Niveau bespreken huisarts-specifieke technische vaardigheden: verschil tussen versies
k |
|||
(10 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 26: | Regel 26: | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | Een van de doelen van de huisartsenopleiding is, naast het verder | + | Een van de doelen van de huisartsenopleiding is, naast het verder ontwikkelen van de basisarts-vaardigheden, het leren van nieuwe huisarts-specifieke technische vaardigheden, die van nut kunnen zijn voor de rest van de huisartsencarrière. |
− | Afhankelijk van de | + | Afhankelijk van de voor-ervaring van de aios verschilt de ‘startset’ van vaardigheden. Het is dus belangrijk dat de hao aan het begin van de huisartsenstage duidelijk heeft welke startset en/of leemtes de aios heeft en vice versa wat de aios van de hao kan verwachten. Inventariseer deze zo vroeg mogelijk in het jaar om leerwensen van de aios in kaart te brengen. Ook hao’s mogen leerwensen hebben, bijv. in vaardigheden waar toevallig een aios meer ervaring in heeft. Dit komt naar voren in een open gesprek hierover. |
=== Doel === | === Doel === | ||
Regel 33: | Regel 33: | ||
Deze bouwsteen | Deze bouwsteen | ||
− | 1. Helpt bij het zichtbaar maken van het niveau en de verwachtingen van aios en hao ten aanzien van | + | 1. Helpt bij het zichtbaar maken van het niveau en de verwachtingen van aios en hao ten aanzien van technische vaardigheden. |
2. Activeert aios en hao samen leerwensen uit te spreken en daarbij leerplan uit te stippelen | 2. Activeert aios en hao samen leerwensen uit te spreken en daarbij leerplan uit te stippelen | ||
Regel 39: | Regel 39: | ||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
− | De [https://www.huisartsopleiding.nl/ | + | De lijst [https://www.huisartsopleiding.nl/wp-content/uploads/Overzicht-vaardigheden-per-icpc-categorie.pdf Overzicht vaardigheden per ICPC-categorie] van de HON dekt vrijwel alle bestaande medisch technische vaardigheden van de huisarts. Uiteraard is niet alles van gelijke waarde. Neem deze lijst door als inspiratie voor de bestaande technische vaardigheden. Bepaal samen welke vaardigheden nu voor de aios en hao van belang zijn in de praktijk. |
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
==== Voorbereiding ==== | ==== Voorbereiding ==== | ||
− | ===== Aan de hand van de | + | ===== Aan de hand van de Wegwijzer voor Vaardigheden-lijst van de HON kan de hao zelf een ‘competentielijst’ maken met de vaardigheden die in zijn/haar praktijk worden verricht. ===== |
− | + | Het bijgevoegd document [[Media:Voorbeeld Competentielijst huisartsen.docx|Voorbeeld ‘Competentielijst’]] kan hiervoor als voorbeeld dienen. De getoonde vaardigheden kunnen naar eigen kunde van de hao aangepast worden. Deze lijst kan uiteraard worden aangevuld met vaardigheden die de aios wenst te leren. | |
− | + | ===== '''Werkvorm 1.''' ‘Mate van vaardigheid bepalen’. ===== | |
+ | Een ‘snelle inventarisatie’ om de kundigheid van aios en hao te bepalen is een score geven aan de vaardigheden in deze ‘competentielijst’. Een score van ‘5’ is goede beheersing als die van ervaren huisarts, een score van ‘0’ is geen ervaring. Een ingevulde scorelijst toont in één oogopslag waar iemands kunde en onkunde liggen. Leg de scores van aios en hao naast elkaar en bespreek het. Wat valt op? Wat valt er (nog) te leren en door wie? Zie voorbeeld competentielijst. | ||
− | ===== | + | Na verloop van tijd, bijv. na 6 maanden, kan de score lijst opnieuw ingevuld worden. Hiermee kan worden zichtbaar gemaakt of er in meer of mindere mate progressie is in het leren van diverse vaardigheden op de lijst. Aan welke punten dient er extra aandacht besteed te worden? |
− | + | ||
+ | ===== '''Werkvorm 2.''' ‘Leerwensen bepalen’ (middels IOP). ===== | ||
+ | Bepaal uit de competentielijst of de Wegwijzer voor Vaardigheden-lijst de top 3 technische vaardigheden die je als aios in de komende huisartsenstage expliciet wil gaan leren. Maak een concreet (SMART) leerplan met elkaar dat op deze top 3 is gebaseerd. Hoe kan de hao aan de leerwensen bijdragen? | ||
+ | |||
+ | ===== '''Werkvorm 3.''' Alternatief leren. ===== | ||
+ | Indien de hao een specifieke vaardigheid niet aan de aios kan leren, bespreek dan samen waar de aios deze leerwens wel kan ‘halen’. Heeft de hao een alternatief? Of kan de aios het leren van een andere hao, bijvoorbeeld die van een mede-aios? Oriënteer en bespreek en dit met je aios-groep tijdens een TKD aan begin van de stage zodat tijdig afspraken gemaakt kunnen worden. | ||
+ | |||
+ | '''Tip voor de hao:''' | ||
− | + | De opleider kan zelf een ''eigen actuele comptentielijst'' opstellen! | |
+ | |||
+ | - Om bijv. naast die van de aios te leggen of naast die van hun duo/maat/collega-huisartsen in gezondheidscentrum. | ||
− | + | - De lijst kan tevens een mooie aanvulling zijn aan de opleidersprofiel in de 'Make-a-Match'. Al voor de kennismaking krijgt de aios op deze manier inzicht welke vaardigheden er bij de desbetreffende hao geleerd kan worden. De lijst kan een opstap vormen om in te gaan op elkaars niveau en leerwensen van medische vaardigheden. | |
− | |||
− | === | + | === Bron === |
− | + | Document [[Media:Voorbeeld Competentielijst huisartsen.docx|Voorbeeld ‘Competentielijst’]] | |
=== Overige leerlijnen === | === Overige leerlijnen === | ||
{{Leerlijnen horizontaal}} | {{Leerlijnen horizontaal}} |
Huidige versie van 28 okt 2021 om 12:40
Leerlijn medisch handelen | |
---|---|
Auteur | Yeun Ying Wong |
Stage | 1e Huisartsstage 2e Huisartsstage |
Competenties | Medisch handelen Samenwerken |
Leerplek | Leergesprek Praktijkleren |
Inhoud
- 1 Relevantie
- 2 Doel
- 3 Gebruiksaanwijzing
- 4 Onderwijsactiviteiten
- 4.1 Voorbereiding
- 4.1.1 Aan de hand van de Wegwijzer voor Vaardigheden-lijst van de HON kan de hao zelf een ‘competentielijst’ maken met de vaardigheden die in zijn/haar praktijk worden verricht.
- 4.1.2 Werkvorm 1. ‘Mate van vaardigheid bepalen’.
- 4.1.3 Werkvorm 2. ‘Leerwensen bepalen’ (middels IOP).
- 4.1.4 Werkvorm 3. Alternatief leren.
- 4.1 Voorbereiding
- 5 Bron
- 6 Overige leerlijnen
Relevantie
Een van de doelen van de huisartsenopleiding is, naast het verder ontwikkelen van de basisarts-vaardigheden, het leren van nieuwe huisarts-specifieke technische vaardigheden, die van nut kunnen zijn voor de rest van de huisartsencarrière. Afhankelijk van de voor-ervaring van de aios verschilt de ‘startset’ van vaardigheden. Het is dus belangrijk dat de hao aan het begin van de huisartsenstage duidelijk heeft welke startset en/of leemtes de aios heeft en vice versa wat de aios van de hao kan verwachten. Inventariseer deze zo vroeg mogelijk in het jaar om leerwensen van de aios in kaart te brengen. Ook hao’s mogen leerwensen hebben, bijv. in vaardigheden waar toevallig een aios meer ervaring in heeft. Dit komt naar voren in een open gesprek hierover.
Doel
Deze bouwsteen
1. Helpt bij het zichtbaar maken van het niveau en de verwachtingen van aios en hao ten aanzien van technische vaardigheden.
2. Activeert aios en hao samen leerwensen uit te spreken en daarbij leerplan uit te stippelen
Gebruiksaanwijzing
De lijst Overzicht vaardigheden per ICPC-categorie van de HON dekt vrijwel alle bestaande medisch technische vaardigheden van de huisarts. Uiteraard is niet alles van gelijke waarde. Neem deze lijst door als inspiratie voor de bestaande technische vaardigheden. Bepaal samen welke vaardigheden nu voor de aios en hao van belang zijn in de praktijk.
Onderwijsactiviteiten
Voorbereiding
Aan de hand van de Wegwijzer voor Vaardigheden-lijst van de HON kan de hao zelf een ‘competentielijst’ maken met de vaardigheden die in zijn/haar praktijk worden verricht.
Het bijgevoegd document Voorbeeld ‘Competentielijst’ kan hiervoor als voorbeeld dienen. De getoonde vaardigheden kunnen naar eigen kunde van de hao aangepast worden. Deze lijst kan uiteraard worden aangevuld met vaardigheden die de aios wenst te leren.
Werkvorm 1. ‘Mate van vaardigheid bepalen’.
Een ‘snelle inventarisatie’ om de kundigheid van aios en hao te bepalen is een score geven aan de vaardigheden in deze ‘competentielijst’. Een score van ‘5’ is goede beheersing als die van ervaren huisarts, een score van ‘0’ is geen ervaring. Een ingevulde scorelijst toont in één oogopslag waar iemands kunde en onkunde liggen. Leg de scores van aios en hao naast elkaar en bespreek het. Wat valt op? Wat valt er (nog) te leren en door wie? Zie voorbeeld competentielijst.
Na verloop van tijd, bijv. na 6 maanden, kan de score lijst opnieuw ingevuld worden. Hiermee kan worden zichtbaar gemaakt of er in meer of mindere mate progressie is in het leren van diverse vaardigheden op de lijst. Aan welke punten dient er extra aandacht besteed te worden?
Werkvorm 2. ‘Leerwensen bepalen’ (middels IOP).
Bepaal uit de competentielijst of de Wegwijzer voor Vaardigheden-lijst de top 3 technische vaardigheden die je als aios in de komende huisartsenstage expliciet wil gaan leren. Maak een concreet (SMART) leerplan met elkaar dat op deze top 3 is gebaseerd. Hoe kan de hao aan de leerwensen bijdragen?
Werkvorm 3. Alternatief leren.
Indien de hao een specifieke vaardigheid niet aan de aios kan leren, bespreek dan samen waar de aios deze leerwens wel kan ‘halen’. Heeft de hao een alternatief? Of kan de aios het leren van een andere hao, bijvoorbeeld die van een mede-aios? Oriënteer en bespreek en dit met je aios-groep tijdens een TKD aan begin van de stage zodat tijdig afspraken gemaakt kunnen worden.
Tip voor de hao:
De opleider kan zelf een eigen actuele comptentielijst opstellen!
- Om bijv. naast die van de aios te leggen of naast die van hun duo/maat/collega-huisartsen in gezondheidscentrum.
- De lijst kan tevens een mooie aanvulling zijn aan de opleidersprofiel in de 'Make-a-Match'. Al voor de kennismaking krijgt de aios op deze manier inzicht welke vaardigheden er bij de desbetreffende hao geleerd kan worden. De lijst kan een opstap vormen om in te gaan op elkaars niveau en leerwensen van medische vaardigheden.
Bron
Document Voorbeeld ‘Competentielijst’
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |