Paralleldag: observeren en toetsen van vaardigheden: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
 
(18 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 18: Regel 18:
 
|
 
|
 
{{Toepassing - Leergesprek}}
 
{{Toepassing - Leergesprek}}
 +
{{Toepassing - Paralleldag}}
 
{{Toepassing - Praktijkleren}}
 
{{Toepassing - Praktijkleren}}
 
|}
 
|}
  
Deze bouwsteen is bedoeld als een programma voor tijdens een paralleldag voor opleiders.
+
Deze bouwsteen is bedoeld voor de paralleldag voor huisartsopleiders
  
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
Over het algemeen hebben huisartsopleiders meer zicht op de huisartsspecifieke vaardigheden - aios zijn ook meer gemotiveerd om zich hierin te scholen - en minder op de basisartsvaardigheden van hun aios.
+
Volgens onderzoek vindt observatie van vaardigheden in de medische vervolgopleidingen te weinig plaats. Observatie van  basisartsvaardigheden lijkt moeizamer dan van huisartsspecifieke vaardigheden.
  
Het om-en-om-spreekuur is het middel dat de meeste kans lijkt te bieden om zicht te krijgen op die basisartsvaardigheden.
+
Er is een groot verschil in niveau van bekwaamheid van deze (basisarts)vaardigheden bij beginnende aios.
  
Het HOVUmc heeft het om-en-om-spreekuur dan ook omarmd als speerpunt in de huisartsenopleiding, en plaatst dit naast andere verplichte onderdelen in het praktijkleren zoals leergesprekken.
+
Observatie in een opleidingssituatie kan gevoelens van kwetsbaarheid en onzekerheid bij aios en hao losmaken.
  
De paralleldag is een goede plek om het om-en-om-spreekuur als belangrijk onderdeel van de opleiding in de praktijk te bespreken en stimuleren.
+
Het bespreekbaar maken van deze gevoelens en wederzijds feedback geven kunnen het leerklimaat verbeteren.
  
=== Doel ===
+
Het om-en-om spreekuur geeft een goede mogelijkheid tot observatie van de vaardigheden in een veilige omgeving. Het HOVUmc heeft het om-en-om-spreekuur dan ook omarmd als speerpunt in de huisartsenopleiding, en plaatst dit naast andere verplichte onderdelen in het praktijkleren zoals leergesprekken.
*Het doel van deze bouwsteen is de opleiders te laten nadenken over wat ze werkelijk weten van het niveau van (basis)vaardigheden van hun aios en hoe ze daar desgewenst meer zicht op kunnen krijgen.
+
 
*De powerpoint presentatie fungeert tevens als een wegwijs voor opleiders door de leerlijn Medisch (Technisch) Handelen.
+
Het gebruik van instructiefilms en beschikbaar onderwijs materiaal (fantomen) kan de opleidingsdriehoek (aios-opleider-instituut) versterken. Het stimuleert aios actief te zijn in hun opleiding door gebruik op terugkomdagen of in leergesprekken.
 +
 
 +
Vaardighedenonderwijs, om-en-om spreekuur en fantomen zijn gewoon leuk!
 +
 
 +
=== Doelen ===
 +
* Bewustwording bij opleiders van het niveauverschil in vaardigheden van aios
 +
* Bewustwording van kwetsbaarheid en onzekerheid door observatie
 +
* Aanreiken van handvatten voor opleiders en aios om onzekerheid te bespreken
 +
* De opleiders laten nadenken over wat ze werkelijk weten van het niveau van (basis)vaardigheden van hun aios en hoe ze daar meer zicht op kunnen krijgen  
 +
* Aanreiken van handvatten/bouwstenen om te observeren, niveau van vaardigheden te bespreken, en vaardigheden te oefenen
 +
* De onderstaande powerpoint presentatie fungeert als een wegwijs voor opleiders door de leerlijn Medisch (Technisch) Handelen
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
De powerpoint presentatie biedt middelen en materialen aan waarmee de opleider het onderwijs in de praktijk kan ondersteunen (zowel basisartsvaardigheden als huisartsspecifieke vaardigheden).
+
Gebruik deze [[Media:Vaardigheden paralleldag - def WimWillems.pptx|powerpoint presentatie]][[Media:Vaardigheden paralleldag - def WimWillems.pptx|<nowiki/>]] als docent tijdens de parallelmiddag ter introductie van de leerlijn medisch technische vaardigheden.    
 
 
Tot slot wordt er in de powerpoint presentatie nog kort ingegaan op de mogelijkheden van het instituut (gebruik van fantomen).
 
  
 +
In de [[Media:Video Vaardigheden beoordelen paraleldag SK.mp4|video]] geeft Sjors Konijn een extra toelichting op de bovengenoemde powerpoint presentatie. Hij geeft een 'rondleiding' in het gebruik van de bestaande bouwstenen en materialen, aangeboden in deze leerlijn. 
 
=== Bronnen ===
 
=== Bronnen ===
Powerpoint presentatie [[Media:Vaardigheden paralleldag - def WimWillems.pptx|link]].
+
* [[Media:Vaardigheden paralleldag - def WimWillems.pptx|<nowiki/>]][[Media:Vaardigheden paralleldag - def WimWillems.pptx|Powerpoint presentatie]] van Wim Willems, ge-updated door Sjors Konijn.  
 
+
Deze biedt een overzicht aan bouwstenen en andere onderwijsmaterialen, die de opleider kan ondersteunen in het praktiseren van zowel basisartsvaardigheden als huisartsspecifieke vaardigheden. Ook wordt er kort ingegaan op de mogelijkheden van het instituut (gebruik van fantomen). De presentatie gaat niet speciaal in op de uitdagingen die observatie voor de opleidingsrelatie kan betekenen. Zie daarvoor de "onderwijsactiviteit 1" in de bouwsteen [[Om-en-om spreekuur|Om-en-om spreekuur.]]
 +
* [[Media:Video Vaardigheden beoordelen paraleldag SK.mp4|Video toelichting Powerpoint presentatie]] en gebruik van deze leerlijn van Sjors Konijn
 
{{Footer - Leerlijn medisch handelen}}
 
{{Footer - Leerlijn medisch handelen}}

Huidige versie van 9 dec 2021 om 14:01



Leerlijn medisch handelen
Auteur

Wim WIllems
Yeun Ying Wong

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

Leerplek

Leergesprek
Paralleldag
Praktijkleren

Deze bouwsteen is bedoeld voor de paralleldag voor huisartsopleiders

Relevantie

Volgens onderzoek vindt observatie van vaardigheden in de medische vervolgopleidingen te weinig plaats. Observatie van  basisartsvaardigheden lijkt moeizamer dan van huisartsspecifieke vaardigheden.

Er is een groot verschil in niveau van bekwaamheid van deze (basisarts)vaardigheden bij beginnende aios.

Observatie in een opleidingssituatie kan gevoelens van kwetsbaarheid en onzekerheid bij aios en hao losmaken.

Het bespreekbaar maken van deze gevoelens en wederzijds feedback geven kunnen het leerklimaat verbeteren.

Het om-en-om spreekuur geeft een goede mogelijkheid tot observatie van de vaardigheden in een veilige omgeving. Het HOVUmc heeft het om-en-om-spreekuur dan ook omarmd als speerpunt in de huisartsenopleiding, en plaatst dit naast andere verplichte onderdelen in het praktijkleren zoals leergesprekken.

Het gebruik van instructiefilms en beschikbaar onderwijs materiaal (fantomen) kan de opleidingsdriehoek (aios-opleider-instituut) versterken. Het stimuleert aios actief te zijn in hun opleiding door gebruik op terugkomdagen of in leergesprekken.

Vaardighedenonderwijs, om-en-om spreekuur en fantomen zijn gewoon leuk!

Doelen

  • Bewustwording bij opleiders van het niveauverschil in vaardigheden van aios
  • Bewustwording van kwetsbaarheid en onzekerheid door observatie
  • Aanreiken van handvatten voor opleiders en aios om onzekerheid te bespreken
  • De opleiders laten nadenken over wat ze werkelijk weten van het niveau van (basis)vaardigheden van hun aios en hoe ze daar meer zicht op kunnen krijgen
  • Aanreiken van handvatten/bouwstenen om te observeren, niveau van vaardigheden te bespreken, en vaardigheden te oefenen
  • De onderstaande powerpoint presentatie fungeert als een wegwijs voor opleiders door de leerlijn Medisch (Technisch) Handelen

Gebruiksaanwijzing

Gebruik deze powerpoint presentatie als docent tijdens de parallelmiddag ter introductie van de leerlijn medisch technische vaardigheden.

In de video geeft Sjors Konijn een extra toelichting op de bovengenoemde powerpoint presentatie. Hij geeft een 'rondleiding' in het gebruik van de bestaande bouwstenen en materialen, aangeboden in deze leerlijn.

Bronnen

Deze biedt een overzicht aan bouwstenen en andere onderwijsmaterialen, die de opleider kan ondersteunen in het praktiseren van zowel basisartsvaardigheden als huisartsspecifieke vaardigheden. Ook wordt er kort ingegaan op de mogelijkheden van het instituut (gebruik van fantomen). De presentatie gaat niet speciaal in op de uitdagingen die observatie voor de opleidingsrelatie kan betekenen. Zie daarvoor de "onderwijsactiviteit 1" in de bouwsteen Om-en-om spreekuur.

De bouwstenen in de leerlijn medisch handelen

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie