De gezonde zuigeling: verschil tussen versies
(Maaike's link aangepast, contactknop in wording) |
k |
||
Regel 43: | Regel 43: | ||
=== Doel === | === Doel === | ||
Goed lichamelijk onderzoek kunnen doen bij de neonaat/zuigeling | Goed lichamelijk onderzoek kunnen doen bij de neonaat/zuigeling | ||
− | Begrip hebben van ontwikkeling en normaal functioneren en zodoende kunnen signaleren, behandelen en begeleiden bij klachten bij de zuigeling. En zodoende weten wanneer te | + | Begrip hebben van ontwikkeling en normaal functioneren en zodoende kunnen signaleren, behandelen en begeleiden bij klachten bij de zuigeling. En zodoende weten wanneer te verwijzen naar consultatiebureauarts of kinderarts of andere paramedici. |
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === |
Huidige versie van 18 dec 2020 om 14:40
Leerlijn zorg voor het kind | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties |
Medisch handelen |
Leerplek | |
Feedback |
Inhoud
Relevantie
Na het doornemen van deze bouwsteen heb je een goed overzicht in het normaal functioneren van een zuigeling. Het kennen van de normale ontwikkeling en fysiologie van zuigelingen is belangrijk om als huisarts kinderen en hun ouders goed te kunnen begeleiden.
Doel
Goed lichamelijk onderzoek kunnen doen bij de neonaat/zuigeling Begrip hebben van ontwikkeling en normaal functioneren en zodoende kunnen signaleren, behandelen en begeleiden bij klachten bij de zuigeling. En zodoende weten wanneer te verwijzen naar consultatiebureauarts of kinderarts of andere paramedici.
Gebruiksaanwijzing
De verschillende schema’s over normale ontwikkeling, filmpjes, richtlijnen over zuigelingen kunnen gebruiken om onderwijs te maken, zelfstudie te doen of om leergesprekken te houden, eventueel ook in de samenwerking met o.a. CB.
Onderwijsactiviteiten
Spreek met je opleider af om een consult van een zuigeling op te nemen of samen te doen en na te bespreken met hem/haar. Is er een kind of zijn er ouders met een probleem bij hun zuigeling waarbij jij langduriger betrokken bent? Kijk wat je zelf kan doen of waar de samenwerking met het CB nodig zou zijn.
Bronnen
Van Wiechen Ontwikkelingsonderzoek 0-12mnd NCJ Beschrijvingen Van Wiechenonderzoek Nederlands Centrum Jeugdgezondheid Groeicurves Voeding en eetgedrag Lichamelijk onderzoek neonaat Lichamelijk onderzoek zie NHG standaard kinderen met koorts NHG richtlijn Zwangerschap en kraamperiode
De bouwstenen in de leerlijn zorg voor het kind
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn zorg voor het kind
- Bouwsteen
- Auteur - Maaike Timmers
- 1e Huisartsstage
- Klinische stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 5.1 - 0-2 jaar
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie