Leerlijn medisch handelen: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(tekst)
Regel 26: Regel 26:
 
* Basisarts-vaardigheden  
 
* Basisarts-vaardigheden  
 
* Huisarts-specifieke vaardigheden.  
 
* Huisarts-specifieke vaardigheden.  
De basisarts-vaardigheden zijn die vaardigheden die de aios geacht wordt in de basisopleiding geleerd te hebben (ausculteren, buikonderzoek et cetera). De huisarts-specifieke vaardigheden zijn de extra vaardigheden die in de huisartspraktijk van de aios gevraagd worden (Cyriax, IUD, kleine chirurgie en dergelijke). Aios voelen zich daarin vaak (nog) onbekwaam. Voor het aanleren van  vaardigheden zijn er diverse onderwijsvormen en tal van filmpjes, bijvoorbeeld via de [https://portal.nhg.org/course/search.php?category=27&status=my NHG-website]. Aios en docenten van de huisartsopleidingen kunnen kosteloos gebruik maken van alle NHG E-learning materialen. Log hiertoe in op de [https://www.nhg.org/ NHG website] met je Haweb account en ga naar “mijn NHG leeromgeving”. Dat vind je helemaal bovenaan de pagina.Je vindt daar meer  dan 40 instructiefilmpjes voor medisch technische vaardigheden.
+
De basisarts-vaardigheden zijn die vaardigheden die de aios geacht wordt in de basisopleiding geleerd te hebben (ausculteren, buikonderzoek et cetera). De huisarts-specifieke vaardigheden zijn de extra vaardigheden die in de huisartspraktijk van de aios gevraagd worden (Cyriax, IUD, kleine chirurgie en dergelijke). Aios voelen zich daarin vaak (nog) onbekwaam. Voor het aanleren van  vaardigheden zijn er diverse onderwijsvormen en tal van filmpjes. De Nederlands Huisartsen Genootschap ([https://www.nhg.org/ NHG] ) voorziet de huisarts bijvoorbeeld van bijna 40 verschillende instructiefilmpjes over medisch technische vaardigheden. Aios en docenten van de huisartsopleidingen kunnen kosteloos gebruik maken van alle [https://portal.nhg.org/course/search.php?status=my&category=27&search&perpage=all NHG E-learning materialen]. Log hiertoe in met je Haweb-account en ga naar “mijn NHG leeromgeving” links bovenin.  
  
 
De aandacht voor zowel het beheersen van de basisarts-vaardigheden door aios als voor het beoordelen ervan door de hao blijkt kleiner. Dit terwijl de basisvaardigheden een groter en belangrijker deel vormen in de dagelijkse  praktijk. Een mogelijk onderliggende oorzaak is dat het lastiger is om deze vaardigheden te bespreken: gêne kan bijvoorbeeld een rol spelen. De aios kan het gevoel hebben dat hij dit al moet kunnen waardoor er snel een beoordelingsgevoel ontstaat; de opleider kan het gevoel hebben dat hij de aios aan het controleren is. Aandacht voor de basisarts-vaardigheden klemt des te meer, omdat de vooropleiding niet voor alle aios gelijk is. Er mag daarom niet automatisch aangenomen worden dat de aios de basisarts-vaardigheden bij het starten van de opleiding al (goed) beheerst.     
 
De aandacht voor zowel het beheersen van de basisarts-vaardigheden door aios als voor het beoordelen ervan door de hao blijkt kleiner. Dit terwijl de basisvaardigheden een groter en belangrijker deel vormen in de dagelijkse  praktijk. Een mogelijk onderliggende oorzaak is dat het lastiger is om deze vaardigheden te bespreken: gêne kan bijvoorbeeld een rol spelen. De aios kan het gevoel hebben dat hij dit al moet kunnen waardoor er snel een beoordelingsgevoel ontstaat; de opleider kan het gevoel hebben dat hij de aios aan het controleren is. Aandacht voor de basisarts-vaardigheden klemt des te meer, omdat de vooropleiding niet voor alle aios gelijk is. Er mag daarom niet automatisch aangenomen worden dat de aios de basisarts-vaardigheden bij het starten van de opleiding al (goed) beheerst.     

Versie van 12 aug 2021 om 14:28


Leerlijn medisch handelen
Leerlijnhouder
Drs. Sjors Konijn, Huisarts, hao
Leerlijnmedewerkers
Dr. Yeun Ying Wong, Huisarts
Drs. Chris Rietmeijer

Medisch handelen, de kerncompetentie van de huisarts, krijgt in deze Wiki veel aandacht onder de tien huisartsgeneeskundige thema's. Medisch handelen kent drie pijlers: communicatievaardigheden, medisch-technische vaardigheden en klinisch redeneren op basis van kennis van ziektebeelden en epidemiologie. Het klinisch redeneren krijgt aandacht onder de verschillende huisartsgeneeskundige thema's; communicatie krijgt aandacht onder leerlijn Communicatie. Deze leerlijn Medisch handelen richt zich op de medisch-technische vaardigheden.

Medisch-technische vaardigheden vormen een belangrijk onderdeel van het huisartsenvak. Los van het belang van het goed uitvoeren van vaardigheden, dragen vaardigheden belangrijk bij aan het werkplezier en het competentiegevoel van aios en huisarts.

De aios leert vaardigheden vooral in de praktijk. Daar dienen de situatie en de urgentie zich aan om iets uit te voeren en te oefenen. De ondersteuning vanuit het opleidingsinstituut is tweeledig:

  1. Opleider en aios faciliteren bij het praktijkleren, o.a. via deze leerlijn.
  2. Aios de gelegenheid geven tot droog oefenen van vaardigheden, bijv. middels fantomen (formulier fantomen aanvragen).

Medische vaardigheden

In het kader van deze visie verdelen we de vaardigheden, binnen deze leerlijn, in twee groepen:

  • Basisarts-vaardigheden
  • Huisarts-specifieke vaardigheden.

De basisarts-vaardigheden zijn die vaardigheden die de aios geacht wordt in de basisopleiding geleerd te hebben (ausculteren, buikonderzoek et cetera). De huisarts-specifieke vaardigheden zijn de extra vaardigheden die in de huisartspraktijk van de aios gevraagd worden (Cyriax, IUD, kleine chirurgie en dergelijke). Aios voelen zich daarin vaak (nog) onbekwaam. Voor het aanleren van vaardigheden zijn er diverse onderwijsvormen en tal van filmpjes. De Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG ) voorziet de huisarts bijvoorbeeld van bijna 40 verschillende instructiefilmpjes over medisch technische vaardigheden. Aios en docenten van de huisartsopleidingen kunnen kosteloos gebruik maken van alle NHG E-learning materialen. Log hiertoe in met je Haweb-account en ga naar “mijn NHG leeromgeving” links bovenin.

De aandacht voor zowel het beheersen van de basisarts-vaardigheden door aios als voor het beoordelen ervan door de hao blijkt kleiner. Dit terwijl de basisvaardigheden een groter en belangrijker deel vormen in de dagelijkse praktijk. Een mogelijk onderliggende oorzaak is dat het lastiger is om deze vaardigheden te bespreken: gêne kan bijvoorbeeld een rol spelen. De aios kan het gevoel hebben dat hij dit al moet kunnen waardoor er snel een beoordelingsgevoel ontstaat; de opleider kan het gevoel hebben dat hij de aios aan het controleren is. Aandacht voor de basisarts-vaardigheden klemt des te meer, omdat de vooropleiding niet voor alle aios gelijk is. Er mag daarom niet automatisch aangenomen worden dat de aios de basisarts-vaardigheden bij het starten van de opleiding al (goed) beheerst.

De leerlijn maakt wegwijs binnen het bestaande online materiaal voor het uitvoeren en leren van zowel basisarts- als huisarts-specifieke vaardigheden, zoals de volgende links op de site van HON-logo.jpeg:

  • De lijst Toelichtingen op Vaardigheden geeft duidelijke instructiematerialen van diverse vaardigheden, in de vorm van filmpjes of protocol. De instructies zijn geordend per ICPC code.
  • Daarnaast bestaat er de Overzicht vaardigheden per ICPC-categorie. Deze lijst geeft een overzicht van de diagnostische vaardigheden (vanaf pag. 5) en therapeutische vaardigheden (vanaf pag. 10) die veel gebruikt worden in de huisartsenpraktijk.
  • De vernieuwde vorm van (individuele) 'toetsing' is de korte vaardigheden beoordeling (KVB) en te vinden op de HON-site. Voor inhoudelijke toelichting verwijzen we naar de bouwsteen KVB.
  • In het kader van onderwijs op gepaste afstand heeft de Huisartsopleiding Nederland het Protocol Vaardigheden op Afstand opgeschreven. Hierin staan verschillende werkvormen en tips beschreven voor het aanleren van nieuwe medische vaardigheden in COVID-tijd, toepasbaar voor op de praktijk en TKD.

Uiteraard biedt de leerlijn bouwstenen aan om het vaardighedenonderwijs op een zinvolle manier vorm te geven.

Bouwstenen


Literatuurbronnen, boeken

  • Handboek verrichtingen in de huisartsenpraktijk. 6e druk 2018, door Lex Goudswaard, Kees in 't Veld en William Kramer
  • Handboek diagnostische verrichtingen in de huisartsenpraktijk. 2e druk 2018, door Kees in ’t Veld en Lex Goudswaard
  • Aandoeningen van het bewegingsapparaat in de algemene praktijk. 1e druk, 5e oplage 2005, door Dr. A.N. de Wolf en J.A.M. Mens
  • Onderzoek van het bewegingsapparaat - Fysische diagnostiek in de algmene praktijk. 3e druk, 2e oplage 2006, door DR. A.N. de Wolf en Dr. J.M.A. Mens
Leerlijnoverzicht

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie