Kwaliteit Opleiders: verschil tussen versies
(7 tussenliggende versies door een andere gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 28: | Regel 28: | ||
|} | |} | ||
=== Inleiding === | === Inleiding === | ||
− | + | Team Kwaliteit richt zich op de kwaliteit van de opleider en de praktijk. Dat wil zeggen het beoordelen van leerwerkplannen, evaluaties en (voortgangs)gesprekken. Het team is tevens aanspreekpunt voor iedereen die zich zorgen maakt over het functioneren van de opleider. <br /> | |
+ | Op deze pagina gaan we verder in op hoe wij de kwaliteit van onze opleiders en stageplekken waarborgen. Er zijn richtlijnen opgesteld waarbij we altijd uitgaan van hoor en wederhoor. Zo is er een Commissie Ondersteuning en Monitoring huisartsOpleiders en een procedure voor een [[Opleidingsrelatie - Samenwerkingsproblemen en ontkoppeling|Samenwerkingsproblemen en ontkoppeling]]. Los van onze eigen richtlijnen zijn er ook eisen die de RGS stelt aan opleiders en opleidingsplekken. Ook daarover staat op deze pagina meer informatie. | ||
* [https://www.hovumc.nl/wiki/Kwaliteit_Opleiders#Huisartsopleiders Huisartsopleiders] | * [https://www.hovumc.nl/wiki/Kwaliteit_Opleiders#Huisartsopleiders Huisartsopleiders] | ||
Regel 34: | Regel 35: | ||
==== Teamleden ==== | ==== Teamleden ==== | ||
− | + | Nanda Stoll (voorzitter), Jolijn de Graaff (huisartsdocent), Kathy van den Boom (huisartsdocent), Gavin ten Tusscher (kinderarts), Renée Weersma (huisartsdocent), Helle Poulsen (GW-docent), Martin van der Plas (huisartsopleider, namens HAOVUmc). Het team wordt ondersteund door Sylvia el Gannouti. | |
− | Het team wordt ondersteund door Sylvia el Gannouti. | ||
=== Huisartsopleiders === | === Huisartsopleiders === | ||
− | + | Zie pagina [[COMO|Commissie Ondersteuning en Monitoring huisartsOpleiders (COMO)]] | |
− | |||
− | |||
− | [[COMO]] | ||
=== Stageopleiders === | === Stageopleiders === | ||
− | + | Als bepaalde zaken niet naar wens gaan en rechtstreekse communicatie met betrokkenen geen bevredigend resultaat oplevert, bestaan er verschillende manieren om de kwestie op een ander niveau aan te kaarten. Zie tevens de pagina [[Procedure bij problemen, klachten en conflicten]] en lees hieronder meer over klachten of signalen over de stage-instelling of stageopleider. | |
− | |||
− | |||
<div class="panel-group" id="accordion1"> | <div class="panel-group" id="accordion1"> | ||
<accordion parent="accordion1" heading="Lees verder: Klachten of signalen"> | <accordion parent="accordion1" heading="Lees verder: Klachten of signalen"> | ||
+ | De aios wordt geacht ervaren tekortkomingen in de kwaliteit van de stage-instelling of stageopleider zo spoedig mogelijk zelf te bespreken met de stageopleider.<br /><br /> | ||
'''Klacht of signaal'''<br /> | '''Klacht of signaal'''<br /> | ||
Er kan vanuit de aios sprake zijn van een signaal of een klacht over de stage-instelling of stageopleider. De aios geeft in een schriftelijke verslag van de problematiek aan of het een signaal dan wel een klacht betreft. | Er kan vanuit de aios sprake zijn van een signaal of een klacht over de stage-instelling of stageopleider. De aios geeft in een schriftelijke verslag van de problematiek aan of het een signaal dan wel een klacht betreft. | ||
− | * Een signaal heeft het karakter van een voortijdige evaluatie. De stagecoördinator onderneemt bij een signaal alleen actie als de genoemde problematiek naar eigen oordeel dermate ernstig is dat dit noodzakelijk wordt geacht. | + | * Een '''signaal''' heeft het karakter van een voortijdige evaluatie. De stagecoördinator onderneemt bij een signaal alleen actie als de genoemde problematiek naar eigen oordeel dermate ernstig is dat dit noodzakelijk wordt geacht. |
− | * Bij een klacht wordt in principe altijd de | + | * Bij een '''klacht''' wordt in principe altijd de klachtenprocedure gevolgd, tenzij daar naar het oordeel van de stagecoördinator onvoldoende aanleiding toe is. |
Voor de aios heeft het afgeven van een signaal of het indienen van een klacht in de regel geen consequenties. Ook als de stageplaats uiteindelijk als kwalitatief onvoldoende wordt beoordeeld heeft dat geen consequentie voor de opleidingstijd. | Voor de aios heeft het afgeven van een signaal of het indienen van een klacht in de regel geen consequenties. Ook als de stageplaats uiteindelijk als kwalitatief onvoldoende wordt beoordeeld heeft dat geen consequentie voor de opleidingstijd. | ||
Regel 68: | Regel 64: | ||
De stagecoördinator formuleert verbeterpunten waarbij tevens een datum wordt vastgesteld waarop wordt nagegaan of de verbetering bereikt is. Als de gewenste verbetering wordt bereikt is de klachtprocedure beëindigd. Indien de verbetering niet wordt bewerkstelligd, kan worden besloten om de samenwerking met de stageplaats te beëindigen. | De stagecoördinator formuleert verbeterpunten waarbij tevens een datum wordt vastgesteld waarop wordt nagegaan of de verbetering bereikt is. Als de gewenste verbetering wordt bereikt is de klachtprocedure beëindigd. Indien de verbetering niet wordt bewerkstelligd, kan worden besloten om de samenwerking met de stageplaats te beëindigen. | ||
*De samenwerking met de stageplaats wordt beëindigd | *De samenwerking met de stageplaats wordt beëindigd | ||
− | Op grond van schriftelijke uitleg. De RGS wordt verzocht de erkenning van stageopleider, stage-instelling, of | + | Op grond van schriftelijke uitleg. De RGS wordt verzocht de erkenning van stageopleider, stage-instelling, of beide te beëindigen. |
</accordion> | </accordion> | ||
</div> | </div> |
Huidige versie van 7 feb 2024 om 12:13
Opleiders |
---|
Teamleider opleidersteam |
Assistent teamleider |
Opleiders |
Inleiding
Team Kwaliteit richt zich op de kwaliteit van de opleider en de praktijk. Dat wil zeggen het beoordelen van leerwerkplannen, evaluaties en (voortgangs)gesprekken. Het team is tevens aanspreekpunt voor iedereen die zich zorgen maakt over het functioneren van de opleider.
Op deze pagina gaan we verder in op hoe wij de kwaliteit van onze opleiders en stageplekken waarborgen. Er zijn richtlijnen opgesteld waarbij we altijd uitgaan van hoor en wederhoor. Zo is er een Commissie Ondersteuning en Monitoring huisartsOpleiders en een procedure voor een Samenwerkingsproblemen en ontkoppeling. Los van onze eigen richtlijnen zijn er ook eisen die de RGS stelt aan opleiders en opleidingsplekken. Ook daarover staat op deze pagina meer informatie.
Teamleden
Nanda Stoll (voorzitter), Jolijn de Graaff (huisartsdocent), Kathy van den Boom (huisartsdocent), Gavin ten Tusscher (kinderarts), Renée Weersma (huisartsdocent), Helle Poulsen (GW-docent), Martin van der Plas (huisartsopleider, namens HAOVUmc). Het team wordt ondersteund door Sylvia el Gannouti.
Huisartsopleiders
Zie pagina Commissie Ondersteuning en Monitoring huisartsOpleiders (COMO)
Stageopleiders
Als bepaalde zaken niet naar wens gaan en rechtstreekse communicatie met betrokkenen geen bevredigend resultaat oplevert, bestaan er verschillende manieren om de kwestie op een ander niveau aan te kaarten. Zie tevens de pagina Procedure bij problemen, klachten en conflicten en lees hieronder meer over klachten of signalen over de stage-instelling of stageopleider.
De aios wordt geacht ervaren tekortkomingen in de kwaliteit van de stage-instelling of stageopleider zo spoedig mogelijk zelf te bespreken met de stageopleider.
Klacht of signaal
Er kan vanuit de aios sprake zijn van een signaal of een klacht over de stage-instelling of stageopleider. De aios geeft in een schriftelijke verslag van de problematiek aan of het een signaal dan wel een klacht betreft.
- Een signaal heeft het karakter van een voortijdige evaluatie. De stagecoördinator onderneemt bij een signaal alleen actie als de genoemde problematiek naar eigen oordeel dermate ernstig is dat dit noodzakelijk wordt geacht.
- Bij een klacht wordt in principe altijd de klachtenprocedure gevolgd, tenzij daar naar het oordeel van de stagecoördinator onvoldoende aanleiding toe is.
Voor de aios heeft het afgeven van een signaal of het indienen van een klacht in de regel geen consequenties. Ook als de stageplaats uiteindelijk als kwalitatief onvoldoende wordt beoordeeld heeft dat geen consequentie voor de opleidingstijd.
Klachtenprocedure
Op grond van een klacht, meerdere signalen, aios-evaluaties of stagebezoeken kan een klachtenprocedure worden gestart, al zal in de meeste gevallen in overleg met de stageopleider worden nagegaan of verbetering kan worden bereikt zonder formele klachtenprocedure.
De klachtenprocedure bestaat uit hoor van de aios en wederhoor van de stageopleider door de stagecoördinator. Indien een klachtenprocedure wordt gestart, wordt het hoofd van de huisartsopleiding hiervan op de hoogte gesteld.
Tijdens het wederhoorgesprek krijgt de stageopleider de gelegenheid zijn of haar visie te geven op de aangedragen problematiek. Aan het eind van het wederhoorgesprek worden de voorlopige conclusies en mogelijke consequenties (zie verder) besproken. De stagecoördinator maakt een schriftelijk verslag dat aan de stageopleider wordt gestuurd. De stageopleider kan feitelijke correcties of aanvullingen geven. Vervolgens stelt de stagecoördinator de bevindingen en conclusies op schrift in een brief. Deze brief wordt gelezen en mede getekend door het hoofd van de huisartsopleiding en vervolgens verstuurd aan de aios, de stageopleider en het management van de instelling waarvan de stage deel uitmaakt.
Uitkomsten van een klachtbehandeling kunnen zijn:
- De stageplaats wordt gecontinueerd
Dit al of niet op basis van verbeterpunten waarbij tevens een datum wordt vastgesteld waarop wordt nagegaan of de verbetering bereikt is. Als de verbetering wordt bereikt is de klachtbehandeling beëindigd. Indien de gewenste verbetering niet wordt bewerkstelligd, kan worden besloten om de samenwerking met de stageplaats te beëindigen.
- De stageplaats wordt tijdelijk stopgezet
De stagecoördinator formuleert verbeterpunten waarbij tevens een datum wordt vastgesteld waarop wordt nagegaan of de verbetering bereikt is. Als de gewenste verbetering wordt bereikt is de klachtprocedure beëindigd. Indien de verbetering niet wordt bewerkstelligd, kan worden besloten om de samenwerking met de stageplaats te beëindigen.
- De samenwerking met de stageplaats wordt beëindigd
Op grond van schriftelijke uitleg. De RGS wordt verzocht de erkenning van stageopleider, stage-instelling, of beide te beëindigen.