Thema en KBA: verschil tussen versies
k (→4. Zorg voor ouderen met complexe problematiek) |
|||
(20 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | Het [[Landelijk opleidingsplan|Landelijk Opleidingsplan Huisartsgeneeskunde]] | + | <ol class="breadcrumb" style="width:100%;"> |
+ | <li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item">[[Opleidingsplan]]</li> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li> | ||
+ | </ol> | ||
+ | <br /> | ||
+ | {| class="infobox regelgeving" | ||
+ | ! <span class="infobox-titel">[[Opleidingsplan]]</span> | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | '''Hoofd'''<br /> | ||
+ | {{Functie - Hoofd}} | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | '''Adjunct hoofd'''<br /> | ||
+ | {{Functie - Adjunct-hoofd}} | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | '''Onderwijscoördinatoren'''<br /> | ||
+ | {{Functie - Onderwijscoördinatoren}} | ||
+ | |} | ||
+ | Het [[Landelijk opleidingsplan|Landelijk Opleidingsplan Huisartsgeneeskunde]] definieert 10 thema’s. Een thema vertegenwoordigt een belangrijk onderdeel van de huisartsenzorg dat in ieder geval aan de orde moet komen tijdens de opleiding van de aios: ofwel in de opleidingspraktijk, ofwel in lokaal of landelijk onderwijs. Een thema beslaat een samenhangend geheel van klachten en/of aandoeningen; met een eigen set van kenmerkende beroepsactiviteiten (KBA). | ||
=== Thema === | === Thema === | ||
Regel 17: | Regel 39: | ||
* Kan aan een aios kan worden toevertrouwd op het moment dat hij/zij voldoende competenties heeft verworven om de activiteit zelfstandig uit te voeren | * Kan aan een aios kan worden toevertrouwd op het moment dat hij/zij voldoende competenties heeft verworven om de activiteit zelfstandig uit te voeren | ||
− | = | + | === Implementatie === |
− | + | De Thema's en bijbehorende KBA's hebben we, zoals ingegeven door het [[Toetsprogramma HOVUmc]], vormgegeven middels de 10 naar de thema's vernoemde [[Leerlijnen]]. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | === | + | {| style="text-align:center; color: white; width:100% !important;" id="klein-niet" |
− | + | |- style="vertical-align:middle;" | |
− | + | | class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: YellowGreen;" | [[Leerlijn korte episode zorg|<span style="color:white;">Kort</span>]] | |
− | + | | class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: ForestGreen;" | [[Leerlijn spoedeisende zorg|<span style="color:white;">Spoed</span>]] | |
− | + | | class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: LightSeaGreen;" | [[Leerlijn chronische zorg|<span style="color:white;">Chron</span>]] | |
− | </ | + | | class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: DodgerBlue;" | [[Leerlijn complexe ouderenzorg|<span style="color:white;">Ouderen</span>]] |
− | + | | class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: DarkMagenta;" | [[Leerlijn zorg voor het kind|<span style="color:white;">Kind</span>]] | |
− | == | + | | class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: Crimson;" | [[Leerlijn psychische klachten|<span style="color:white;">Psych</span>]] |
− | + | | class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: OrangeRed;" | [[Leerlijn ALK|<span style="color:white;">ALK</span>]] | |
− | < | + | | class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: DarkOrange;" | [[Leerlijn palliatieve zorg|<span style="color:white;">Pall</span>]] |
− | + | | class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: Gold;" | [[Leerlijn preventie|<span style="color:white;">Preventie</span>]] | |
− | + | | class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: LightSlateGray;" | [[Leerlijn praktijkmanagement|<span style="color:white;">Praktijk</span>]] | |
− | </ | + | |} |
− | |||
− | = | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | = | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | = | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | = | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | = | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− |
Huidige versie van 16 feb 2023 om 09:55
Opleidingsplan |
---|
Hoofd |
Adjunct hoofd |
Onderwijscoördinatoren |
Het Landelijk Opleidingsplan Huisartsgeneeskunde definieert 10 thema’s. Een thema vertegenwoordigt een belangrijk onderdeel van de huisartsenzorg dat in ieder geval aan de orde moet komen tijdens de opleiding van de aios: ofwel in de opleidingspraktijk, ofwel in lokaal of landelijk onderwijs. Een thema beslaat een samenhangend geheel van klachten en/of aandoeningen; met een eigen set van kenmerkende beroepsactiviteiten (KBA).
Thema
Als indelingsprincipe voor de verdeling van de huisartsopleiding in thema’s is gekozen voor overeenkomende klachten en aandoeningen, met daarnaast praktijkmanagement.
Elk van de geselecteerde thema's voldoet aan een of meerdere van de volgende criteria:
- Hoort tot de belangrijkste onderdelen van de huisartsgeneeskunde
- Hoort tot de activiteiten van ‘de huisarts van de toekomst’ (Toekomstvisie huisartsenzorg 2022) (bv. vanwege maatschappelijke ontwikkelingen)
- Aios kunnen (de integratie van) kennis en vaardigheden voor de betreffende zorg niet zonder meer ontwikkelen op basis van dagelijkse routine: het vraagt om het managen van de praktijk als opleidingspraktijk (bijv. faciliteren dat de aios daar specifieke patiëntgroepen ziet), gericht onderwijs en/of gerichte toetsing.
- Kent een eigen set beroepsactiviteiten en daarbij behorende competenties die typerend en uniek zijn voor het betreffende thema en daarom gericht onderwezen en getoetst dienen te worden.
KBA
- Van wezenlijk belang voor het huisartsgeneeskundig handelen
- Didactisch gezien een goed voorbeeld van binnen het thema benodigde competenties
- Vraagt om geïntegreerde toepassing van meerdere competenties, uit verschillende competentiegebieden
- Observeerbaar als concreet gedrag en daarmee beoordeelbaar
- Kan aan een aios kan worden toevertrouwd op het moment dat hij/zij voldoende competenties heeft verworven om de activiteit zelfstandig uit te voeren
Implementatie
De Thema's en bijbehorende KBA's hebben we, zoals ingegeven door het Toetsprogramma HOVUmc, vormgegeven middels de 10 naar de thema's vernoemde Leerlijnen.
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |