Let's talk about sex: verschil tussen versies
(x) |
|||
Regel 59: | Regel 59: | ||
'''6. Een [[:Media:Casuistiek onderwijsactiviteit nr 6.docx|casus beschrijving]] voor een oefening in het voeren van een gesprek over seksualiteit bij een niet primair als seksueel gepresenteerd probleem.''' | '''6. Een [[:Media:Casuistiek onderwijsactiviteit nr 6.docx|casus beschrijving]] voor een oefening in het voeren van een gesprek over seksualiteit bij een niet primair als seksueel gepresenteerd probleem.''' | ||
− | + | === Bronnen === | |
* [https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/seksuele-klachten NHG standaard Seksuele klachten] | * [https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/seksuele-klachten NHG standaard Seksuele klachten] | ||
* [https://www.seksindepraktijk.nl/producten/gratis-pin-bij-nhg-standaard-seksuele-klachten E-learning bij de NHG standaard seksuele klachten: ePIN: seksuele klachten] | * [https://www.seksindepraktijk.nl/producten/gratis-pin-bij-nhg-standaard-seksuele-klachten E-learning bij de NHG standaard seksuele klachten: ePIN: seksuele klachten] | ||
Regel 65: | Regel 65: | ||
* https://sekshag.nhg.org/ | * https://sekshag.nhg.org/ | ||
* [http://www.seksueledisfuncties.nl/ NVVS Seksuele disfuncties] | * [http://www.seksueledisfuncties.nl/ NVVS Seksuele disfuncties] | ||
+ | |||
+ | === Relevante andere leerlijnen/ competentiegebieden === | ||
+ | * erlijn Communicatiee | ||
{{Footer - Leerlijn seksualiteit}} | {{Footer - Leerlijn seksualiteit}} |
Versie van 9 dec 2021 om 13:51
Aandachtsgebied seksualiteit | |
---|---|
Auteur | |
Stage |
1e Huisartsstage |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Veel aandoeningen maar ook behandelingen hebben invloed op seksualiteitsbeleving. Bij soa-diagnostiek moet de huisarts weten welke seksuele handelingen de patiënt heeft verricht. Veel mensen ervaren problemen bij de seks. De behandelbaarheid van deze klachten is gunstig. De huisarts kan daarin een belangrijke rol spelen. Het bespreken van seksualiteit is in al deze gevallen een eerste vereiste. Maar veel huisartsen hebben drempelvrees en voelen zich daartoe niet competent. De bijgaande cursus biedt uitkomst. Het verlaagt de drempel en motiveert de adressering van seks. Let’s talk.
Doel
De aios:
- Is sensitief voor signalen die kunnen wijzen op een seksuele klacht
- Is (en voelt zich) competent om seksualiteit te bespreken
- Kan adequaat uitleg geven over seksualiteit
Gebruiksaanwijzing
- Individuele scholing: doornemen onderwijsactiviteiten
- Voor voorbereiding onderwijs tijdens terugkomdag (rollenspel met geleverde casus + spiekbriefje PLISSIT model)
- Voor leergesprek met opleider (Hoe maakt hij/zij seksuele klachten bespreekbaar? Bij welke patiënten is het gemakkelijk of juist moeilijk bespreekbaar?)
Onderwijsactiviteiten
1. Een PowerPoint presentatie met kennis over seks bespreken in de spreekkamer
2. Een PowerPoint presentatie over het weegschaalmodel
3. Een PowerPoint presentatie over hoe seks werkt
4. Een voorbeeld consult over een patiënt met diabetes en erectiele dysfunctie
- Log in op https://portal.nhg.org/
- Voor huisartsen in opleiding is dit gratis
- Ga naar instructiefilms en zoek op Praten over seksuele klachten
- Klik op de 4e video op de pagina
- Tijdsduur video 5 minuten
- Bij welke klachten vraag jij door over seksualiteit?
5. Een film over de betekenis van seksualiteit bij vrouwen met borstkanker
- Tijdsduur 7 minuten
- Sta jij hier als huisarts ook bij stil?
6. Een casus beschrijving voor een oefening in het voeren van een gesprek over seksualiteit bij een niet primair als seksueel gepresenteerd probleem.
Bronnen
- NHG standaard Seksuele klachten
- E-learning bij de NHG standaard seksuele klachten: ePIN: seksuele klachten
- Rutgers stichting: rapport Seksuele gezondheid in Nederland 2017
- https://sekshag.nhg.org/
- NVVS Seksuele disfuncties
Relevante andere leerlijnen/ competentiegebieden
- erlijn Communicatiee
Onderwerp seksualiteit
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |