Differentiaties: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(herziening tekst)
Regel 10: Regel 10:
 
|-
 
|-
 
|  
 
|  
'''Onderwijscoördinatoren'''<br />
+
'''Onderwijscoördinator differentiaties'''<br />
{{Functie - Onderwijscoördinatoren}}
+
{{Auteur - Dorien Stilma}}
 
|-
 
|-
 
|
 
|
Regel 31: Regel 31:
 
*[[Intervisie]]
 
*[[Intervisie]]
 
|}
 
|}
Lijkt het je leuk om je extra te verdiepen in een onderdeel van de huisartsopleiding? Dan is de differentiatie wat voor jou!
+
=== Wat is een differentiatie? ===
Naast het reguliere onderwijs kun je in de [[2e Huisartsstage|2e huisartsstage]] gebruik maken van een aanvullend, verdiepend onderwijsaanbod: lees snel meer over de differentiatie.
+
Een differentiatie is een aanvullend, verdiepend onderwijsaanbod. De maximale opleidingsduur is 3 maanden, afhankelijk per differentiatie verdeeld over 6, 9 of 12 maanden.
  
 
=== Welke differentiaties zijn er? ===
 
=== Welke differentiaties zijn er? ===
Klik [https://www.huisartsopleiding.nl/aios/landelijk-onderwijs/differentiaties hier] voor het overzicht van de, landelijk georganiseerde, differentiaties.
+
Er zijn 11 landelijk georganiseerde differentiaties, waarvan er 10 zijn gebaseerd op de kaderopleidingen. Het overzicht staat [https://www.huisartsopleiding.nl/opleidingsprogramma/differentiaties/ hier].
Twee van de differentiaties worden door HOVUmc georganiseerd:
 
*''Onderwijs Maken en Geven'': de onderwijsdagen zijn landelijk georganiseerd; je brengt het geleerde in praktijk in het basiscurriculum Geneeskunde van VU/VUmc.
 
*''Wetenschappelijke Vorming'': een individuele differentiatie. Neem voor meer informatie contact op met de differentiatiecoördinator.
 
  
Het landelijke differentiatieaanbod bestaat uit onderwerpen van de [https://www.nhg.org/scholing/kaderopleiding-beleid-en-beheer NHG-kaderopleidingen] (of zie: [http://www.chbb.nl/ CHBB]). Dit aanbod is samengesteld en wordt uitgevoerd door de gezamenlijke opleidingsinstituten en is toegankelijk voor de aios van alle acht opleidingsinstituten. Het opleidingsinstituut van de afdeling huisartsgeneeskunde die de 'eigenaar' is van een kaderopleiding, verzorgt de differentiatie met dit onderwerp.  
+
De landelijke differentiaties bestaan uit onderwijsdagen en praktijkopdrachten:
De differentiatie is extra onderwijsaanbod afgestemd op het cursorisch onderwijs van de opleiding en de inhoud van de kaderopleiding, maar is geen onderdeel van de kaderopleiding. Het bewijs van succesvolle voltooiing van de differentiatie kan later wel ingebracht worden bij het volgen van de betreffende kaderopleiding.
+
*De onderwijsdagen volgt de aios op het instituut dat de differentiatie verzorgt; er zijn 6-10 onderwijsdagen.
 +
*De praktijkopdrachten voert de aios uit op de stageplek. De aios is dan meer dan gemiddeld bezig met de patiënten die centraal staan bij de gekozen differentiatie.
  
=== Hoe voer ik een differentiatie uit? ===
+
De landelijke differentiaties zijn dan ook geïntegreerde differentiaties: ze worden uitgevoerd op de stageplek. Bij elke differentiatie zal je er ook eigen tijd in moeten stoppen.
Een differentiatie duurt meestal 6 maanden, enkele differentiaties duren 9 of 12 maanden.
 
  
Je bent in de opleidingspraktijk meer dan gemiddeld bezig met de patiënten die centraal staan bij de differentiatie van jouw keuze. Dat moet wel mogelijk zijn in de praktijk waar je de 2<sup>e</sup> huisartsstage doet. Bespreek dus met de opleider van tevoren jouw plannen en doelen. Maak bij de koppelingsprocedure jouw wensen al kenbaar bij de opleiders waarmee je dan kennismaakt. Wees duidelijk in wat de differentiatie qua investering van je gaat vragen en bespreek wat hierin de mogelijkheden zijn in de opleidingspraktijk.
+
==== Lokale differentiaties ====
 +
Naast de landelijke differentiaties kun je bij ons de differentiatie Wetenschappelijke Vorming volgen. Dit is een individuele differentiatie die meestal niet in de praktijk plaatsvindt (een niet-geïntegreerde differentiatie).
 +
Je pauzeert de opleiding om je te richten op de differentiatie: het doen van wetenschappelijk onderzoek. Er zijn geen onderwijsdagen, wel individuele begeleiding. De invulling van de differentiatie wordt mede bepaald door jouw individuele opleidingsplan en of je kunt aansluiten bij een lopen onderzoeksproject.
  
De onderwijsdagen van de differentiatie kunnen op andere dagen van de week zijn dan de donderdag bij ons. Je mag een gedeelte van de onderwijsdagen besteden aan de differentiatie; soms moet je daarvoor een terugkomdag ruilen met de onderwijsdag van de differentiatie. Doe dit in overleg met je opleider en docent. Ook vraagt het soms tijd van de praktijkdagen, ook hiervoor geldt: in overleg!
+
=== Wie kan een differentiatie volgen? ===
 +
Je kunt een differentiatie volgen als je:
 +
*voldoende leerruimte hebt op basis van resultaten en persoonlijke belastbaarheid, en de differentiatie past bij jou [[IOP]]. Aan het einde van de 1<sup>e</sup> huisartsstage geven opleider en groepsdocenten hierover een advies.
 +
*een aanstelling hebt van minimaal 32 uur per week (84,21%) en ten tijde van de differentiatie minimaal 2,5 dagen werkzaam bent op de praktijk. Overigens is het mogelijk om het deeltijdpercentage gedurende de differentiatie te verhogen.
 +
*voor het einde van de opleiding het vereiste competentieniveau kunt halen binnen de resterende opleidingstijd minus drie maanden (= maximale studiebelasting voor de differentiatie).
 +
 
 +
De landelijke voorwaarden lees je [https://www.huisartsopleiding.nl/wp-content/uploads/Differentiatiemodule-regels-voorwaarden.pdf hier].
 +
 
 +
=== Proces voorlichting en inschrijving ===
 +
In onderstaand schema staan de momenten van het proces voorlichting en inschrijving. De belangrijkste zijn:
 +
*Advies opleider en groepsdocenten
 +
*Plan van aios bij aanmelding
 +
*Aanmelding 6 maanden voor start 2<sup>e</sup> huisartsstage
 +
*Afstemming aios en opleider over differentiatie
 +
 
 +
==== Inschrijfformulier ====
 +
[https://www.hovumc.nl/inschrijven_differentiaties Inschrijfformulier voor een differentiatie]
  
Voor de inhoud van de differentiatie en ook voor de uitvoering verwijzen we naar [https://www.huisartsopleiding.nl/aios/landelijk-onderwijs/differentiaties/13-aios/166-veelgestelde-vragen Veelgestelde vragen] en [https://www.huisartsopleiding.nl/aios/landelijk-onderwijs/differentiaties/13-aios/165-voorwaarden Voorwaarden].
+
=== Wat betekent een differentiatie voor het cursorisch onderwijs? ===
Daar vind je alles over regelgeving betreffende onderwijstijd, praktijktijd, voorwaarden etc. Het is belangrijk je hierin te verdiepen; zo krijg je goed zicht op wat het van jou en van je opleider vraagt. Ook is het belangrijk om met je docenten en opleider zorgvuldig de verdeling van praktijk- en instituutsuren te bespreken. Bepaal samen met hen hoe je jouw doelen voor de differentiatie kunt concretiseren ten dienste van je eigen leren en van de praktijk.
+
De onderwijsdagen van de differentiatie kunnen op andere dagen van de week vallen  dan de donderdag bij ons. Bij overschrijding van het maximum aantal cursorische onderwijsdagen per jaar (50, zie [[Tijdsbesteding]]) is compensatie nodig door:
 +
*expertonderwijs over te slaan en/of
 +
*incidenteel een reguliere terugkomdag over te slaan. Dit kan alleen na afstemming met jouw groepsdocenten.
  
Hoewel er ruimte is om binnen het tijdsbestek van de opleiding de differentiatie te volgen, zien we ook aios die zo geïnspireerd raken dat zij er ook eigen tijd in stoppen.
+
Als het differentiatieonderwijs op dezelfde dag valt als de terugkomdagen, gaat het differentiatieonderwijs voor. Dit geldt niet voor de zelfstandige periode in de huisartspraktijk; de zelfstandige periode heeft voorrang op het differentiatieonderwijs.  
  
Volg je een differentiatie? Dan hoef je geen expertonderwijs te volgen. Je mag wel deelnemen aan het expertonderwijs, maar alleen als dit niet ten koste gaat van je praktijkdagen.
+
=== Wat betekent een differentiatie voor de praktijk? ===
 +
Een aios kan 1/4 van de praktijktijd besteden aan de differentiatie. Bij een voltijdsaanstelling is dat maximaal 7,8 uur per week, bij deeltijd naar rato. In alle gevallen moet de aios 2,5 dag per week beschikbaar blijven voor patiëntenzorg.
  
=== Wie kan een differentiatie volgen? ===
+
Over het algemeen is het praktijkgedeelte van de differentiatie goed in te passen in de patiëntenzorg. In sommige gevallen is dat lastiger. Het is dan ook belangrijk dat:
Als je voldoende leerruimte hebt op basis van je resultaten en je persoonlijke belastbaarheid en het passend is bij je [[IOP]] kun je in principe een differentiatie volgen. Aan het einde van 1<sup>e</sup> huisartsstage is door je docenten en opleider bepaald of je ruimte hebt in het IOP.
+
*de aios aangeeft wat de differentiatie qua investering gaat vragen
 +
*aios en opleider de plannen en doelen van de aios en de mogelijkheden in de opleidingspraktijk t.a.v. de differentiatie bespreken
  
Voorwaarde in je 2<sup>e</sup> huisartsstage is dat je een aanstelling van minimaal 84% hebt en dus minimaal drie dagen in de praktijk werkzaam bent.
+
Kijk ook wat de meerwaarde ervan kan zijn voor de praktijk. Bepaal samen hoe de differentiatie het beste tot z’n recht kan komen, zowel voor de praktijk als voor de ontwikkeling van de aios.  
Als je een differentiatie overweegt maar twijfelt of je aan de criteria voldoet, neem dan contact op met differentiatiecoördinator (zie infobox op deze pagina).
 
 
=== Inschrijven? Zo doe je dat ===
 
Vijf maanden voor de start van de 2<sup>e</sup> huisartsstage krijg je een mail met informatie over de aanmeldingsprocedure. Als je je aanmeldt voor een differentiatie beoordeelt de teamleider van de 2<sup>e</sup> fase of je hiervoor in aanmerking komt. In geval van twijfel beslist het hoofd van de opleiding. Ook indien de aios het niet eens is met de uitslag beslist het hoofd.
 
  
Als jouw aanmelding wordt goedgekeurd, meldt de assistent differentiaties jou aan voor de betreffende differentiatie. De bevestiging en informatie over de uitvoer van de differentiatie krijg je van het instituut dat de differentiatie verzorgt.
+
==== Waar moet je als opleider rekening mee houden? ====
 +
*1<sup>e</sup> huisartsstage: aios 4 maanden voor het einde van de stage advies geven over het volgen van een differentiatie. Aios weten op dat moment vaak nog niet of ze een differentiatie willen volgen. Leidend bij dit advies zijn [[Differentiaties#Wie kan een differentiatie volgen?|de criteria]].
 +
*2<sup>e</sup> huisartsstage: de differentiatie heeft invloed op de patiëntenzorg en de begeleiding van de aios. Kijk samen hoe de differentiatie het beste tot z’n recht kan komen in de praktijk en hoe de aios de leerdoelen kan behalen. Het plan dat aios heeft met de differentiatie is onderdeel van het [[IOP]]. Het kan interessant en relevant zijn voor de praktijk, wellicht biedt de differentiatie aanknopingspunten voor het praktijkverbeterplan.  
  
Let op:
+
Aan het volgen van een differentiatie is de voorwaarde gesteld dat de differentiatie uitvoerbaar is vanuit de opleidingspraktijk; bijvoorbeeld dat de praktijk een passende patiëntenpopulatie heeft.
*Je kunt niet kiezen voor twee verschillende differentiaties die elkaar overlappen.
 
*De gehele differentiatie valt binnen de duur van je opleiding.
 
  
==== Inschrijfformulier ====
+
==== Waar moet je als docent rekening mee houden? ====
[https://www.hovumc.nl/inschrijven_differentiaties Inschrijfformulier voor differentiaties]
+
*1<sup>e</sup> huisartsstage: aios 4 maanden voor het einde van de stage advies geven over het volgen van een differentiatie. Aios weten op dat moment vaak nog niet of ze een differentiatie willen volgen. Leidend bij dit advies zijn [[Differentiaties#Wie kan een differentiatie volgen?|de criteria]].
 +
*2<sup>e</sup> huisartsstage: de inhoudelijke begeleiding van de differentiatie ligt bij het instituut dat de differentiatie verzorgt. Als docent is het van belang om te letten op de ontwikkeling en persoonlijke belastbaarheid van de aios. Daarnaast is het mooi als de aios de opgedane kennis en vaardigheden van de differentiatie terugbrengt in de eigen groep.

Versie van 10 jan 2022 om 13:19


2e Huisartsstage

Onderwijscoördinator differentiaties
Dorien Stilma

Teamleider 2e Fase
Hendrien Duijnhouwer

Differentiatiecoördinator

Frederike van Houwelingen

Assistent teamleider
Kirsten Hendriks en Büsra Zafer - Erdem

2e Huisartsstage

Wat is een differentiatie?

Een differentiatie is een aanvullend, verdiepend onderwijsaanbod. De maximale opleidingsduur is 3 maanden, afhankelijk per differentiatie verdeeld over 6, 9 of 12 maanden.

Welke differentiaties zijn er?

Er zijn 11 landelijk georganiseerde differentiaties, waarvan er 10 zijn gebaseerd op de kaderopleidingen. Het overzicht staat hier.

De landelijke differentiaties bestaan uit onderwijsdagen en praktijkopdrachten:

  • De onderwijsdagen volgt de aios op het instituut dat de differentiatie verzorgt; er zijn 6-10 onderwijsdagen.
  • De praktijkopdrachten voert de aios uit op de stageplek. De aios is dan meer dan gemiddeld bezig met de patiënten die centraal staan bij de gekozen differentiatie.

De landelijke differentiaties zijn dan ook geïntegreerde differentiaties: ze worden uitgevoerd op de stageplek. Bij elke differentiatie zal je er ook eigen tijd in moeten stoppen.

Lokale differentiaties

Naast de landelijke differentiaties kun je bij ons de differentiatie Wetenschappelijke Vorming volgen. Dit is een individuele differentiatie die meestal niet in de praktijk plaatsvindt (een niet-geïntegreerde differentiatie). Je pauzeert de opleiding om je te richten op de differentiatie: het doen van wetenschappelijk onderzoek. Er zijn geen onderwijsdagen, wel individuele begeleiding. De invulling van de differentiatie wordt mede bepaald door jouw individuele opleidingsplan en of je kunt aansluiten bij een lopen onderzoeksproject.

Wie kan een differentiatie volgen?

Je kunt een differentiatie volgen als je:

  • voldoende leerruimte hebt op basis van resultaten en persoonlijke belastbaarheid, en de differentiatie past bij jou IOP. Aan het einde van de 1e huisartsstage geven opleider en groepsdocenten hierover een advies.
  • een aanstelling hebt van minimaal 32 uur per week (84,21%) en ten tijde van de differentiatie minimaal 2,5 dagen werkzaam bent op de praktijk. Overigens is het mogelijk om het deeltijdpercentage gedurende de differentiatie te verhogen.
  • voor het einde van de opleiding het vereiste competentieniveau kunt halen binnen de resterende opleidingstijd minus drie maanden (= maximale studiebelasting voor de differentiatie).

De landelijke voorwaarden lees je hier.

Proces voorlichting en inschrijving

In onderstaand schema staan de momenten van het proces voorlichting en inschrijving. De belangrijkste zijn:

  • Advies opleider en groepsdocenten
  • Plan van aios bij aanmelding
  • Aanmelding 6 maanden voor start 2e huisartsstage
  • Afstemming aios en opleider over differentiatie

 

Inschrijfformulier

Inschrijfformulier voor een differentiatie

Wat betekent een differentiatie voor het cursorisch onderwijs?

De onderwijsdagen van de differentiatie kunnen op andere dagen van de week vallen dan de donderdag bij ons. Bij overschrijding van het maximum aantal cursorische onderwijsdagen per jaar (50, zie Tijdsbesteding) is compensatie nodig door:

  • expertonderwijs over te slaan en/of
  • incidenteel een reguliere terugkomdag over te slaan. Dit kan alleen na afstemming met jouw groepsdocenten.

Als het differentiatieonderwijs op dezelfde dag valt als de terugkomdagen, gaat het differentiatieonderwijs voor. Dit geldt niet voor de zelfstandige periode in de huisartspraktijk; de zelfstandige periode heeft voorrang op het differentiatieonderwijs.

Wat betekent een differentiatie voor de praktijk?

Een aios kan 1/4 van de praktijktijd besteden aan de differentiatie. Bij een voltijdsaanstelling is dat maximaal 7,8 uur per week, bij deeltijd naar rato. In alle gevallen moet de aios 2,5 dag per week beschikbaar blijven voor patiëntenzorg.

Over het algemeen is het praktijkgedeelte van de differentiatie goed in te passen in de patiëntenzorg. In sommige gevallen is dat lastiger. Het is dan ook belangrijk dat:

  • de aios aangeeft wat de differentiatie qua investering gaat vragen
  • aios en opleider de plannen en doelen van de aios en de mogelijkheden in de opleidingspraktijk t.a.v. de differentiatie bespreken

Kijk ook wat de meerwaarde ervan kan zijn voor de praktijk. Bepaal samen hoe de differentiatie het beste tot z’n recht kan komen, zowel voor de praktijk als voor de ontwikkeling van de aios.

Waar moet je als opleider rekening mee houden?

  • 1e huisartsstage: aios 4 maanden voor het einde van de stage advies geven over het volgen van een differentiatie. Aios weten op dat moment vaak nog niet of ze een differentiatie willen volgen. Leidend bij dit advies zijn de criteria.
  • 2e huisartsstage: de differentiatie heeft invloed op de patiëntenzorg en de begeleiding van de aios. Kijk samen hoe de differentiatie het beste tot z’n recht kan komen in de praktijk en hoe de aios de leerdoelen kan behalen. Het plan dat aios heeft met de differentiatie is onderdeel van het IOP. Het kan interessant en relevant zijn voor de praktijk, wellicht biedt de differentiatie aanknopingspunten voor het praktijkverbeterplan.

Aan het volgen van een differentiatie is de voorwaarde gesteld dat de differentiatie uitvoerbaar is vanuit de opleidingspraktijk; bijvoorbeeld dat de praktijk een passende patiëntenpopulatie heeft.

Waar moet je als docent rekening mee houden?

  • 1e huisartsstage: aios 4 maanden voor het einde van de stage advies geven over het volgen van een differentiatie. Aios weten op dat moment vaak nog niet of ze een differentiatie willen volgen. Leidend bij dit advies zijn de criteria.
  • 2e huisartsstage: de inhoudelijke begeleiding van de differentiatie ligt bij het instituut dat de differentiatie verzorgt. Als docent is het van belang om te letten op de ontwikkeling en persoonlijke belastbaarheid van de aios. Daarnaast is het mooi als de aios de opgedane kennis en vaardigheden van de differentiatie terugbrengt in de eigen groep.