Leerlijn chronische zorg: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k
Regel 25: Regel 25:
 
Per KBA vind je een onderwijsmateriaal in de vorm van zgn bouwstenen, variërend van een los Youtube-filmpje tot een compleet onderwijsprogramma. Bij de verschillende onderdelen staat een toelichting met suggesties hoe de bouwsteen te gebruiken is en voor welke opleidingsfase het het méést geschikt is. Maar, uiteraard, kan daar (vraaggestuurd) van afgeweken worden.
 
Per KBA vind je een onderwijsmateriaal in de vorm van zgn bouwstenen, variërend van een los Youtube-filmpje tot een compleet onderwijsprogramma. Bij de verschillende onderdelen staat een toelichting met suggesties hoe de bouwsteen te gebruiken is en voor welke opleidingsfase het het méést geschikt is. Maar, uiteraard, kan daar (vraaggestuurd) van afgeweken worden.
  
==== KBA's ====
+
{{KBA 3.1}}<br/>
{|style="width: 99%;"
+
{{KBA 3.2}}<br/>
| '''Deelthema 1'''<br />'''Geprotocolleerde zorg''' || '''Deelthema 2'''<br />'''Niet-geprotocolleerde zorg'''||'''Deelthema 3'''<br />'''Algemeen'''
+
{{KBA 3.3}}<br/>
|-style="vertical-align:top;"
+
 
|
+
{{KBA 3.4}}<br/>
<br/>
+
{{KBA 3.5}}<br/>
{{KBA 3.1}}
 
{{KBA 3.2}}
 
{{KBA 3.3}}
 
||
 
<br/>
 
{{KBA 3.4}}
 
{{KBA 3.5}}
 
||
 
<br/>
 
{{KBA 3.6}}
 
{{KBA 3.7}}
 
{{KBA 3.8}}
 
|}
 
  
 +
{{KBA 3.6}}<br/>
 +
{{KBA 3.7}}<br/>
 +
{{KBA 3.8}}<br/>
  
 
=== Bouwstenen ===
 
=== Bouwstenen ===
Regel 191: Regel 181:
 
=== Overige leerlijnen ===
 
=== Overige leerlijnen ===
 
{{Leerlijnen horizontaal}}
 
{{Leerlijnen horizontaal}}
 +
|}

Versie van 18 jul 2018 om 15:26

Leerlijn chronische zorg

Leerlijnhouder
Paul Janssen, huisarts, kaderarts DM, docent HOVUmc

Leerlijnmedewerkers
Elly Smids, huisarts, docent HOVUmc
Judith Tjin-A-Ton, huisarts, kaderarts H&V
Charlotte van der Hulst, huisarts

Contact

Inleiding

De leerlijn chronische zorg wil aan de hand van de KBA's, bouwstenen voor onderwijs bieden voor aios, hao's en docenten.

Fasering en Zelfsturing

Het uitgangspunt voor de leerlijn ‘vraag-gestuurd onderwijs’. Daarom is de leerlijn geordend rondom de KBA’s.

Per KBA vind je een onderwijsmateriaal in de vorm van zgn bouwstenen, variërend van een los Youtube-filmpje tot een compleet onderwijsprogramma. Bij de verschillende onderdelen staat een toelichting met suggesties hoe de bouwsteen te gebruiken is en voor welke opleidingsfase het het méést geschikt is. Maar, uiteraard, kan daar (vraaggestuurd) van afgeweken worden.

Behandelt, controleert en organiseert de zorg voor patiënten met diabetes, hart- en vaatziekten en astma/COPD. Competenties
  • Behandelt en controleert patiënten in relatie met andere risicofactoren, zoals bloeddrukwaarden, lipidenspectrum, roken en lichaamsbeweging;
  • Verricht controles en baseert zich hierbij wat frequentie, inhoud en behandeling betreft op de geldende (Zorg) Standaarden;
  • Organiseert de zorg in de praktijk en/of sluit zich aan bij een zorggroep in de eerste lijn (ketenzorg);
  • Verwijst naar de tweede lijn bij diagnostische problemen, niet bereiken van de streefwaarden of op verzoek van de patiënt;
  • Bepaalt of de patiënt het meest gebaat is bij geprotocolleerde zorg bij praktijkondersteuner of assistente, of begeleid wordt door de huisarts zelf i.v.m. complexiteit en/of co-morbiditeit;
  • Geeft op de patiënt gerichte voorlichting en hanteert gesprekstechnieken voor gedragsverandering zoals motiverende gesprekstechnieken, cognitieve gedragstherapie (bijv. in kader therapietrouw, leefstijladvisering, roken)
  1. Medisch handelen
  2. Samenwerken
  3. Organiseren
  4. Kennis en wetenschap

Registreert, deelt data met medebehandelaars en stelt beleid bij. Competenties
  • Registreert verkregen data in HIS/KIS volgens de ADEPD richtlijn en deelt waar nodig deze data met andere medebehandelaars;
  • Bewaakt de ziekte-specifieke parameters in het HIS en stelt het beleid bij volgens actuele richtlijnen;
  • Verricht extracties van relevante data uit het HIS en bepaalt op basis van spiegelinformatie of de verleende zorg moet worden verbeterd.
  1. Medisch handelen
  2. Organiseren
  3. Kennis en wetenschap

Begeleidt en evalueert de zorg verleend door assistente en POH. Competenties
  • Begeleidt en coacht de praktijkondersteuner (POH) en assistente die gedelegeerde taken uitvoeren;
  • Voert de regie over de zorgverlening vanuit de medische eindverantwoordelijkheid en superviseert de gedelegeerde taken.
  1. Samenwerken
  2. Organiseren
  3. Kennis en wetenschap

Markeert het moment dat er sprake is van een chronische ziekte, die behandeling en controle behoeft. Competenties
  • Behandelt op grond van richtlijnen en bepaalt of de benodigde controles in de eerste lijn kunnen plaatsvinden;
  • Bespreekt wat de gevolgen van de ziekte op lange termijn kunnen zijn;
  • Bepaalt in overleg met de patiënt wanneer verwijzing naar de tweede lijn geïndiceerd is.
    1. Medisch handelen
    2. Samenwerken
    3. Organiseren

Verleent en organiseert zorg na ontslag uit het ziekenhuis. Competenties
  • Verleent gestructureerde nazorg aan patiënten met een chronische aandoening die uit specialistische controle zijn ontslagen;
  • Bepaalt wat de eigen taak is en maakt afspraken met andere zorgverleners;
  • Maakt afspraken met de tweede lijn over het hoofdbehandelaar schap of gedeelde zorg.
  1. Medisch handelen
  2. Organiseren

Behandelt en begeleidt patiënten met zeldzame ziekten. Competenties
  • Maakt gebruik van de patiënt als informatiedrager als de diagnose in de tweede lijn is gesteld en de behandeling daar plaatsvindt;
  • Betrekt de kennis die de patiënt over zijn/haar ziekte heeft expliciet bij de behandeling van intercurrente ziekten.
  1. Medisch handelen
  2. Communicatie
  3. Professionaliteit

Kiest - bij conflicterende behandelingsrichtlijnen - samen met de patiënt de meest passende behandeling. Competenties
  • Maakt gebruik van de patiënt als informatiedrager als de diagnose in de tweede lijn is gesteld en de behandeling daar plaatsvindt;
  • Betrekt de kennis die de patiënt over zijn/haar ziekte heeft expliciet bij de behandeling van intercurrente ziekten.
  1. Medisch handelen
  2. Communicatie
  3. Maatschappelijk handelen
  4. Professionaliteit

Maakt gebruik van moderne communicatie- technieken. Competenties
  • Maakt waar mogelijk gebruik van moderne c.q. innovatieve technieken om te communiceren met patiënt en andere zorgaanbieders (e consult, telemonitoring, internettoepassingen);
  • Ondersteunt zelfmanagement.
  1. Communicatie
  2. Organiseren
  3. Maatschappelijk handelen

Bouwstenen

Bouwsteen Deelthema 1 Deelthema 2 Deelthema 3
KBA1 KBA2 KBA3 KBA4 KBA5 KBA6 KBA7 KBA8
Insulinetherapie
Seksualiteit en chronische ziekten
Enkel-armindex
Opsporing van diabetes type 2 - Artikel
Highlights uit de NHG-Standaard DM Type 2
Diabetische voet - Richtlijn voetcomplicaties DM Type 2
Diabetes en ramadan - Is aanpassing van diabetesmedicatie en leefstijl noodzakelijk?
Diabetes en ramadan - 10 Communicatie tips
Wanneer verwijs je een patiënt met diabetes type 2 naar de tweede lijn?
Begeleiding POH-somatiek door aios
Relevante richtlijnen astma en COPD
Astma/COPD en seksualiteit

Referentie

Overige leerlijnen


Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie

|}