Leerlijn spoedeisende zorg: verschil tussen versies
k |
k |
||
Regel 19: | Regel 19: | ||
==== Consult- en visite arts ==== | ==== Consult- en visite arts ==== | ||
− | {{KBA | + | {{KBA 2.1}} |
− | {{KBA | + | {{KBA 2.2}} |
− | {{KBA | + | {{KBA 2.3}} |
− | {{KBA | + | {{KBA 2.4}} |
− | {{KBA | + | {{KBA 2.5}} |
− | {{KBA | + | {{KBA 2.6}} |
− | {{KBA | + | {{KBA 2.7}} |
− | {{KBA | + | {{KBA 2.8}} |
==== Telefoonarts ==== | ==== Telefoonarts ==== | ||
− | {{KBA | + | {{KBA 2.9}} |
− | {{KBA | + | {{KBA 2.10}} |
− | {{KBA | + | {{KBA 2.11}} |
=== Overige leerlijnen === | === Overige leerlijnen === | ||
{{Leerlijnen horizontaal}} | {{Leerlijnen horizontaal}} | ||
[[Category:Korte episode zorg]] | [[Category:Korte episode zorg]] |
Versie van 18 jul 2018 om 16:10
Leerlijn spoedeisende zorg | |
---|---|
Leerlijnhouder | |
Leerlijnmedewerkers |
Inhoud
Deze leerlijn is in oprichting.
Spoedeisende zorg omvat zorg op de huisartsenpost, zorg voor spoedeisende aandoeningen in de huisartspraktijk (tijdens kantooruren), en zorg verleend op de klinische Eerste Hulp stage in het tweede jaar. Spoedzorg is een belangrijk onderdeel van het takenpakket van de huisarts (Toekomstvisie huisartsenzorg 2022: 7x24 uur zorg). De positie van de huisarts werkzaam op de spoedpost dient in afstemming met SEH afdelingen van ziekenhuizen te gebeuren, en vereist dus inzicht in de positie, taken en functies van huisartsgeneeskundige spoedzorg in de keten. Daarvoor is het NHG standpunt 2013 ‘Huisarts en Spoedzorg’ voor de aios dé onderlegger.
De huisartsenpost is een complexe organisatie. Kennis van de belangrijkste procedures en werkafspraken op de eigen huisartsenpost is daarom een basisvereiste. Het verschil tussen spoedbeleving van de patiënt en de medische urgentie van de hulpvraag blijkt vaak groot. Toch ziet de huisarts binnen de spoedeisende geneeskunde doorgaans een grotere concentratie aan ernstiger en bedreigender aandoeningen dan in de huisartsenpraktijk, hetgeen meer risico’s genereert en grote alertheid vraagt in de omgang met alarmsymptomen. In het klinisch redeneerproces in de spoedeisende hulpverlening speelt de inschatting van de toestand in termen van urgentie en triage dan ook een grotere rol dan het zuiver richten op de diagnose. Ook het vinden van de juiste balans tussen verwijzen naar het ziekenhuis dan wel thuis behandelen heeft hier direct mee te maken. Hetty Olthoff, Docent GW, leerlijnhouder.
Bouwstenen
Consult- en visite arts
1. Stelt het toestandsbeeld vast van een patiënt met acute ziektebeelden met behulp van de ABCDE systematiek en voert daarbij de noodzakelijke handelingen uit. | Competenties |
---|---|
|
|
2. Handelt getrieerde consulten en visites naar urgentie af. | Competenties |
---|---|
|
|
3. Legt bevindingen, diagnose en beleid vast en draagt deze helderover. | Competenties |
---|---|
|
|
4. Superviseert gedelegeerde taken. | Competenties |
---|---|
|
|
5. Rapporteert voorkomende incidenten en analyseert deze op verbeterpunten in de acute zorgverlening. | Competenties |
---|---|
|
|
6. Bewaakt de vlotte afhandeling van de patiëntenstroom met als doel veilige, doelmatige en overbruggende zorg. | Competenties |
---|---|
|
|
7. Bepaalt het medisch beleid in samenwerking met andere (para)medische hulpverleners en mantelzorgers. | Competenties |
---|---|
|
|
8. Handelt visites af conform de regelgeving ten aanzien van spoedritten. | Competenties |
---|---|
|
|
Telefoonarts
9. Trieert telefonisch, stelt de urgentie vast, bepaalt het medisch beleid en geeft instructies in begrijpelijke taal. | Competenties |
---|---|
|
|
10. Autoriseert binnen de tijdsnorm het handelen van de triage assistent. | Competenties |
---|---|
|
|
11. Fungeert als eerste aanspreekpunt voor SEH, ambulance, apotheek, GGZ, thuiszorg en politie. | Competenties |
---|---|
|
|
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |