Aandachtsgebied diversiteit: verschil tussen versies
k |
k (Het bouwstenen overzicht geparkeerd hoog op de pagina, voorlopig om de bouwstenen zichtbaar te maken) |
||
Regel 9: | Regel 9: | ||
|} | |} | ||
Zowel als dokter als als mens hebben we regelmatig te maken met mensen met wie we een cultuurverschil voelen. Denk aan de verschillen tussen man en vrouw, tussen stad en platteland en uiteraard de verschillen in religieuze of etnische achtergronden. Anderzijds hebben we vaak meer gemeen met elkaar dan we misschien denken. In deze leerlijn willen we aios, docenten en opleiders handvatten bieden om deze verschillen en overeenkomsten eens met elkaar te onderzoeken. | Zowel als dokter als als mens hebben we regelmatig te maken met mensen met wie we een cultuurverschil voelen. Denk aan de verschillen tussen man en vrouw, tussen stad en platteland en uiteraard de verschillen in religieuze of etnische achtergronden. Anderzijds hebben we vaak meer gemeen met elkaar dan we misschien denken. In deze leerlijn willen we aios, docenten en opleiders handvatten bieden om deze verschillen en overeenkomsten eens met elkaar te onderzoeken. | ||
+ | |||
+ | == Bouwstenen in de leerlijn interculturaliteit == | ||
+ | |||
+ | <span style="font-size:20px; font-weight:500;">De bouwstenen in de leerlijn interculturaliteit</span> | ||
+ | {{Bouwstenen - Leerlijn interculturaliteit}} | ||
=== Inleiding === | === Inleiding === |
Versie van 19 mrt 2019 om 16:22
Leerlijn interculturaliteit |
---|
Leerlijnhouder |
Leerlijnmedewerkers Mariël Jacobs |
Zowel als dokter als als mens hebben we regelmatig te maken met mensen met wie we een cultuurverschil voelen. Denk aan de verschillen tussen man en vrouw, tussen stad en platteland en uiteraard de verschillen in religieuze of etnische achtergronden. Anderzijds hebben we vaak meer gemeen met elkaar dan we misschien denken. In deze leerlijn willen we aios, docenten en opleiders handvatten bieden om deze verschillen en overeenkomsten eens met elkaar te onderzoeken.
Inhoud
Bouwstenen in de leerlijn interculturaliteit
De bouwstenen in de leerlijn interculturaliteit Sjabloon:Bouwstenen - Leerlijn interculturaliteit
Inleiding
"If we were to reduce [...] culturally informed care to one activity that even the busiest clinician should be able to find time to do, it would be to routinely ask patients (and where appropriate family members) what matters most to them in the experience of illness and treatment. The clinicians can then use that crucial information in thinking through treatment decisions and negotiating with patients." uit: Anthropology in the Clinic: The Problem of Cultural Competency and How to Fix It
Hieronder geven we een eerste overzicht van doelen per fase van de opleiding met daarbij passende (hopelijk) nuttige materialen. Deze materialen zullen steeds verder aangevuld worden.
Veel nuttige informatie vindt u ook op http://www.pharos.nl/ , www.huisarts-migrant.nl en in het boek "Zorg voor laaggeletterden, migranten en sociaal kwetsbaren in de huisartspraktijk".
"In Nederland wordt van zorgprofessionals verwacht dat zij vraaggericht werken. Een aspect daarvan is dat zorgprofessionals goed kunnen omgaan met culturele achtergronden en verschillen in beleving van patiënten en cliënten. Zij krijgen in hun werk met mensen uit allerlei culturen te maken. In Nederland wonen immers mensen van maar liefst 190 verschillende nationaliteiten. Zorgprofessionals moeten alle mensen passende zorg kunnen bieden. In de kennisbundel "intercultureel vakmanschap in de zorg" vindt u actuele informatie hierover. Het is bedoeld voor docenten in Zorg en Welzijn.
Inhoudsopgave
- Eerste huisartsstage
- Overige stages
- Tweede huisartsstage
Contactpersoon
Sylvia Mennink, Huisarts
Mariël Jacobs, Docent GW
Eerste huisartsstage
Observeer jezelf m.a.w. wat zijn mijn ideeën/ bewust maken van eigen cultuur cq verschillen tussen mensen.
Dat je als arts ook de neiging hebt om mensen in hokjes te delen, dat dat helpt om het overzichtelijk te maken, te normaliseren.
Wat je eigenlijk doet is je eigen ideeën projecteren, je denkt voor de ander. Je vult in o.b.v. wat je zelf gewend bent en je zelf gewoon vindt.
Het is een gegeven dat mensen dit doen. Dit is een hele menselijke manier, dit is jouw eigen logica. We willen voorbij het sociaal wenselijke.
Doel
In de verhouding tot de patient je altijd realiseren: dit is een ander persoon met eigen gewoontes/gebruiken/cultuur/normen. Wat we de aios mee willen geven dat je nieuwsgierig blijft naar de ander.
Hoe
Concrete thema's waar we een discussie aan op kunnen hangen waarin aios ontdekken dat ze onderling ook anders denken, een ander mensbeeld hebben. Dat ze zich bewust worden van hun eigen normen en waarden, veroorzaakt door opvoeding/achtergrond/levensbeschouwing. Vb.
- Religie
- Donorschap
- Abortus/abortuspil
- Slecht nieuws gesprek
Fasering | Thema | Materiaal |
---|---|---|
Inwerken | Introductie:
|
Het culturele interview
'Oud worden ver van huis': Film uit 1984 over Nederlanders die in de jaren '50 geëmigreerd zijn en vergelijkbare problemen hebben als huidige migranten. Op te vragen via de Universiteitsbibliotheek Video: 'Rot op met je religie' - bezoek aan abortuskliniek 'Leerlijn Interculturalisatie en diversiteit van Petra Verdonk febr 14' Website over belang cultuur en familieachtergrond van Kitlyn Tjin-a-Djie: beschermjassen |
1e helft | Acute problematiek & veelvoorkomende aandoeningen
|
LHV Toolkit laaggeletterdheid: https://www.lhv.nl/service/toolkit-laaggeletterdheid |
Consultvoering.
|
Communicatie bij culturele verschillen
APC casuistiek programma Nijmegen via leerlijnhouders op te vragen | |
2e helft | Veel voorkomende chronische aandoeningen | Hoofdstuk 10 chronische ziekten boek ‘ zorg voor..’
Uitleg en goed geneesmiddelen-gebruik bij laaggeletterden: meer info bij Pharos |
Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten (SOLK) | Implementatie SOLK-standaard bij patiënten met migrantenachtergrond: Pharos programma 'Onzichtbare pijn'
Handreiking bij verborgen psychosociale problemen bij patiënten met een migrantenachtergrond voor voeren anamnestisch gesprek | |
Polyfarmacie
|
Huisarts-migrant: etnische en culturele diversiteit farmacotherapie | |
Praktijkoverleg POH
|
NIVEL et al – het culturele interview voor POH GGZ
Niet westerse en laagopgeleide ouderen: meer info bij Pharos | |
Praktijkorganisatie
|
zie tweede fase | |
Palliatieve Zorg | zie tweede fase | |
Professionaliteit | NHG standpunt kernwaarden huisartsgeneeskunde 2011 "Voor alle mensen" §3.2 p9 |
Overige stages
Observeer de buitenwereld. Wat valt je op aan diversiteit in de zorg in het ziekenhuis, psychiatrie en chronische zorg t.a.v.:
- Andere culturele achtergrond
- Verschillende levensbeschouwing
- Man/vrouw
- Genderdiversiteit
- Zorg voor ongedocumenteerden/vluchtelingen.
Doel: inzicht in verschillen in gezondheidsvaardigheden tussen patiënten in verschillende settings. Je bewust zijn van wat dat betekent in de verschillende vraagstukken tav het patiënt-zijn, bijv. in:
- Spoedeisende hulp
- Ouderenzorg, rond het levenseinde. Religie kan een steunende factor zijn, dat je als arts hier ook gebruik van kunt maken.
- Verslavingszorg, normen en waarden veranderen als je in zo'n verslavingssituatie zit.
Fasering | Thema | Materiaal |
---|---|---|
Inwerken | Zorg voor vluchtelingen | Rapport Medische zorg vreemdelingen - Ombudsman 2013 |
Klinische stage | Culturele diversiteit in spoedsituaties
Zorg voor ongedocumenteerden |
Programma Nijmegen via leerlijnhouders op te vragen
Declaratiewijzer onverzekerbare vreemdelingen LHV Huisartsenzorg aan illegale vreemdelingen Huisarts-migrant:illegaal of ongedocumenteerd in Nederland Folder Dokters van de Wereld over zorg voor ongedocumenteerde migranten |
GGZ | http://www.ziekofbezeten.marokko.nl/ Website over bijgeloof in Marokkaanse cultuur en interpretaties van psychische aandoeningen.
Casuïstiek: Vluchtelingen en psychische klachten | |
CZ | Zorg in de laatste fase | Film over zorg aan moslims in de laatste levensfase op de m-schijf: m-schijf/ho/video/backup/dvdbackup:vumc2009-kleurbekennen
Het Vermoeden: programma over een joods hospice |
Tweede huisartsstage
Hoe verhoud ik me als arts tot de diversiteit in patiënten, wat zijn mijn vaardigheden, hoe zie ik mijn rol hierin als huisarts.
Doel: aios voelt zich vaardig om in verschillende situaties zich te verhouden tot patiënten met verschillende achtergronden.
Fasering | Thema | Materiaal |
---|---|---|
Inwerken | ||
1e helft | Patiënten met (veel voorkomende) chronische ziektes / aandoeningen | Alzheimer-nederland.nl SignaLeren, grenzeloos dementie herkennen: http://signaleren.alzheimer-nederland.nl/ |
Psychische problematiek | Zie onder GGZ stage | |
Klantgerichtheid aios
|
||
Maatschappelijk handelen binnen de beroepsgroep
|
Anthropology in the Clinic: The Problem of Cultural Competency and How to Fix It | |
2e helft | Terminale / palliatieve zorg | Artikel Nijmegen via leerlijnhouders op te vragen
Boek suggestie:"Een Arts Van de Wereld: Etnische Diversiteit in de Medische Praktijk" - J.Suurmond,C. Seeleman,et al Hst 11 Boek ‘Zorg voor…’ Film: "Ik heb een dokter in Marokko". Te leen via de onderwijscoördinatoren |
Praktijkmanagement |
Versterken van eigen rol en regie van migranten en laagopgeleiden: meer info bij Pharos E-health toepassingen voor laaggeletterden: meer info bij Pharos Is jullie praktijk klaar voor laaggeletterden? Een checklist van Pharos |
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |