Leerlijn zorg voor het kind: verschil tussen versies
k |
(update ll-medewerkers) |
||
(30 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | {| class="infobox | + | __NOCACHE__ |
− | ! | + | <ol class="breadcrumb" style="width:100%;"> |
+ | <li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item">[[Leerlijnen]]</li> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li> | ||
+ | </ol> | ||
+ | <br> | ||
+ | {| class="infobox leerlijn-kind" | ||
+ | ! | <span class="infobox-titel">[[Leerlijn zorg voor het kind]]</span> | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
'''Leerlijnhouder'''<br /> | '''Leerlijnhouder'''<br /> | ||
− | + | {{Auteur - Gavin ten Tusscher}} | |
|- | |- | ||
| | | | ||
'''Leerlijnmedewerkers'''<br /> | '''Leerlijnmedewerkers'''<br /> | ||
− | + | {{Auteur - Maaike Timmers}} | |
+ | {{Auteur - Jolijn de Graaff}} | ||
+ | {{Auteur - Noor Gimbrere}} | ||
|} | |} | ||
− | === | + | == '''Leerlijn Zorg voor het Kind''' == |
− | Kinderen zijn geen kleine volwassenen. | + | |
+ | ==== '''Visie op de zorg bij''' ==== | ||
+ | |||
+ | ==== '''klachten gerelateerd aan Zorg voor het Kind''' ==== | ||
+ | Kinderen zijn een aparte groep patienten. Zij zijn geen kleine volwassenen. De Zorg voor het Kind vraagt dan ook vaak een specifieke aanpak. Van pasgeboren baby tot puber, van astma, tot middelengebruik. Het scala aan klachten bij kinderen dat je als huisarts tegenkomt, is breed. Daarbij is de ontwikkelingsfase van het kind ook relevant. Een kind komt vrijwel altijd met een ouder/verzorger op je spreekuur, dit maakt direct de afhankelijkheid van het kind zichtbaar en daarmee de vele aspecten die de Zorg voor het Kind met zich meebrengen: medisch, psychosociaal, medisch- ethisch en opvoedkundig. Kinderen zijn veerkrachtig. Daarnaast weten we dat kinderen ook kwetsbaar zijn, helemaal als het gaat om o.a. kindermishandeling of KOPP kinderen (kinderen van ouders met psychische klachten). | ||
+ | |||
+ | ==== '''Visie op de rol van de huisarts''' ==== | ||
+ | Het mooie aan het vak van huisarts is dat je kinderen in alle leeftijden op je spreekuur ziet. Door de continuïteit van je zorg kun je vaak hun ontwikkeling volgen. De ouders kunnen de steun van de huisarts regelmatig goed gebruiken bij o.a. de eerste levensjaren van hun kinderen of de zorg bij chronische ziekte. De huisarts kan een baken zijn in het leven van het opgroeiende kind. Doordat je te maken hebt met het kind en de ouder/verzorger, heb je vaak meer gesprekspartners en soms dan ook verschillende vragen of belangen. Dit maakt dat er naast je medische vaardigheden, ook heel wat gevraagd wordt van je communicatievaardigheden. Door de brede blik en het terugkerende contact heb je als huisarts zicht op de gezinssituatie en dus ook op zaken die mislopen. Het is dan ook je taak om te signaleren en te handelen. Denk bv. aan opvoedproblemen, gezinsproblemen, belastbaarheid ouders en kindermishandeling. Dat maakt het belangrijk om als AIOS handvatten te krijgen voor deze thema's. | ||
+ | |||
+ | ==== '''Opbouw van de Leerlijn''' ==== | ||
+ | Voor het afronden van de opleiding moet de AIOS de verschillende KBA’s hebben doorlopen. Daarop gebaseerd hebben wij nagedacht over passende onderwerpen voor het onderwijs. Het doel is dat AIOS en docenten de informatie kunnen gebruiken om onderwijs te maken op de terugkomdag. Daarnaast kan de informatie voor AIOS gebruikt worden voor zelfstudie of voor inspiratie voor de leergesprekken met de opleider. | ||
=== Bouwstenen === | === Bouwstenen === | ||
− | + | ==== E-learning & Podcasts ==== | |
+ | * [[E-learning|E-learning per leerlijn]] | ||
+ | * [[Podcasts]] | ||
+ | ==== Algemeen ==== | ||
+ | * Communiceren met kinderen | ||
{{KBA 5.1}} | {{KBA 5.1}} | ||
− | + | <dynamicpagelist> | |
+ | category = KBA 5.1 - 0-2 jaar | ||
+ | ordermethod = sortkey | ||
+ | order = ascending | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | </dynamicpagelist> | ||
{{KBA 5.2}} | {{KBA 5.2}} | ||
− | + | <dynamicpagelist> | |
+ | category = KBA 5.2 - 3-10 jaar | ||
+ | ordermethod = sortkey | ||
+ | order = ascending | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | </dynamicpagelist> | ||
{{KBA 5.3}} | {{KBA 5.3}} | ||
− | + | <dynamicpagelist> | |
+ | category = KBA 5.3 - Puber | ||
+ | ordermethod = sortkey | ||
+ | order = ascending | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | </dynamicpagelist> | ||
{{KBA 5.4}} | {{KBA 5.4}} | ||
− | + | * [[:Bestand:Lange termijn effecten overgewicht E.Smids .docx]] | |
− | {{KBA 5.5}} | + | {{KBA 5.5}} |
− | + | <dynamicpagelist> | |
− | {{KBA 5.6}} | + | category = KBA 5.5 - Problematische thuissituatie |
− | + | ordermethod = sortkey | |
+ | order = ascending | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | </dynamicpagelist> | ||
+ | * [[:Bestand:Kindermishandeling workshop.pptx|Workshop Kindermishandeling]] | ||
+ | * [https://www.lhv.nl/actueel/nieuws/hulp-en-steun-bieden-bij-onveilige-thuissituatie-tijdens-coronacrisis LHV handreiking: hulp en steun bieden bij onveilige thuissituatie tijdens corona crisis] | ||
+ | *[https://signalenkaart.nl/ Signalenkaart] | ||
+ | {{KBA 5.6}} | ||
+ | <dynamicpagelist> | ||
+ | category = KBA 5.6 - Farmacotherapie | ||
+ | ordermethod = sortkey | ||
+ | order = ascending | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | </dynamicpagelist> | ||
=== Referenties === | === Referenties === | ||
# [https://www.nhg.org/themas/artikelen/nhg-standpunt-huisartsenzorg-en-jeugd-december-2008 NHG-Standpunt Huisartsenzorg en Jeugd 2008] | # [https://www.nhg.org/themas/artikelen/nhg-standpunt-huisartsenzorg-en-jeugd-december-2008 NHG-Standpunt Huisartsenzorg en Jeugd 2008] | ||
Regel 40: | Regel 91: | ||
=== Overige leerlijnen === | === Overige leerlijnen === | ||
− | |||
{{Leerlijnen horizontaal}} | {{Leerlijnen horizontaal}} |
Huidige versie van 30 nov 2021 om 14:08
Leerlijn zorg voor het kind |
---|
Leerlijnhouder |
Leerlijnmedewerkers |
Inhoud
Leerlijn Zorg voor het Kind
Visie op de zorg bij
klachten gerelateerd aan Zorg voor het Kind
Kinderen zijn een aparte groep patienten. Zij zijn geen kleine volwassenen. De Zorg voor het Kind vraagt dan ook vaak een specifieke aanpak. Van pasgeboren baby tot puber, van astma, tot middelengebruik. Het scala aan klachten bij kinderen dat je als huisarts tegenkomt, is breed. Daarbij is de ontwikkelingsfase van het kind ook relevant. Een kind komt vrijwel altijd met een ouder/verzorger op je spreekuur, dit maakt direct de afhankelijkheid van het kind zichtbaar en daarmee de vele aspecten die de Zorg voor het Kind met zich meebrengen: medisch, psychosociaal, medisch- ethisch en opvoedkundig. Kinderen zijn veerkrachtig. Daarnaast weten we dat kinderen ook kwetsbaar zijn, helemaal als het gaat om o.a. kindermishandeling of KOPP kinderen (kinderen van ouders met psychische klachten).
Visie op de rol van de huisarts
Het mooie aan het vak van huisarts is dat je kinderen in alle leeftijden op je spreekuur ziet. Door de continuïteit van je zorg kun je vaak hun ontwikkeling volgen. De ouders kunnen de steun van de huisarts regelmatig goed gebruiken bij o.a. de eerste levensjaren van hun kinderen of de zorg bij chronische ziekte. De huisarts kan een baken zijn in het leven van het opgroeiende kind. Doordat je te maken hebt met het kind en de ouder/verzorger, heb je vaak meer gesprekspartners en soms dan ook verschillende vragen of belangen. Dit maakt dat er naast je medische vaardigheden, ook heel wat gevraagd wordt van je communicatievaardigheden. Door de brede blik en het terugkerende contact heb je als huisarts zicht op de gezinssituatie en dus ook op zaken die mislopen. Het is dan ook je taak om te signaleren en te handelen. Denk bv. aan opvoedproblemen, gezinsproblemen, belastbaarheid ouders en kindermishandeling. Dat maakt het belangrijk om als AIOS handvatten te krijgen voor deze thema's.
Opbouw van de Leerlijn
Voor het afronden van de opleiding moet de AIOS de verschillende KBA’s hebben doorlopen. Daarop gebaseerd hebben wij nagedacht over passende onderwerpen voor het onderwijs. Het doel is dat AIOS en docenten de informatie kunnen gebruiken om onderwijs te maken op de terugkomdag. Daarnaast kan de informatie voor AIOS gebruikt worden voor zelfstudie of voor inspiratie voor de leergesprekken met de opleider.
Bouwstenen
E-learning & Podcasts
Algemeen
- Communiceren met kinderen
1. Voert een consult met een acuut ziek kind (leeftijd: 0-2 jaar). | Competenties |
---|---|
|
|
- De gezonde zuigeling
- Gastro-oesofageale reflux (GOR) bij zuigelingen en kinderen
- Huilbaby's
- Obstipatie bij kinderen
2. Voert een consult met een kind met lichamelijke klachten (leeftijd: 3-10 jaar). | Competenties |
---|---|
handelt hiernaar.
dit met de ouders.
van toepassing. |
|
3. Voert een consult met een puber/adolescent (leeftijd: 11-23 jaar). | Competenties |
---|---|
|
|
4. Maakt overgewicht bespreekbaar en begeleidt hierbij. | Competenties |
---|---|
|
|
5. Signaleert problematische thuissituaties en begeleidt het gezin. | Competenties |
---|---|
|
|
- Workshop Kindermishandeling
- LHV handreiking: hulp en steun bieden bij onveilige thuissituatie tijdens corona crisis
- Signalenkaart
6. Schrijft medicatie voor aan kinderen. | Competenties |
---|---|
|
|
Referenties
- NHG-Standpunt Huisartsenzorg en Jeugd 2008
- Berger MY, Reijneveld SA. Jeugdgezondheidszorg, huisarts en kinderarts: samen is slimmer in de zorg voor het obese kind. Tijdsch Kindergeneeskd 2011;79:111-7
- Reijneveld SA, Wiegersma PA, Ormel J, Verhulst FC, Vollebergh WAM, et al. (2014) Adolescents’ Use of Care for Behavioral and Emotional Problems: Types, Trends, and Determinants. PLoS ONE 9(4): e93526. doi:10.1371/journal.pone.0093526
Bronnen
- Handreiking Competentieprofiel Kindermishandeling en huiselijk geweld (KNMG) (april 2014)
- NHG Standaard Obesitas
- Tates K. Consultvoering met kinderen vraagt om een helder gesprekskader. Bijblijven 2008;24:26-30
- NHG-standpunt Off label voorschrijven van geneesmiddelen
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |