Mate van ernst bij ALK vaststellen: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k (Onderwijsactiviteiten)
Regel 39: Regel 39:
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
Het zien van patiënten met SOLK op je spreekuur (stem dit met je assistente af zodat zij deze in je agenda kan plannen). Het inlezen van ‘SCEGS-voorbeeldvragen’ (Zie Wiki), om hier daadwerkelijk mee te oefenen.  
+
Het zien van patiënten met SOLK op je spreekuur (stem dit met je assistente af zodat zij deze in je agenda kan plannen). Het inlezen van ‘SCEGS-voorbeeldvragen’ (Zie Wiki), om hier daadwerkelijk mee te oefenen.
 +
 
 +
[[Bestand:Schema SCEGS inventarisatie.doc|miniatuur]]
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===

Versie van 27 jul 2018 om 12:05


Leerlijn ALK
Auteur

Dick Walstock
Annemarie Semeijn

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

KBA

2. Consult Klachtenregistratie

Competenties

Medisch handelen
Communicatie
Professionaliteit

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren

Trefwoord

Volgt

Relevantie

Voor de prognose en behandeling van SOLK is het o.a. belangrijk snel een goede inschatting te maken over de ernst. Naast de ernst en uitgebreidheid van de lichamelijk klachten speelt de duur een rol. In de NHG-standaard wordt ook gesproken over het belang van de mate van ‘functionele belemmeringen’.  Maar hoe breng je die belemmeringen en de ernst ervan in kaart?

Doelen

Het vaststellen van de mate van ernst bij SOLK: mild, matig of ernstig, door te focussen op het met behulp van SCEGS in kaart brengen van de ‘functionele belemmeringen’ bij een patiënt met SOLK.

Onderwijsactiviteiten

Het zien van patiënten met SOLK op je spreekuur (stem dit met je assistente af zodat zij deze in je agenda kan plannen). Het inlezen van ‘SCEGS-voorbeeldvragen’ (Zie Wiki), om hier daadwerkelijk mee te oefenen.

Bestand:Schema SCEGS inventarisatie.doc

Gebruiksaanwijzing

  • Houd aan het begin van (ieder) consult de eerst 2-3 minuten je mond, moedig de patiënt aan spontaan zijn verhaal te vertellen door actief te luisteren, te knikken en uitingen als, mmhh, ga verder en ja.
  • Registreer voor jezelf (en noteer eventueel) wat de patiënt allemaal al gezegd heeft en ga voor jezelf na: Welke SCEGS-informatie heb ik nu al?
  • Vraag actief naar de nog ontbrekende SCEGS-terreinen en doe daarbij eens bewust in 5 consulten de SCEGS ‘achterstevoren’. Dat wil zeggen focus vooral op de gevolgen van de klachten op het gedrag en het dagelijkse leven, de sociale gevolgen van de klachten en wat anderen over de klachten zeggen.
  • Noteer wat het je opbrengt en wat je daarbij opvalt.
  • Probeer daarna de mate van functionele belemmering en daarmee de mate van ernst van de SOLK klachten vast te stellen. Bespreek dit vervolgens na met je opleider.

Bronnen

Sjabloon:Footer - Leerlijn SOLK