Instituutsreglement AMA-module: verschil tussen versies
k (AMA Keuzeopdrachten link verwijderd uit navigatie menu) |
|||
(5 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 25: | Regel 25: | ||
*[[Opleidingsplan AMA]] | *[[Opleidingsplan AMA]] | ||
*[[Verplichtingen AMA-module]] | *[[Verplichtingen AMA-module]] | ||
− | |||
*[[Instituutsreglement AMA-module]] | *[[Instituutsreglement AMA-module]] | ||
*[[Opleidershandleiding AMA|Informatie voor opleiders]] | *[[Opleidershandleiding AMA|Informatie voor opleiders]] | ||
Regel 66: | Regel 65: | ||
<accordion parent="accordion" heading="Diensten"> | <accordion parent="accordion" heading="Diensten"> | ||
De AMA dient te voldoen aan de regels van de HDS (huisartsen diensten structuur) waaraan de huisartsopleider deelneemt. Het (mee)doen van diensten op de Huisartspost (HAP) biedt de gelegenheid aan de AMA om ervaring op te doen met specifieke spoedeisende huisartsgeneeskundige problematiek, die gedurende de dag minder aan bod komt. <br /> | De AMA dient te voldoen aan de regels van de HDS (huisartsen diensten structuur) waaraan de huisartsopleider deelneemt. Het (mee)doen van diensten op de Huisartspost (HAP) biedt de gelegenheid aan de AMA om ervaring op te doen met specifieke spoedeisende huisartsgeneeskundige problematiek, die gedurende de dag minder aan bod komt. <br /> | ||
− | + | Het is aan de huisartsopleider om in te schatten op welke wijze het (mee)doen van diensten optimaal van waarde is voor de opleiding van de AMA. Als richtlijn kan de opleider zich oriënteren op het stuk [[Leidraad voor het leren dienstdoen]] (Huisartsopleiding Nederland). | |
</accordion> | </accordion> | ||
<accordion parent="accordion" heading="Zelfstandige periode"> | <accordion parent="accordion" heading="Zelfstandige periode"> | ||
Regel 163: | Regel 162: | ||
*'''Opleidingsactiviteit'''<br /> | *'''Opleidingsactiviteit'''<br /> | ||
− | De huisartsopleider houdt dagelijks een leergesprek met de AMA. Wekelijks wordt een thema-gesprek gehouden. De huisartsopleider geeft zijn medewerking aan de voorbereiding van de AMA door de terugkomdag in voorkomende gevallen voor te bespreken. De huisartsopleider bespreekt de vorderingen regelmatig aan de hand van het Individueel | + | De huisartsopleider houdt dagelijks een leergesprek met de AMA. Wekelijks wordt een thema-gesprek gehouden. De huisartsopleider geeft zijn medewerking aan de voorbereiding van de AMA door de terugkomdag in voorkomende gevallen voor te bespreken. De huisartsopleider bespreekt de vorderingen regelmatig aan de hand van het Individueel OntwikkelPlan (IOP) van de AMA. De huisartsopleider observeert de AMA regelmatig. De huisartsopleider brengt op verzoek van de staf verslag uit van zijn bevindingen. De huisartsopleider geeft de AMA de gelegenheid tot vier uur studie per week t.b.v. het uitwerken van opdrachten. |
*'''Diensten en compensatie'''<br /> | *'''Diensten en compensatie'''<br /> | ||
Regel 201: | Regel 200: | ||
Het onderwijs vindt plaats in de groepen met gemiddeld 18 AMA's, begeleid door de groepsdocenten. De AMA dient de aanwijzingen van de docenten met betrekking tot het onderwijs op te volgen. De docenten zijn de eerst aangewezenen bij opleidingsproblemen. | Het onderwijs vindt plaats in de groepen met gemiddeld 18 AMA's, begeleid door de groepsdocenten. De AMA dient de aanwijzingen van de docenten met betrekking tot het onderwijs op te volgen. De docenten zijn de eerst aangewezenen bij opleidingsproblemen. | ||
− | *'''Studietijd'''</ | + | *'''Studietijd'''<br /> |
''info volgt'' | ''info volgt'' | ||
*'''Vakantieregeling'''<br /> | *'''Vakantieregeling'''<br /> | ||
In de eerste vier weken van de module mag geen vakantie opgenomen worden. Hetzelfde geldt voor de laatste terugkomdag van de module. | In de eerste vier weken van de module mag geen vakantie opgenomen worden. Hetzelfde geldt voor de laatste terugkomdag van de module. | ||
+ | Er mogen maximaal drie terugkomdagen als vakantie opgenomen worden. | ||
*'''Afwezigheid door ziekte'''<br /> | *'''Afwezigheid door ziekte'''<br /> |
Huidige versie van 5 jun 2024 om 07:51
AMA |
---|
Teamleider AMA-module |
Coördinator AMA-module |
Assistent teamleider |
AMA-module |
Inleiding
Het instituutsreglement AMA-module bevat alle relevante regels en eisen met betrekking tot:
- de module Huisartsgeneeskunde in de AMA-opleiding;
- de Algemeen Militair Arts in opleiding;
- de huisartsopleiders en de opleidingspraktijken;
- Huisartsopleiding Amsterdam UMC, locatie VUmc;
- de geschillenregeling.
De AMA blijft gedurende de gehele opleiding administratief ingedeeld bij het Defensie Gezondheidszorg Opleidings- en Trainingscentrum (DGOTC) en valt onder de daar geldende CAO waar het arbeidsvoorwaarden betreft.
Ten aanzien van een aantal onderdelen is nadere uitwerking in regelingen of procedurebeschrijvingen gegeven en wordt waar nodig naar deze regelingen of procedurebeschrijvingen verwezen. Het reglement is goedgekeurd door de Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten (RGS).
Bij de AMA-module Huisartsgeneeskunde zijn verschillende instanties en personen betrokken:
- Het hoofd van de Huisartsopleiding Amsterdam UMC, locatie VUmc (hierna: het hoofd)
- De Huisartsopleiding Amsterdam UMC, locatie VUmc (hierna: de Huisartsopleiding)
- Het Defensie Gezondheidszorg Opleidings- en Trainingscentrum (hierna: het DGOTC)
- De Algemeen Militair Arts (hierna: de AMA)
- De huisartsopleiders
- De groepsdocenten
- De assistent teamleider en teamleider fase 1 & AMA
De AMA-module
Tijdens een 6 maanden durende module volgt de AMA het praktijkonderwijs in de huisartspraktijk van een erkende huisartsopleider en wekelijks een terugkomdag (cursorisch onderwijs) bij de Huisartsopleiding.
Gedurende de gehele module vindt gemiddeld een dag per week onderwijs bij de Huisartsopleiding plaats. De AMA dient hieraan deel te nemen.
Het instituutsonderwijs vindt plaats in een vaste onderwijsgroep. De groep wordt begeleid door docenten van de opleiding: een of twee huisartsdocent(en) en een gedragswetenschappelijk docent.
Opleidingsplaatsen bij (huisarts)opleiders worden toegewezen door de Huisartsopleiding. Profielen van de beschikbare opleiders worden via het DGOTC beschikbaar gemaakt voor de AMA-groep. De totale groep neemt kennis van de beschikbare opleidingsplaatsen en bepaalt in onderling overleg binnen twee weken de verdeling. De klassenoudste informeert de Huisartsopleiding en het DGOTC over de verdeling. De Huisartsopleiding informeert de beoogde opleiders over het feit dat de AMA’s contact zullen opnemen voor een kennismakingsbezoek. Wanneer beide partijen na kennismaking besluiten met elkaar in zee te gaan, wordt de koppeling definitief.
De AMA dient te voldoen aan de regels van de HDS (huisartsen diensten structuur) waaraan de huisartsopleider deelneemt. Het (mee)doen van diensten op de Huisartspost (HAP) biedt de gelegenheid aan de AMA om ervaring op te doen met specifieke spoedeisende huisartsgeneeskundige problematiek, die gedurende de dag minder aan bod komt.
Het is aan de huisartsopleider om in te schatten op welke wijze het (mee)doen van diensten optimaal van waarde is voor de opleiding van de AMA. Als richtlijn kan de opleider zich oriënteren op het stuk Leidraad voor het leren dienstdoen (Huisartsopleiding Nederland).
De huisartsopleider stelt de AMA in de gelegenheid om de praktijk zelfstandig te voeren gedurende een periode van maximaal 1 week aan het einde van de 4e maand van de module. Daarnaast is de AMA verplicht tijdens het door de Huisartsopleiding voor de huisartsopleider georganiseerde onderwijs (paralleldagonderwijs) de praktijk zelfstandig te voeren. De huisartsopleider draagt zorg voor een huisarts- achterwacht, op wie de AMA tijdens het zelfstandig praktijkvoeren ten allen tijde een beroep kan doen.
Het is aan de huisartsopleider te beoordelen of en in hoeverre hij het doen van een zelfstandige periode door zijn AMA verantwoord vindt. Variatie in duur, van enkele dagen tot maximaal 1 week is daarom mogelijk. De huisartsopleider dient zijn keuze te onderbouwen.
De module dient ononderbroken te worden gevolgd. Onderbreking van de opleiding door ziekte of zwangerschap langer dan twee weken wordt door het hoofd gemeld aan Defensie. Over de gevolgen van deze onderbreking wordt nader beslist door het DGOTC, na overleg met het hoofd. Tijdens ziekte kunnen geen terugkomdagen worden gevolgd.
Indien na een periode van ziekte de uren weer opgebouwd moeten worden, kan de opleidingstijd opnieuw meetellen zodra de AMA weer 70% werkt, inclusief terugkomdag. Daarbinnen geldt dat de AMA:
- minimaal 2 hele dagen in de praktijk werkt, waarbij hij de gewerkte uren volledig belastbaar is;
- de hele terugkomdag aanwezig is en voldoet/meedoet aan alle opdrachten.
Tijdens de module vindt voortdurend evaluatie en toetsing van de vorderingen van de AMA plaats. De evaluatie heeft een meer educatieve dan selectieve doelstelling. Bij deze evaluaties wordt gebruik gemaakt van kennis-, vaardigheden- en consultvoeringstoetsen. De AMA is verplicht aan deze toetsen deel te nemen.
Aan het eind van de module vindt een individuele beoordeling plaats, gericht op de vraag of de AMA met succes de module heeft afgerond.
Indien de AMA de module niet succesvol heeft doorlopen biedt de Huisartsopleiding de mogelijkheid deze eenmalig te herhalen. Om opnieuw te kunnen deelnemen volgt de AMA de aanwijzingen van de Huisartsopleiding en het DGOTC, cluster AMA op. Onderdeel daarvan is het werken aan de aandachtspunten en leerdoelen die voortgekomen zijn uit de beoordelingen en het reflectieverslag. De hernieuwde startdatum wordt in overleg tussen de betreffende teamleider van de Huisartsopleiding en het Hoofd cluster AMA vastgesteld.
De AMA in opleiding
De AMA sluit een overeenkomst met de Huisartsopleiding, waarbij hij zich schriftelijk akkoord verklaart met hetgeen ten aanzien van de module Huisartsgeneeskunde in dit instituutsreglement is vastgelegd.
- Verantwoordelijkheid
De AMA werkt tijdens de leerwerkperioden onder verantwoordelijkheid van de huisartsopleider, onverlet de eigen verantwoordelijkheid van de AMA als arts. Zie Modelinstructie aios en anios in zorginstellingen januari 2017.
- Werkzaamheden
De AMA verricht alle werkzaamheden die tot de normale taak van de betreffende huisartsopleider behoren.
- Werktijden
Werktijden worden in overleg met de huisartsopleider vastgesteld. De werktijden dienen in overeenstemming te zijn met de regeling arbeidsvoorwaarden.
- Studietijd
info volgt
- Praktijkregels en -gewoonten
De AMA voegt zich naar de gewoonten en regels van de opleidingspraktijk. Dat betekent ook dat de AMA op de praktijk in burgerkleding werkt.
- Leergesprekken
De huisartsopleider en AMA houden dagelijks een leergesprek waarin het leren van de AMA centraal staat. Deze leergesprekken kunnen zowel taakgericht, persoonsgericht als procesgericht zijn. De AMA zorgt voor planning en agendering.
- Regeling avond- en weekenddiensten
Als de huisartsopleider deelneemt in een HDS, dan doet de AMA 5-8 diensten per kwartaal samen met de opleider. Indien de diensten van de huisartsopleider niet in een HDS geregeld zijn, dan gelden de volgende regels:
- Het aantal diensten van de AMA is gemaximeerd op één avonddienst per week en één weekenddienst van ten hoogste 48 uur achtereen per 4 weken.
- Voorafgaand aan de terugkomdag wordt geen dienst verricht.
- Werkzaamheden niet in het kader van de opleiding
Het is de AMA toegestaan om in de vrije tijd nevenfuncties te vervullen. De AMA dient echter over de tijdsbesteding van de nevenfuncties te overleggen met het hoofd. Indien de opleiding naar het oordeel van het hoofd wordt geschaad, dient de AMA de nevenfunctie neer te leggen op straffe van beëindiging van de module.
- Verzekering
De AMA dient een zogenaamde beperkte beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor artsen in loondienst af te sluiten. Defensie is uitsluitend aansprakelijk voor in opdracht uitgevoerde werkzaamheden van de militair, dus ook voor werkzaamheden direct voortvloeiend uit de module (spreekuren, visites, ingrepen). Keuringen en nevenwerkzaamheden, maar ook bijvoorbeeld hulpverlening buiten de diensturen vallen hier niet onder.
- Reiskosten
De AMA is tijdens de module gedetacheerd vanuit het DGOTC, waarbij de plaats van de huisartspraktijk wordt aangemerkt als plaats van tewerkstelling in de zin van het verplaatsingskostenbesluit Defensie. Vergoeding van kosten voor het dagelijks heen en weer reizen vindt plaats op basis van dit besluit.
- Vakantieregeling
In de eerste vier weken van de module mag geen vakantie opgenomen worden. Hetzelfde geldt voor de laatste terugkomdag van de module.
Afspraken over vakantie worden in overleg met de huisartsopleider gemaakt en vervolgens zo snel mogelijk doorgegeven aan het cluster AMA op het DGOTC (bij voorkeur voor de aanvang van de module) om afgeboekt te kunnen worden van de militaire verlofkaart.
Bij voorkeur wordt een vakantie genoten in de periode dat de praktijk gesloten is. Indien de AMA in een dergelijke periode geen vakantie wenst, dient hij in overleg met de opleider een alternatieve invulling te regelen, bijvoorbeeld in de vorm van een oriënterende stage. Deze oriënterende stage dient goedgekeurd te worden door het hoofd. Lukt het niet om samen met de opleider tot een alternatieve invulling te komen, dan volgt overleg met de Huisartsopleiding.
- Afwezigheid door ziekte
De AMA meldt afwezigheid en herstel aan de assistent teamleider van de Huisartsopleiding, de docenten, de huisartsopleider en defensie. De AMA zorgt dat hij voor overleg bereikbaar is. Afwezigheid langer dan twee weken leidt tot aanpassing van het opleidingsprogramma.
Indien na een periode van ziekte de uren weer opgebouwd moeten worden, kan de opleidingstijd opnieuw meetellen zodra de AMA weer 70% werkt, inclusief terugkomdag. Daarbinnen geldt dat de AMA:
- minimaal 2 hele dagen in de praktijk werkt, waarbij hij de gewerkte uren volledig belastbaar is;
- de hele terugkomdag aanwezig is en voldoet/meedoet aan alle opdrachten.
- Vaccinaties
De AMA dient tegen Hepatits-B te zijn gevaccineerd.
- Erkenning
De opleidingsinstituten waarvan huisartsopleiders ingezet worden voor de module Huisartsgeneeskunde werken met erkende huisartsopleiders. De huisartsopleider sluit een overeenkomst met het betreffende opleidingsinstituut.
- Verantwoordelijkheden m.b.t. de patiëntenzorg in de huisartsopleiding
Door de RGS is een Modelinstructie ontwikkeld en vastgesteld waarin de medische verantwoordelijkheden en bevoegdheden van op te leiden artsen en de huisartsopleider zijn omschreven. De modelinstructie is de basis waarop huisartsopleider en AMA de verantwoordelijkheden ten aanzien van de patiëntenzorg in de opleidingspraktijk vastleggen.
- Inzet huisartsopleider
De besluitvorming ten aanzien van de feitelijke inzet van een huisartsopleider is voorbehouden aan het hoofd.
- Aanwijzingen voor de huisartsopleider
De huisartsopleider is gehouden de aanwijzingen van het hoofd ten aanzien van de opleiding in acht te nemen en op te volgen. Bij het niet opvolgen van de aanwijzingen van het hoofd is deze, waar het gaat om opleiders die betrokken zijn bij de locatie, gerechtigd de overeenkomst met de huisartsopleider te beëindigen. In geval van een huisartsopleider die betrokken is bij een ander opleidingsinstituut, zal het hoofd het betreffende instituut adviseren.
- Scholing, training en overleg
Huisartsopleiders die actief bij de AMA-module zijn betrokken dienen ten minste twee van de drie aangeboden terugkomdagen parallelonderwijs te volgen. Het niet of in onvoldoende mate deelnemen aan de didactische scholing en training kan leiden tot beëindiging van de overeenkomst met de huisartsopleider. Naast scholing en training neemt de huisartsopleider zo nodig deel aan overleg met de staf van de Huisartsopleiding.
- Opleidingsactiviteit
De huisartsopleider houdt dagelijks een leergesprek met de AMA. Wekelijks wordt een thema-gesprek gehouden. De huisartsopleider geeft zijn medewerking aan de voorbereiding van de AMA door de terugkomdag in voorkomende gevallen voor te bespreken. De huisartsopleider bespreekt de vorderingen regelmatig aan de hand van het Individueel OntwikkelPlan (IOP) van de AMA. De huisartsopleider observeert de AMA regelmatig. De huisartsopleider brengt op verzoek van de staf verslag uit van zijn bevindingen. De huisartsopleider geeft de AMA de gelegenheid tot vier uur studie per week t.b.v. het uitwerken van opdrachten.
- Diensten en compensatie
De regeling rondom diensten is afgeleid van de reguliere huisartsopleiding. Afhankelijk van de deskundigheid stelt de huisartsopleider de AMA in de gelegenheid meer of minder zelfstandig diensten mee te doen. De gewerkte uren tijdens de dienst gelden als werkuren en worden volledig gecompenseerd. Voorafgaand aan een avonddienst en na afloop van een nachtdienst mag de AMA aanspraak maken op 2 uur rust.
Tijdens de diensten is de huisartsopleider op elk moment beschikbaar en inzetbaar voor ondersteuning van de AMA. Het doel van deze werkzaamheden is de AMA te leren dienst te doen. Het is niet verenigbaar met de doelstellingen van de module dat de AMA de diensten zelfstandig doet als waarneming. De huisartsopleider behoudt de verantwoordelijkheid.
- Voorzieningen in de opleidingspraktijk
De huisartsopleider draagt zorg voor een zorgvuldig bijgehouden en inzichtelijk registratiesysteem voor patiëntgegevens.
- Vervanging bij afwezigheid
Bij kortdurende afwezigheid door ziekte of vakantie draagt de huisartsopleider zorg voor een waarnemend huisartsopleider, of eventueel en korte stage bij bij een 1e- of 2e-lijnsvoorziening in de gezondheidszorg. Indien de huisartsopleider langer dan vier weken aansluitend niet beschikbaar is schakelt het hoofd van de Huisartsopleiding een andere huisartsopleider in.
- Nevenfuncties/waarneming (niet in het kader van de opleiding)
Het is de huisartsopleider niet toegestaan de AMA in te zetten ten behoeve van eigen nevenfuncties. Het is de huisartsopleider niet toegestaan de AMA te betalen voor werkzaamheden die de AMA in werktijd en/of in het kader van de opleiding verricht. Waarneming van de praktijk en het verrichten van diensten buiten het kader van de opleiding door de AMA, zijn niet toegestaan.
- Voortijdige beëindiging leerwerkperiode
Voortijdige beëindiging van de leerwerkperiode door de huisartsopleider is slechts mogelijk wanneer daar zeer dringende redenen voor zijn en uitsluitend na overleg met de docenten en het hoofd. Alvorens een beslissing te nemen proberen opleider, AMA en docent eventuele conflicten op te lossen. Zo nodig wordt hierbij het hoofd ingeschakeld. De gang van zaken is beschreven in de procedure voortijdige beëindiging.
- Evaluatie opleiderschap
De huisartsopleider werkt mee aan de evaluatie en de beoordeling van de door hem gegeven opleiding. De resultaten van evaluatie en beoordeling worden ten behoeve van de opleidingskwaliteit beschikbaar gesteld aan het opleidersteam van het betreffende opleidingsinstituut.
- Privacybescherming
Informatieverstrekking door de huisartsopleider over de AMA aan derden buiten het kader van de module Huisartsgeneeskunde behoeft vooraf instemming van de AMA. Dit geldt ook voor situaties na afloop van de module.
- Verantwoordelijkheid
De Huisartsopleiding is verantwoordelijk voor het opleidingsprogramma, zowel wat betreft de organisatie als de inhoud van het praktisch en theoretisch gedeelte van de module Huisartsgeneeskunde.
- Cursorisch onderwijs
Het cursorisch onderwijs vindt plaats op de terugkomdagen. Deelname is verplicht. Dit onderwijs is nader beschreven in het opleidingsplan van de Huisartsopleiding.
- Begeleiding
Het onderwijs vindt plaats in de groepen met gemiddeld 18 AMA's, begeleid door de groepsdocenten. De AMA dient de aanwijzingen van de docenten met betrekking tot het onderwijs op te volgen. De docenten zijn de eerst aangewezenen bij opleidingsproblemen.
- Studietijd
info volgt
- Vakantieregeling
In de eerste vier weken van de module mag geen vakantie opgenomen worden. Hetzelfde geldt voor de laatste terugkomdag van de module. Er mogen maximaal drie terugkomdagen als vakantie opgenomen worden.
- Afwezigheid door ziekte
De AMA meldt afwezigheid en herstel aan de assistent teamleider van de Huisartsopleiding, de docenten, de huisartsopleider en Defensie. De AMA zorgt dat hij voor overleg bereikbaar is. Afwezigheid langer dan twee weken leidt tot aanpassing van het opleidingsprogramma.
Indien na een periode van ziekte de uren weer opgebouwd moeten worden, kan de opleidingstijd opnieuw meetellen zodra de AMA weer 70% werkt, inclusief terugkomdag. Daarbinnen geldt dat de AMA:
- minimaal 2 hele dagen in de praktijk werkt, waarbij hij de gewerkte uren volledig belastbaar is;
- de hele terugkomdag aanwezig is en voldoet/meedoet aan alle opdrachten.
- Reiskosten
Deelname aan het cursorisch onderwijs kan worden beschouwd als een dienstreis, waarop het verplaatsingskostenbesluit Defensie van toepassing is.
- Opleidingsprogramma
Het opleidingsinstituut is gehouden het opleidingsprogramma volgens de geldende opleidingseisen vorm te geven en uit te voeren.
AMA's en opleiders worden betrokken bij het vormgeven en uitvoeren van het onderwijs.
- Evaluatie van het onderwijs
De Huisartsopleiding evalueert het gegeven onderwijs lokaal. Tevens vinden in samenwerking met Huisartsopleiding Nederland en de andere opleidingsinstituten landelijke onderwijsevaluaties plaats.
- Parallelgroepsonderwijs, didactische scholing en training huisartsopleiders
Behalve parallelgroepsonderwijs over de opleiding van individuele AMA's, draagt de Huisartsopleiding zorg voor didactische training en scholing van de opleiders, zowel in de vorm van een introductiecursus voor beginnende opleiders als in de vorm van regelmatig terugkerend onderwijs. De Huisartsopleiding evalueert het docentenoverleg en de scholing en training van opleiders en opleidingsinrichtingen. De gegevens uit deze evaluaties worden gebruikt bij de beoordeling van opleiders.
- Onenigheid, geschillen en conflicten
Bij enig conflict dat rechtstreeks te maken heeft met de opleiding wordt eerst door de direct betrokkenen (AMA, huisartsopleider, groepsdocenten) gepoogd het conflict tot oplossing te brengen. Indien de direct betrokkenen niet tot een voor alle betrokkenen aanvaardbare oplossing kunnen komen, wordt het conflict schriftelijk voorgelegd aan de teamleider AMA module en het hoofd. Eventueel treedt het Defensie Gezondheidskundig Opleidings- en Trainingscentrum op als intermediair. Het hoofd doet na hoor en wederhoor een uitspraak.
Indien één of meer betrokkenen zich niet kan verenigen met de uitspraak van het hoofd kan een geschil aanhangig worden gemaakt. De RGS heeft daartoe een landelijke, onafhankelijke Geschillencommissie ingesteld.
Het DGOTC:
- stelt in overleg met de Huisartsopleiding de startdata van de module Huisartsgeneeskunde vast;
- zorgt dat per cursus tijdig het aantal AMA's bekend is;
- zorgt dat van betreffende AMA's NAW-gegevens, mailadres, BIG-nummer en geboortedatum bekend zijn;
- participeert in didactische evaluaties van de module teneinde de resultaten te kunnen toetsen aan de doelstellingen van de AMA-opleiding als geheel;
- is verantwoordelijk voor de personeelszorg;
- overlegt in voorkomende gevallen met het hoofd bij conflicten en andere bijzondere situaties;
- treedt eventueel op als intermediair bij geschillen.