Leerlijn chronische zorg: verschil tussen versies
k |
k |
||
Regel 4: | Regel 4: | ||
| | | | ||
'''Leerlijnhouder'''<br /> | '''Leerlijnhouder'''<br /> | ||
− | {{Sjabloon:Auteur - Paul Janssen}} | + | {{Sjabloon:Auteur - Paul Janssen}}huisarts, kaderarts DM, docent HOVUmc |
|- | |- | ||
| | | | ||
'''Leerlijnmedewerkers'''<br /> | '''Leerlijnmedewerkers'''<br /> | ||
− | {{Auteur - Charlotte van der Hulst}} | + | {{Auteur - Charlotte van der Hulst}}huisarts<br /> |
− | {{Auteur - Elly Smids}} | + | {{Auteur - Elly Smids}}huisarts, docent HOVUmc<br /> |
− | {{Auteur - Judith Tjin-a-Ton}} | + | {{Auteur - Judith Tjin-a-Ton}}huisarts, kaderarts H&V<br /> |
|} | |} | ||
Versie van 23 jul 2018 om 11:23
Leerlijn chronische zorg | |
---|---|
Leerlijnhouder | |
Leerlijnmedewerkers |
Inhoud
Inleiding
De leerlijn chronische zorg wil aan de hand van de KBA's, bouwstenen voor onderwijs bieden voor aios, hao's en docenten.
Fasering en Zelfsturing
Het uitgangspunt voor de leerlijn ‘vraag-gestuurd onderwijs’. Daarom is de leerlijn geordend rondom de KBA’s.
Per KBA vind je een onderwijsmateriaal in de vorm van zgn bouwstenen, variërend van een los Youtube-filmpje tot een compleet onderwijsprogramma. Bij de verschillende onderdelen staat een toelichting met suggesties hoe de bouwsteen te gebruiken is en voor welke opleidingsfase het het méést geschikt is. Maar, uiteraard, kan daar (vraaggestuurd) van afgeweken worden.
KBA's
Behandelt, controleert en organiseert de zorg voor patiënten met diabetes, hart- en vaatziekten en astma/COPD. | Competenties | |
|
|
- Insulinetherapie
- HVZ en Seksualiteit
- Astma-COPD en seksualiteit
- Opsporing van diabetes type 2 - Artikel
- Highlights uit de NHG-Standaard DM Type 2
- Diabetes en ramadan - Is aanpassing van diabetesmedicatie en leefstijl noodzakelijk?
- Wanneer verwijs je een patiënt met diabetes type 2 naar de tweede lijn?
- Relevante richtlijnen astma en COPD
Registreert, deelt data met medebehandelaars en stelt beleid bij. | Competenties | |
|
|
Begeleidt en evalueert de zorg verleend door assistente en POH. | Competenties | |
|
|
Markeert het moment dat er sprake is van een chronische ziekte, die behandeling en controle behoeft. | Competenties | |
|
|
Verleent en organiseert zorg na ontslag uit het ziekenhuis. | Competenties | |
|
|
Behandelt en begeleidt patiënten met zeldzame ziekten. | Competenties | |
|
|
Kiest - bij conflicterende behandelingsrichtlijnen - samen met de patiënt de meest passende behandeling. | Competenties | |
|
|
Maakt gebruik van moderne communicatie- technieken. | Competenties | |
|
|
Referentie
- NHG Standaard M01 - Diabetes mellitus type 2
- NHG Standaard M84 - Cardiovasculair risicomanagement
- NHG Richtlijn ADEPD (Adequate Dossiervorming met het EPD)
- NDF Zorgstandaard Diabetes
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |