Paralleldag: observeren en toetsen van vaardigheden: verschil tussen versies
Regel 40: | Regel 40: | ||
Tot slot wordt er in de powerpoint presentatie nog kort ingegaan op de mogelijkheden van het instituut (gebruik van fantomen). | Tot slot wordt er in de powerpoint presentatie nog kort ingegaan op de mogelijkheden van het instituut (gebruik van fantomen). | ||
+ | |||
+ | De presentatie gaat niet speciaal in op de uitdagingen die observatie voor de opleidingsrelatie kan betekenen. Zie daarvoor de bouwsteen Om-en-om spreekuur. | ||
=== Bronnen === | === Bronnen === |
Versie van 28 mei 2020 om 16:29
Leerlijn medisch handelen | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
Leerplek |
Deze bouwsteen is bedoeld als een programma voor tijdens een paralleldag voor opleiders.
Inhoud
Relevantie
Over het algemeen hebben huisartsopleiders meer zicht op de huisartsspecifieke vaardigheden - aios zijn ook meer gemotiveerd om zich hierin te scholen - en minder op de basisartsvaardigheden van hun aios.
Het om-en-om-spreekuur is het middel dat de meeste kans lijkt te bieden om zicht te krijgen op die basisartsvaardigheden.
Het HOVUmc heeft het om-en-om-spreekuur dan ook omarmd als speerpunt in de huisartsenopleiding, en plaatst dit naast andere verplichte onderdelen in het praktijkleren zoals leergesprekken.
De paralleldag is een goede plek om het om-en-om-spreekuur als belangrijk onderdeel van de opleiding in de praktijk te bespreken en stimuleren.
Doel
- Het doel van deze bouwsteen is de opleiders te laten nadenken over wat ze werkelijk weten van het niveau van (basis)vaardigheden van hun aios en hoe ze daar desgewenst meer zicht op kunnen krijgen.
- De powerpoint presentatie fungeert tevens als een wegwijs voor opleiders door de leerlijn Medisch (Technisch) Handelen.
Gebruiksaanwijzing
De powerpoint presentatie biedt middelen en materialen aan waarmee de opleider het onderwijs in de praktijk kan ondersteunen (zowel basisartsvaardigheden als huisartsspecifieke vaardigheden).
Tot slot wordt er in de powerpoint presentatie nog kort ingegaan op de mogelijkheden van het instituut (gebruik van fantomen).
De presentatie gaat niet speciaal in op de uitdagingen die observatie voor de opleidingsrelatie kan betekenen. Zie daarvoor de bouwsteen Om-en-om spreekuur.
Bronnen
Powerpoint presentatie link.
De bouwstenen in de leerlijn medisch handelen
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |