Afkortingen- en begrippenlijst: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
(13 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 17: | Regel 17: | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
− | *[[Regelzaken vóór, tijdens en bij afronding van de huisartsopleiding]] | + | *[[Regelzaken vóór, tijdens en bij afronding van de huisartsopleiding|Regelzaken aios]] |
− | *[[ICT Systemen | + | *[[ICT - Systemen en ondersteuning]] |
− | + | *[https://aios.sboh.nl/account/login Ziekteverzuimmelder - aios] | |
− | + | *[[Infobulletins|Archief infobulletins]] | |
− | |||
− | |||
− | |||
*[[Medewerkers HOVUmc]] | *[[Medewerkers HOVUmc]] | ||
− | |||
*[[Afkortingen- en begrippenlijst]] | *[[Afkortingen- en begrippenlijst]] | ||
*[https://www.hovumc.nl/ Website HOVUmc] | *[https://www.hovumc.nl/ Website HOVUmc] | ||
− | *[ | + | *[[LOVAH VUmc]] |
|} | |} | ||
=== Veelgebruikte afkortingen === | === Veelgebruikte afkortingen === | ||
Regel 37: | Regel 33: | ||
|Aios | |Aios | ||
|Arts in opleiding tot specialist | |Arts in opleiding tot specialist | ||
+ | |- | ||
+ | |ALK | ||
+ | |Aanhoudende Lichamelijke Klachten | ||
|- | |- | ||
|AMA | |AMA | ||
Regel 48: | Regel 47: | ||
|- | |- | ||
|BCT | |BCT | ||
− | |[[ | + | |[[BasisConsultvoeringsToets|BasisConsultvoeringsToets]] |
|- | |- | ||
− | | | + | |CZ |
|(Complexe) Chronische Zorg | |(Complexe) Chronische Zorg | ||
|- | |- | ||
Regel 84: | Regel 83: | ||
|- | |- | ||
|IOP | |IOP | ||
− | |[[IOP|Individueel | + | |[[IOP - Individueel OntwikkelPlan|Individueel OntwikkelPlan]] |
|- | |- | ||
|IOS | |IOS | ||
− | |[[IOS|Individueel OpleidingsSchema]] | + | |[[IOS - Individueel OpleidingsSchema|Individueel OpleidingsSchema]] |
|- | |- | ||
|KBA | |KBA | ||
Regel 99: | Regel 98: | ||
|- | |- | ||
|LEOh | |LEOh | ||
− | |[ | + | |[https://www.huisartsopleiding.nl/kwaliteit-innovatie/evaluatie-van-de-opleider/] |
|- | |- | ||
|LHK-toets | |LHK-toets | ||
Regel 115: | Regel 114: | ||
|NHG | |NHG | ||
|[https://www.nhg.org/ Nederlands Huisartsen Genootschap] | |[https://www.nhg.org/ Nederlands Huisartsen Genootschap] | ||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|PA-dag | |PA-dag | ||
Regel 123: | Regel 119: | ||
|- | |- | ||
|PAR-dag | |PAR-dag | ||
− | + | |Paralleldag | |
|- | |- | ||
|PICO | |PICO | ||
Regel 133: | Regel 129: | ||
|RGS | |RGS | ||
|[https://www.knmg.nl/opleiding-herregistratie-carriere/rgs/over-de-rgs.htm Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten] | |[https://www.knmg.nl/opleiding-herregistratie-carriere/rgs/over-de-rgs.htm Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten] | ||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|TKD | |TKD |
Huidige versie van 1 jun 2023 om 13:44
Praktisch |
---|
Hoofd |
Adjunct hoofd |
Veelgebruikte afkortingen
Afkorting | Betekenis |
---|---|
Aios | Arts in opleiding tot specialist |
ALK | Aanhoudende Lichamelijke Klachten |
AMA | Algemeen Militair Arts |
APC | Arts-PatiëntCommunicatie |
BAC | BeoordelingsAdviesCommissie |
BCT | BasisConsultvoeringsToets |
CZ | (Complexe) Chronische Zorg |
ComBeL | CompetentieBeoordelingsLijst |
COMO | Commissie Ondersteuning en Monitoring Opleiders |
DART-N | Doel, Activiteit, Resultaat, Tijd, Nabespreking |
GEZ | Geïntegreerde EerstelijnsZorg |
GGZ | Geestelijke GezondheidsZorg |
HAGRO | HuisArtsenGROep |
Hao | Huisartsopleider |
Hidha | Huisarts in Dienst van een HuisArts |
HIS | HuisartsInformatieSysteem |
HON | Huisartsopleiding Nederland |
IOP | Individueel OntwikkelPlan |
IOS | Individueel OpleidingsSchema |
KBA | Kenmerkende BeroepsActiviteit |
KOV | Kennis Over Vaardigheden |
KPB | Korte PraktijkBeoordeling |
LEOh | [1] |
LHK-toets | Landelijke Huisartsgeneeskundige Kennistoets |
LHV | Landelijke Huisartsen Vereniging |
LOP | Landelijk OpleidingsPlan |
LOVAH | Landelijke Organisatie Van Aspirant Huisartsen |
NHG | Nederlands Huisartsen Genootschap |
PA-dag | PraktijkAssistentendag |
PAR-dag | Paralleldag |
PICO | Patient Intervention Comparison Outcome |
POH | PraktijkOndersteuner Huisarts |
RGS | Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten |
TKD | TerugKomDag |
Begrippenlijst
Begrip | Omschrijving |
---|---|
Beoordelen | Op basis van verzamelde informatie bepalen of de aios voldoende voortgang boekt en/of aan de gestelde normen voldoet. |
Competentie | De bekwaamheid om een professionele activiteit in een specifieke, authentieke context adequaat uit te voeren door de geïntegreerde aanwezigheid van kennis, inzichten, vaardigheden, attitude, persoonskenmerken/eigenschappen. Zie Competentieprofiel van de huisarts. |
Competentiegebied | Cluster van competenties behorend bij de kerntaken van de huisarts: medisch inhoudelijk handelen, communicatie, samenwerken, organiseren, maatschappelijk handelen, wetenschap en onderwijs, professionaliteit. |
Docent | Een staflid van de huisartsopleiding dat betrokken is bij het (terugkomdag-)onderwijs en de beoordeling van de aios. Elke groep heeft een huisartsdocent en een gedragswetenschappelijk docent. |
Educatieve toetsing | Teotsing om te bepalen waar de aios staat in de competentieontwikkeling en te benoemen wat er nog nodig is om het gewenste niveau te behalen. |
Instituutsreglement | Reglement dat de praktische gang van zaken regelt tussen het opleidingsinstituut en de aios, opleiders en opleidings- en stage-inrichtingen. Zie Instituutsreglement |
Kaderbesluit | In het Kaderbesluit staan de algemene kaders voor de opleidingen tot huisarts, specialist ouderengeneeskunde en arts voor verstandelijk gehandicapten beschreven. |
Leerwerkplan | Plan dat de vorm en inhoud beschrijft van het praktisch en theoretisch gedeelte van de opleiding in de opleidingspraktijk, de opleidingsinrichting of de stage-inrichting, met inachtneming van het opleidingsplan. |
Thema | Kenmerkend onderdeel van de huisartsgeneeskunde dat expliciet aandacht behoeft in de huisartsopleiding. Zie Thema en KBA |
Opleider | Stageopleider of huisartsopleider; een door de RGS voor de opleiding erkende arts onder wiens verantwoordelijkheid een gedeelte van de opleiding tot huisarts plaatsvindt. |
Portfolio | Verzameling van documenten en beoordelingsadviezen waaruit de ontwikkeling van de aios blijkt. Op basis van dit dossier worden leerdoelen bepaald. De aios beheert het eigen E-portfolio. |
Selectieve toetsing | Toetsing met als doel vast te stellen of de aios het vereiste niveau behaald heeft en of een bepaalde fase van de opleiding of de opleiding als geheel kan worden afgesloten. |
Vrijstelling | De ontheffing van de verplichting deel te nemen aan een gedeelte van de opleiding met als gevolg verkorting van de opleidingsduur. Zie Vrijstellingsreglement. |