te kunnen begeleiden en om op vaste momenten onderbouwd de voortgang van de aios te kunnen beoordelen.
| |
− | |-
| |
− | |'''Toetsinstrument'''
| |
− | |Hulpmiddel voor het geven van feedback en/of beoordelen van de aios
| |
− | |-
| |
− | |'''Selectieve beoordelin'''
| |
− | |Beoordeling met als doel vast te stellen of de aios het vereiste niveau behaald heeft en of een bepaalde fase van de opleiding of de opleiding als geheel (eindbeoordeling) kan worden afgesloten.
| |
− | |-
| |
− | |'''Voltijds'''
| |
− | |Een volledige week werkzaam zijn zoals beschreven in de betreffende regeling arbeidsvoorwaarden.
| |
− | |-
| |
− | |'''Vrijstelling'''
| |
− | |De ontheffing van de verplichting deel te nemen aan een gedeelte van opleiding met als gevolg bekorting van de opleidingsduur.
| |
− | |-
| |
− | |'''Zelfstudie'''
| |
− | |Voor de opleiding noodzakelijke activiteiten die geen deel uitmaken van de opleiding in de praktijk en het cursorisch onderwijs.
| |
− | |}
| |