Let's talk about sex: verschil tussen versies
k (toevoeging casus) |
|||
(28 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 2: | Regel 2: | ||
{{Header - Leerlijn seksualiteit}} | {{Header - Leerlijn seksualiteit}} | ||
− | |||
{| class="infobox leerlijn-seksualiteit" | {| class="infobox leerlijn-seksualiteit" | ||
! {{Titelbalk - Leerlijn seksualiteit}} | ! {{Titelbalk - Leerlijn seksualiteit}} | ||
Regel 28: | Regel 27: | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | Veel aandoeningen maar ook behandelingen hebben invloed op seksualiteitsbeleving. Bij soa-diagnostiek moet de huisarts weten welke seksuele handelingen de patiënt heeft verricht. Veel mensen ervaren problemen bij de seks. De behandelbaarheid van deze klachten is gunstig. De huisarts kan daarin een belangrijke rol spelen. Het bespreken van seksualiteit is in al deze gevallen een eerste vereiste. Maar veel huisartsen | + | Veel aandoeningen maar ook behandelingen hebben invloed op seksualiteitsbeleving. Bij soa-diagnostiek moet de huisarts weten welke seksuele handelingen de patiënt heeft verricht. Veel mensen ervaren problemen bij de seks. De behandelbaarheid van deze klachten is gunstig. De huisarts kan daarin een belangrijke rol spelen. Het bespreken van seksualiteit is in al deze gevallen een eerste vereiste. Maar veel huisartsen hebben drempelvrees en voelen zich daartoe niet competent. De bijgaande cursus biedt uitkomst. Het verlaagt de drempel en motiveert de adressering van seks. Let’s talk. |
=== Doel === | === Doel === | ||
De aios: | De aios: | ||
* Is sensitief voor signalen die kunnen wijzen op een seksuele klacht | * Is sensitief voor signalen die kunnen wijzen op een seksuele klacht | ||
− | * | + | * Is (en voelt zich) competent om seksualiteit te bespreken |
− | + | * Kan adequaat uitleg geven over seksualiteit | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
− | + | # Individuele scholing: doornemen onderwijsactiviteiten | |
− | + | # Voor voorbereiding onderwijs tijdens terugkomdag (rollenspel met geleverde casus + spiekbriefje PLISSIT model) | |
− | + | # Voor leergesprek met opleider (Hoe maakt hij/zij seksuele klachten bespreekbaar? Bij welke patiënten is het gemakkelijk of juist moeilijk bespreekbaar?) | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
'''1. Een PowerPoint presentatie met kennis over [[:Media:Seks bespreken in de spreekkamer.pptx|seks bespreken in de spreekkamer]]''' | '''1. Een PowerPoint presentatie met kennis over [[:Media:Seks bespreken in de spreekkamer.pptx|seks bespreken in de spreekkamer]]''' | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | '''3. Een PowerPoint presentatie over [[:Media:Hoe werkt seks.pptx|hoe seks werkt]]''' | + | '''2. Een PowerPoint presentatie over [[:Media:Het weegschaal model 1.pptx|het weegschaalmodel]]''' |
+ | |||
+ | '''3. Een PowerPoint presentatie over [[:Media:Hoe werkt seks precies 1.pptx|hoe seks werkt]]''' | ||
− | '''4. | + | '''4. Een voorbeeld consult over een patiënt met diabetes en erectiele disfunctie''' |
− | * Log in op https:// | + | * Log in op https://www.nhg.org/ |
* Voor huisartsen in opleiding is dit gratis | * Voor huisartsen in opleiding is dit gratis | ||
− | * Ga naar instructiefilms en zoek op | + | * Ga naar instructiefilms en zoek op Erectiele dysfunctie |
− | |||
* Tijdsduur video 5 minuten | * Tijdsduur video 5 minuten | ||
* Bij welke klachten vraag jij door over seksualiteit? | * Bij welke klachten vraag jij door over seksualiteit? | ||
Regel 73: | Regel 56: | ||
* Tijdsduur 7 minuten | * Tijdsduur 7 minuten | ||
* Sta jij hier als huisarts ook bij stil? | * Sta jij hier als huisarts ook bij stil? | ||
− | '''6. Een [[: | + | '''6. Een [[:Media:Casuistiek onderwijsactiviteit nr 6.docx|casus beschrijving]] voor een oefening in het voeren van een gesprek over seksualiteit bij een niet primair als seksueel gepresenteerd probleem.''' |
+ | |||
+ | '''7. Een artikel over het bespreken van [https://www.henw.org/artikelen/lets-talk-about-sex-seksuele-gezondheid-van-chronisch-zieken seksualiteit bij chronisch zieken] door de huisarts''' | ||
− | + | === Bronnen === | |
* [https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/seksuele-klachten NHG standaard Seksuele klachten] | * [https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/seksuele-klachten NHG standaard Seksuele klachten] | ||
− | |||
* [https://www.rutgers.nl/feiten-en-cijfers/seksuele-gezondheid-en-gedrag Rutgers stichting: rapport Seksuele gezondheid in Nederland 2017] | * [https://www.rutgers.nl/feiten-en-cijfers/seksuele-gezondheid-en-gedrag Rutgers stichting: rapport Seksuele gezondheid in Nederland 2017] | ||
+ | * https://sekshag.org/ | ||
* [http://www.seksueledisfuncties.nl/ NVVS Seksuele disfuncties] | * [http://www.seksueledisfuncties.nl/ NVVS Seksuele disfuncties] | ||
+ | |||
+ | === Relevante andere leerlijnen/ competentiegebieden === | ||
+ | * [[APC - Context-specifiek en doelgericht|Leerlijn Communicatie]] | ||
{{Footer - Leerlijn seksualiteit}} | {{Footer - Leerlijn seksualiteit}} |
Huidige versie van 23 feb 2023 om 13:11
Aandachtsgebied seksualiteit | |
---|---|
Auteur | |
Stage |
1e Huisartsstage |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Veel aandoeningen maar ook behandelingen hebben invloed op seksualiteitsbeleving. Bij soa-diagnostiek moet de huisarts weten welke seksuele handelingen de patiënt heeft verricht. Veel mensen ervaren problemen bij de seks. De behandelbaarheid van deze klachten is gunstig. De huisarts kan daarin een belangrijke rol spelen. Het bespreken van seksualiteit is in al deze gevallen een eerste vereiste. Maar veel huisartsen hebben drempelvrees en voelen zich daartoe niet competent. De bijgaande cursus biedt uitkomst. Het verlaagt de drempel en motiveert de adressering van seks. Let’s talk.
Doel
De aios:
- Is sensitief voor signalen die kunnen wijzen op een seksuele klacht
- Is (en voelt zich) competent om seksualiteit te bespreken
- Kan adequaat uitleg geven over seksualiteit
Gebruiksaanwijzing
- Individuele scholing: doornemen onderwijsactiviteiten
- Voor voorbereiding onderwijs tijdens terugkomdag (rollenspel met geleverde casus + spiekbriefje PLISSIT model)
- Voor leergesprek met opleider (Hoe maakt hij/zij seksuele klachten bespreekbaar? Bij welke patiënten is het gemakkelijk of juist moeilijk bespreekbaar?)
Onderwijsactiviteiten
1. Een PowerPoint presentatie met kennis over seks bespreken in de spreekkamer
2. Een PowerPoint presentatie over het weegschaalmodel
3. Een PowerPoint presentatie over hoe seks werkt
4. Een voorbeeld consult over een patiënt met diabetes en erectiele disfunctie
- Log in op https://www.nhg.org/
- Voor huisartsen in opleiding is dit gratis
- Ga naar instructiefilms en zoek op Erectiele dysfunctie
- Tijdsduur video 5 minuten
- Bij welke klachten vraag jij door over seksualiteit?
5. Een film over de betekenis van seksualiteit bij vrouwen met borstkanker
- Tijdsduur 7 minuten
- Sta jij hier als huisarts ook bij stil?
6. Een casus beschrijving voor een oefening in het voeren van een gesprek over seksualiteit bij een niet primair als seksueel gepresenteerd probleem.
7. Een artikel over het bespreken van seksualiteit bij chronisch zieken door de huisarts
Bronnen
- NHG standaard Seksuele klachten
- Rutgers stichting: rapport Seksuele gezondheid in Nederland 2017
- https://sekshag.org/
- NVVS Seksuele disfuncties
Relevante andere leerlijnen/ competentiegebieden
Onderwerp seksualiteit
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |