Aandachtsgebied diversiteit: verschil tussen versies
(actueel artikel toegevoegd) |
(lay out veranderd) |
||
Regel 10: | Regel 10: | ||
|} | |} | ||
Zowel als dokter als als mens hebben we regelmatig te maken met mensen met wie we een cultuurverschil voelen. Denk aan de verschillen tussen man en vrouw, tussen stad en platteland en uiteraard de verschillen in religieuze of etnische achtergronden. Anderzijds hebben we vaak meer gemeen met elkaar dan we misschien denken. In deze leerlijn willen we aios, docenten en opleiders handvatten bieden om deze verschillen en overeenkomsten eens met elkaar te onderzoeken. | Zowel als dokter als als mens hebben we regelmatig te maken met mensen met wie we een cultuurverschil voelen. Denk aan de verschillen tussen man en vrouw, tussen stad en platteland en uiteraard de verschillen in religieuze of etnische achtergronden. Anderzijds hebben we vaak meer gemeen met elkaar dan we misschien denken. In deze leerlijn willen we aios, docenten en opleiders handvatten bieden om deze verschillen en overeenkomsten eens met elkaar te onderzoeken. | ||
+ | {| | ||
+ | !'''Actuele artikelen en suggesties voor KEEK op de WEEK''': | ||
+ | Huisarts en Wetenschap: [https://www.henw.org/artikelen/dementie-bij-oudere-migranten?toegangscode=ICPpKDGj4zkf ''Dementie bij ouderen migranten''] - S. Vissenberg et al, H&W mei 2019 | ||
+ | |||
+ | [https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14739879.2019.1591170 "''Our culturally complex world''"] - Val Was, Education for Primary Care, Volume 30, 2019 - Issue 2 | ||
+ | |||
+ | ''" [https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/ras-speelt-ten-onrechte-rol-in-klinische-besluitvorming.htm ‘Ras’ speelt ten onrechte rol in klinische besluitvorming"]'' - dr. Alana Helberg-Proctor, MEDISCH CONTACT 14 | 4 APRIL 2019 | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | <youtube>https://youtu.be/tyaEQEmt5ls</youtube> | ||
== Bouwstenen in de leerlijn interculturaliteit == | == Bouwstenen in de leerlijn interculturaliteit == | ||
<span style="font-size:20px; font-weight:500;">De bouwstenen in de leerlijn interculturaliteit</span> | <span style="font-size:20px; font-weight:500;">De bouwstenen in de leerlijn interculturaliteit</span> | ||
{{Bouwstenen - Leerlijn interculturaliteit}} | {{Bouwstenen - Leerlijn interculturaliteit}} | ||
+ | Veel '''nuttige informatie''' vindt u ook op: | ||
− | + | - http://www.pharos.nl/ , | |
− | |||
− | |||
− | + | - [http://www.huisarts-migrant.nl/ www.huisarts-migrant.nl], en | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | - in het boek [https://www.nhg.org/winkel/producten/zorg-voor-laaggeletterden-sociaal-kwetsbaren-en-migranten-de-huisartsenpraktijk "''Zorg voor laaggeletterden, migranten en sociaal kwetsbaren in de huisartspraktijk"'']''.'' | |
"In Nederland wordt van zorgprofessionals verwacht dat zij vraaggericht werken. Een aspect daarvan is dat zorgprofessionals goed kunnen omgaan met culturele achtergronden en verschillen in beleving van patiënten en cliënten. Zij krijgen in hun werk met mensen uit allerlei culturen te maken. In Nederland wonen immers mensen van maar liefst 190 verschillende nationaliteiten. Zorgprofessionals moeten alle mensen passende zorg kunnen bieden. In de kennisbundel [https://www.zorgvoorbeter.nl/docs/PVZ/Onderwijs/Intercultureel_vakmanschap_nov_2013.pdf "intercultureel vakmanschap in de zorg"] vindt u actuele informatie hierover. Het is bedoeld voor '''docenten''' in Zorg en Welzijn. | "In Nederland wordt van zorgprofessionals verwacht dat zij vraaggericht werken. Een aspect daarvan is dat zorgprofessionals goed kunnen omgaan met culturele achtergronden en verschillen in beleving van patiënten en cliënten. Zij krijgen in hun werk met mensen uit allerlei culturen te maken. In Nederland wonen immers mensen van maar liefst 190 verschillende nationaliteiten. Zorgprofessionals moeten alle mensen passende zorg kunnen bieden. In de kennisbundel [https://www.zorgvoorbeter.nl/docs/PVZ/Onderwijs/Intercultureel_vakmanschap_nov_2013.pdf "intercultureel vakmanschap in de zorg"] vindt u actuele informatie hierover. Het is bedoeld voor '''docenten''' in Zorg en Welzijn. |
Versie van 15 mei 2019 om 09:17
Leerlijn interculturaliteit |
---|
Leerlijnhouder |
Leerlijnmedewerkers |
Zowel als dokter als als mens hebben we regelmatig te maken met mensen met wie we een cultuurverschil voelen. Denk aan de verschillen tussen man en vrouw, tussen stad en platteland en uiteraard de verschillen in religieuze of etnische achtergronden. Anderzijds hebben we vaak meer gemeen met elkaar dan we misschien denken. In deze leerlijn willen we aios, docenten en opleiders handvatten bieden om deze verschillen en overeenkomsten eens met elkaar te onderzoeken.
Actuele artikelen en suggesties voor KEEK op de WEEK:
Huisarts en Wetenschap: Dementie bij ouderen migranten - S. Vissenberg et al, H&W mei 2019 "Our culturally complex world" - Val Was, Education for Primary Care, Volume 30, 2019 - Issue 2 " ‘Ras’ speelt ten onrechte rol in klinische besluitvorming" - dr. Alana Helberg-Proctor, MEDISCH CONTACT 14 | 4 APRIL 2019 |
---|
Inhoud
Bouwstenen in de leerlijn interculturaliteit
De bouwstenen in de leerlijn interculturaliteit Sjabloon:Bouwstenen - Leerlijn interculturaliteit Veel nuttige informatie vindt u ook op:
- www.huisarts-migrant.nl, en
- in het boek "Zorg voor laaggeletterden, migranten en sociaal kwetsbaren in de huisartspraktijk".
"In Nederland wordt van zorgprofessionals verwacht dat zij vraaggericht werken. Een aspect daarvan is dat zorgprofessionals goed kunnen omgaan met culturele achtergronden en verschillen in beleving van patiënten en cliënten. Zij krijgen in hun werk met mensen uit allerlei culturen te maken. In Nederland wonen immers mensen van maar liefst 190 verschillende nationaliteiten. Zorgprofessionals moeten alle mensen passende zorg kunnen bieden. In de kennisbundel "intercultureel vakmanschap in de zorg" vindt u actuele informatie hierover. Het is bedoeld voor docenten in Zorg en Welzijn.
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |